Ugyanaz, de mégis más: mi történt a Mercedes W10-el a második teszthétre és miért? (fotó: F1.com)

A Mercedes több szempontból is nagy feltűnést keltett a teszt alatt: a az első héten a címvédő semmit nem mutatott, rendszeresen a tabella alsó részében tanyáztak, aztán második hétre kívülről nem féltetlenül azonnal észrevehető helyeken, de nagyot változott az autó és hirtelen mintha megjött volna a tempó is. Miért? Mi volt a gond az előző autóval?

W10, kacsaorr, Barcelona második teszthét

Nos ami biztos, hogy a Ferrari SF90 egy merőben más elvet követ az első szárnyon, mint a Red Bull és a Mercedes. Ez azért érdekes, mert papíron a Ferrari leszorítóerőt kellene veszítsen a másik 2 riválishoz képest, amit valahol visszahoz, hiszen egyelőre jónak tűnik az olaszok autója is.

Ferrari SF90, első szárny, Barcelona teszt (fotó: Motorsport.com)

Anno az F1 2021-es cikksorozatom 2. részében beszéltem arról, hogy az első szárny az elsődleges belépési pont a levegő számára és mint ilyen, kulcsfontosságú az autó tapadásának, egyensúlyának szempontjából. Amint látható a képen, a Ferrari első szárnyának oldalsó lapjai a keréktől kifele, azaz az autó mellé terelik a levegőt, míg a Mercedes eredetileg egy a Barge Board irányába mutató lappal körözött az első héten:

Mercedes W10, első szárny, Barcelona első hét (Fotó: autosport.com, Giorgio Piola)

A kérdés, hogy a Ferrari hol nyeri vissza a tapadást, amit elveszít ezzel a megoldással és vajon a Mercedes képes-e pótolni azt, hiszen teljesen más koncepció a 2 autó. A második héten a Mercedes egyik nagy újdonsága az első szárny, amin már a Ferrari által használt kifelé mutató oldallapok vannak és az orr rész, ahogy az első szárnyba csatlakozik kapott egy finom kacsaorr jelleget.

Nyilvánvaló, hogy ha az első szárny filozófiája változik, azt követnie kell az autó közepének és hátuljának is, ennek megfelelően a második hétre, a W10 módosított bargeboarddal és padlólemezzel (is) ment. A pletykák szerint több mint 1500 helyen változott a Mercedes a 2. hétre, joggal nevezhetnénk W10B-nek is akár!

W10 oldalról, 2. teszthét (fotó: Motorsport.com)
W10 oldalról, Silverstone shakedown (fotó: Mercedes)

Jól látható, hogy a Bargeboard mellett az autó oldaldobozának a kilakítása is megváltozott, több levegőt visz a fenéklemez fele (fekete Petronas feliratot érdemes figyelni az autó oldalán). Ami érdekes, hogy a W10 továbbra is alacsony rake-el megy, így érdekes lesz látni, hogyan viselkedik a Mercedes és ezen belül is legfőképp, hogyan bánik majd a gumikkal, hiszen a változtatások valahol ezért is születtek!

Olyan pletykák is napvilágot láttak, hogy a Mercedes a W10-ből mindkét változatot használni fogja a szezon során, kvázi A és B autóval fog versenyezni, de ez elég vad, sokkal nagyobb esélye van, hogy az első változat még egy “félkész”/”öszvér” autó volt. Ha mégis A és B autóval fognak menni, az óriási többletköltség és végképp rávilágít a korlátozás szükségességére. Nem lenne idegen a Forma 1 világától egy ilyen megoldás, de régen láttunk már ilyet…

Summa Summarum: A Mercedes óriási potenciállal bír mindig, a teszteken rendszeresen altattak az elmúlt években is, nem szabad lebecsülni őket, továbbra is óvaintenék Mindenkit attól, hogy esetleg temesse az Ezüst Nyilak korszakát, mert nagyon is reális esély van arra, hogy ismét Hamilton és a Mercedes legyen az etalon…

0 válaszok

Hagyjon egy választ

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Vélemény, hozzászólás?