2014 óta megszokott kép: Merci első sor, a semleges szurkolóknak pedig csak az ima marad… (forrás: F1)

4-ből 4 a Mercinek, ráadásul mind a 4 kettős győzelem, a mezőny agyon van verve, a Ferrari romokban, a Red Bull, hiába a Honda motor határozott előrelépése, egyelőre nem működik, van még remény egy jó szezonra?

A múlt hétvégén Bakuba látogatott a Száguldó Cirkusz, ahol elvileg a Ferrari ismét érdemi kihívója lehetett volna az Ezüst Nyilaknak, de nagyon finoman fogalmazunk, ha azt mondjuk, hogy ez elmaradt…

A rajtnál Hamilton saját bevallása szerint is nagyon barátságos volt Bottas ellen, osztom a véleményét, megvolt a lehetősége, nem élt vele, lássuk mi történt a rajt után Vettel kiállásig a szokásos 5 pilótával:

Az első etap köridejei

A Mercik szépen a gumikopásnak megfelelően lassultak a nehéz autóval, hatalmas tempóban kezdtek, míg Vettel és Verstappen tetemes hátrányt szedtek össze mindössze néhány kör alatt. Egész hétvégén érezhető volt, hogy a leglágyabb keverékkel küzdenek a csapatok, nehezen sikerült munkára bírni ezeket a kerekeket, ennek megfelelően ez volt a legkevésbé preferált típus a versenyre. Leclerc nagy tempóban érkezett meg Vettel mögé a közepes keverékeken, a Ferrari ki is hozta a németet, ezzel duplán jól jártak: kiállásra kényszeríthették Bottast és Hamiltont, miközben Leclerc előtt nyílt egy üres tér, nyomhatta a fiatal monacói.

Sajnos a győzelemre nem maradt esélye Leclercnek, a szombati falbaállása megpecsételte a sorsát, súlyos másodperceket vesztett, mire odaért a tűz közelébe…Az első cserék szépen sorban lezajlottak, Vettel, Bottas, Hamilton Verstappen sorrendben, nagyjából azonos ki- és bevezető körökkel.

Vettelnek sikerült a legjobban az első kiállás körül pár kör, de túl messze volt a Bottas Hamilton duótól, hogy egyáltalán fenyegetést jelentsen rájuk, ami ennél sokkal érdekesebb, az Leclerc tempója az üres pályán a használt közepes keveréken:

Leclerc üres pályán, mögötte Mindenki új közepes keveréken

Leclerc képes volt a friss közepeseken autózó Ezüst Nyilak tempójára a használtakon is pár kör erejéig, de nem volt kérdés, hogy meg fogják előzni, ha sokáig kint marad. A tempója jó volt alapvetően, ahogy utolérte őt Hamilton és Bottas, ott lassult le (32-33. kör), sok időt vesztve, ha a Ferrari 2 körrel előbb hozza, talán jobb helyzetben lehetett volna, viszont ő is megkapta a leglágyabb keveréket, amin aztán szenvedett:

Leclerc a friss lágyakon, Vettel és Verstappen a használt közepeseken

Nem volt képes Leclerc sem arra, hogy jó tempót tudjon menni a lágy keveréken, sőt, az előttük közepeseken autózókat sem tudta tartani, Vettel és a 2 Mercedes tempója nagyjából azonosan alakult (39-41. kör között VSC periódus volt):

Ami pedig a VSC periódus után következett, az lehet igazán szomorú a szezon hátralevő részét tekintve:

Vettel csak a Mercedesek tempóját tudta hozni, gyorsabb lenni nem tudott, ráadásul a végén el is kellett vegye, hogy az átfolyási szabályoknak megfeleljen, ami hatalmas probléma a jövőre nézve (mintha nem lenne a Ferrarinak így is elég gondja). Leclerc kiállt egy friss szettért és megfutotta a leggyorsabb kört, a 2 Merci megkergette egymást, de végül maradt a rajt után kialakult sorrend.

Vessünk még egy pillantást a többi csapatra és a taktikákra:

Stratégiák

Ami érdekes, hogy a kemény keveréket egyik csapat sem merte megkockáztatni (talán Leclercnek meg kellett volna, de nem tesztelte a Ferrari sem, ahogy nagyon más csapat sem a hétvége folyamán), és az 1 csere (lágy – közepes felállásban) bizonyult a kedvenc megoldásnak. A Racing Point erős volt, hagyományosan jól mennek az ilyen pályákon, ami nagyon meglepő az a Haas folyamatos és drasztikus visszaesése a téli tesztekhez képest és az Alfa sem volt olyan erős itt, mint talán az várható volt a Ferrari erőforrás okán. A Renault volt talán mégis a legnagyobb csalódás, Ricciardo tolatása még csak hagyján, de Hulkenberg se jutott semmire nagyjából, ellenben Albon mostmár versenyek óta stabilan teljesít, igazán üde színfolt egyelőre!

Visszatérve a bevezetőben feltett kérdésemre: van még remény arra, hogy a Mercedesen kívül más csapat is odafér a VB címért folytatott meccsbe? Nos, jelen állás szerint azt mondanám, hogy nem és ráadásul több szempontból is esélytelennek tűnik az álom, hogy véget ér a Mercedes Uralom:

  • Kezdjük a triviálissal, ami adatok nélkül, pusztán szemre is látszik: a Mercedes pokoli gyors, iszonyú szervezett, egyszerűen nem képesek hibázni egyelőre, vagy ha van is hiba, akkora a fölény, hogy nevetve belefér
  • A Ferrari továbbra sem képes az SF90 gyermekbetegségeit orvosolni, az elmúlt évek leggyengébb Ferrarijának bizonyul eddig
    • Ráadásul az olaszok a fejlesztési versenyben is rendre alulmaradtak az elmúlt években, a szezon első harmadában tudtak kiemelkedőt nyújtani és folyamatosan romlottak, ahogy telt az idő. Ha ez idén is így lesz (márpedig egyelőre semmi nem utal arra, hogy ne így lenne), akkor a Tifosi máris imára kulcsolhatja a kezeit, hogy legalább a 2. hely meglegyen a konstruktőri harcban…
  • A Red Bull is szenved az autójával, nem találják a működési tartományt, hiába léptek határozottan előre a Hondánál
    • Hasonlóan kényes a beállításokra az idei Red Bull, mint az idei Ferrari és persze a Honda még nem tart sem a Ferrari sem a Mercedes szintjén motorikusan, de nagyon szépet léptek előre
    • Az egyetlen esélyük az a tény, hogy a Red Bull egy más tervezési filozófia alapján készült, rövidebb tengelytávú autó, így talán Monacóban, Mexikóban, a Hungaroringen, Szingapúrban és Brazíliában képesek lesznek odaérni esetleg netán el is kapni a Merciket.

Mi marad akkor? A Remény, hogy Toto engedi meccselni Hamiltont és Bottast az év folyamán és a finn nem fogy el abban a mentális harcban, amiben Hamilton oly erősnek bizonyult az elmúlt években…

0 válaszok

Hagyjon egy választ

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Vélemény, hozzászólás?