A barcelonai kollektív teszt végén készült kép a mezőnyről.

Ma 10:00-kor a marrakeshi hétvége 1. szabadedzésével elstartolt az idei Túraautó Világkupa (WTCR) szezonja. Jelenlegi formában már második éve létező sorozat a klasszikus túraautózás jelenlegi legfelsőbb kategóriája.

A WTCC-ben 2014-ben bevezetett TC1-es szabvány 4 év alatt teljesen kiürítette a sorozatot, amely 2017-es szezonjában mindössze 15 állandó autó vett részt. A sorozat megmentéséért a széria tulajdonosa, az Eurosport Events, megállapodott a már akkor is sikeres TCR kategória létrehozójával Marcello Lottival (aki egyébként 2014-ig a WTCC-ért volt felelős), hogy legalább 2 szezonra átveszi annak szabályrendszerét.
Az így létrejövő új kategória, bár gyári csapatok hiányában elvesztette világbajnoki nevét, szép sikert könyvelhetett el a 2018-as szezonjában:

  • Az új autók üzemeltetése olcsóbb lett
  • A mezőny létszáma 15-ről 25-re nőtt
  • 4 helyett már 7 márka autói versenyeztek
  • Az online felületek jobb kihasználása, és a 2 helyett 3 futamos versenyhétvégék miatt jelentősen nőtt a nézőszám

Ezek után nagy lelkesedéssel vártuk a februári elejét, mikor elkezdtek záporozni a bejelentések:

Bár a szervezők szándéka szerint a mezőny 30 pilótából állna, összesen csak 26 autó nevezett a bajnokságba, amelyet minden versenyhétvégén további 2 szabad kártyás helyi pilóta fog kiegészíteni, így 28-ra emelve a futamokon indulók létszámát.

Az újonnan érkező pilóták főként emelik a mezőny színvonalát:
2017-es balesete után visszatér Tiago Monteiro. A WEC-ből jött Andy Priaulx (a WTCC négyszeres világbajnoka), valamint Nick Catsburg, korábbi Volvo pilóta. A svéd bajnokságból Johan Kristoffersson és Daniel Haglöf, az Európa Kupából Tassi Attila, Mikel Azcona, a német bajnokságból pedig Benjamin Leucter, valamint Niels Langeveld igazolt a WTCR-be.

Rajtuk kívül a DTM-ből érkező Augusto Farfus, és a brazíl Stock Car sorozatból átigazoló szintén korábbi Volvo pilóta Néstor Girolami csatlakozott az idei mezőnyhöz.

Ez a 26 állandó pilóta 7 márka versenyautóját fogja használni, azzal a kikötéssel, hogy egy márkának legfeljebb 4, egy csapatnak pedig szigorúan 2 pilótát szabad versenyeztetni.

Egyedül az Alfa Romeonak nem sikerült 4 autót kiállítani.

A tényleges csapatok száma alatt azt értem, hogy a 2 autó/csapat szabály miatt egyszerű átnevezéssel 2 csapatot hoztak létre az addigi 1 helyett.

Ilyen kiskapukkal tudták kijátszani az előbb említett szabályt

A Geely érkezésével úgy tűnt, hogy idén akár 8 márkát is láthatunk a pályán, azonban a februári bejelentésekkor kiderült, hogy a Peugeot megfelelő gyári háttér nélkül nem tudja vállalni a világkupás szereplést.
Egyébként a Geely nem más, mint a Volvo kínai tulajdonosa, amely a jelenlegi versenycsapatával 2017-ben Michelisz Norbi kárára már megnyerte a világbajnokságot.

A TCR szabályrendszere elvileg tiltja a gyári csapatok részvételét, azonban a csapatok egy részéről köztudott, hogy gyári pilótákat, alkatrészeket, szakembereket alkalmaz olyan mértékben, hogy az még ne sértse a szabályokat. Ilyen csapatok:

  • BRC Racing Team (Hyundai)
  • ALL-INKL.com Motorsport (Honda)
  • Cyan Racing (Geely)
  • SLR Motorsport (Volkswagen)
  • Team Mulsane (Alfa Romeo)

Természetesen gyári támogatott csapatok a szélesebb anyagi lehetőségek miatt lépéselőnyben vannak a még privátnak számító istállókkal szemben, amelyet már most a WTCR jövőbeni hibájaként vizionálnak.

Az idei versenynaptár

Látható, hogy 10 versenyhétvégéből fog állni a szezon. Igazi változást az egyik kínai verseny kikerülése, és a Maláj Nagydíj megrendezése. Látható, hogy az európai szezon július elején befejeződik, majd 3 hónap szünet után az ázsiai szezon következik havi 1 nagydíjjal. Ez a ritkásan megrendezett versenyek sem a nézőknek, sem a csapatoknak nem kedvez, mivel a szezon közi fejlesztések betiltása miatt nem sok érdemi munkát tudnak végezni a holtidőkben.

Megváltozott a pontrendszer is:
A szombati napokon rendezett 40 perces időmérőn elért helyezésekért is járnak pontok, hasonlóan a szombati Q1-Q2-Q3 rendszerű időmérőhöz.

További változtatás, hogy a vasárnapon rendezett 1., fordított rajtrácsos futamon is teljes értékű pontokat osztanak, így mindegyik futamon a következő pontozási szisztéma lép érvénybe:

Ennek következtében egy gyengébben sikerült 2. időmérővel nem kerül hátrányba a pilóta, ha bekerült a top 10-be.

Facebookon már láthattuk, hogy a hazánkat 2010 óta képviselő Zengő Motorsport főként anyagi okok miatt idén nem tud részt venni a bajnokságban. Azonban továbbra is szurkolhatunk 2 magyar pilótánknak:
Michelisz Norbernek, és Tassi Attilának.

A versenyhétvégék nemzetközi közvetítéséért az Eurosport felel, hazánkban még az M4 Sporton lesznek láthatóak a futamok. A TV-ben nem közvetített szabadedzések és időmérők a WTCR Facebook oldalán követhetők.

Végezetül az idei bajnokságban szereplő autókról pár fénykép :
(Képek forrása: fiawtcr.com)

0 válaszok

Hagyjon egy választ

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Vélemény, hozzászólás?