1973 – McLaren M16C, a McLaren nem ma kezdte az Indy 500-at…

Alonso harmadik próbálkozsa következik a Triple Crown megszerzésére, miután tavaly óriási blamasorozat végén képtelen volt a McLarennel kvalifikálni magát a vasárnapi futamra.

Mit lehet tudni a pályáról?

Egy helyi üzletember, Carl J. Fisher agyából pattant ki egy nagysebességű tesztpálya építésének ötlete. Érdekesség, hogy eredetileg egy 5 mérföldes oválpályát álmodott meg Fisher, végül, hogy ésszerű költségből meg lehessen építeni a pályát, lerövidítették azt 2,5 mérföldre. 1909 Márciusában indult a pálya építése és pár hónapra rá, összesen cirka 32 millió darab, egyenként 4,5 kilós téglával borították a pályát. Az első Indy 500-at a Memorial Day-en tartották 1911-ben: 200 kör, 500 mérföld, ez a formátum a mai napig érvényes, innen is a név, mint az sokan tudják.

Az eredeti téglaborításból 1 csík a mai napig a pálya részét képezi, tiszteletből!

Hogyan esett ki Alonso tavaly a kvalifikáción?

Az Indy500 rendszere egy picit bonyolultabb a Forma 1-nél. Először is, a kvalifikáció 2 napos és 1 héttel a futam előtt, hétvégén tartják, másodszor a pilóták 4 kvalifikációs kört mennek egymás után, amit 2 bemelegítő kör előz meg. A 4 kvalifikációs kör átlagsebessége adja a sorrendet, összesen 33-an állhatnak rajthoz. Az első napon a 10-30. helyen végzettek befejezik a munkát, az első 9 másnap, addigi eredményeiket törölve megy a Pole Pozícióért. A 31-36. helyezettek szintén aznap küzdenek meg az utolsó rajtsorért. A 31-33 helyekre kvalifikálók még indulhatnak a versenyen. Tavaly Alonso ezen a próbán, az úgynevezett Last Row Shootouton vérzett el.

Alonso a tavalyi elátkozott McLarenben. Idén mindkét fél jobban felkészült.

Mitől nagy dolog az Indy500?

Pusztán vezetéstechnikailag nem tűnik nagy kihívásnak igaz? 4 bal kanyar, fékezni nem nagyon kell, mi ebben a nehéz? Nos, ott van mindjárt a versenytáv, ami 200 kör, iszonyú hosszú, nagyon komoly koncentrációt igényel, ráadásul a tempó hatalmas, ha kihagy a figyelem nagyon csúnya vége lehet. Az is fűszerezi a dolgot, hogy a mezőny általában nagyon szoros, így a pilótáknak jó stratégiai érzékkel kell bírni, hogyan helyezkedjenek. A versenystratégia is komoly tényező a futam során, hányszor cseréljenek kereket, mennyi üzemanyagot tankoljanak. Arról ne is beszéljünk, hogy mennyire komoly terhelést kap a motor a közel 3 óra alatt, amíg gyakorlatilag szinte végig padlógázon közlekednek a pilóták.

Miért iszik a győztes tejet a befutó után?

1933-ban Louis Meyer, miután megszerezte 2. Indy500 győzelmét, kért egy pohár írót. 3 évvel később, a harmadik győzelme után is kért egy pohárral, de üveget kapott. Nem vacakolt pohárral, az üvegből ivott, egy helyi tejtermékgyártó cég meglátta a lehetőséget és onnantól minden évben egy üveg tejet adtak a győztesnek (1947 és 1955 közötti időszakot levéve). Ez annyira komoly hagyománya az Indy500-nak, hogy mikor 1993-ban Emerson Fittipaldi a győzelme után a nyilvános interjú alatt narancslevet ivott (hogy támogassa a narancsfeldolgozó cégét), hiába visszakozott és ivott végül a tejből is, a következő futamon kifütyülték.

Loius Meyer, a hagyomány elindítőja és a későbbi győztesek (fotó: Indianapolis Star)

Igaz, hogy az Indy500 a Forma 1-es versenynaptárnak is része volt?

Igen, 1950 és 1960 között a naptár része volt, de az európai gyártók nem igazán utaztak el a futamra. Több nagy F1-es pilóta is rajthoz állt azokban az időkben is. Példának okáért ’52-ben Alberto Ascari a Ferrarival és ’58-ban Juan Manuel Fangio, a Forma 1 talán legnagyobb zsenije, aki arcpirító módon nem tudta magát kvalifikálni a futamra.

Esőben is megrendezik az Indy500-at?

Nem! Eddig összesen 3-szor kellett elhalasztani a versenyt eső miatt: 1915, 1986 és 1997.

Milyen autókat használnak?

A 2,5 mérföld hosszú oválra a Dallara DW12 nagysebességű verzióját hozzák el a csapatok, készen állva a 370 km/h körüli száguldásra.

Lehet taktikázni a gumikkal?

Nem szükséges. A Firestone egyetlen keveréket hoz a versenyre, ami viszonylag jól bírja a terhelést. A limitáló faktor az autók üzemanyagtankja. Természetesen a kopott gumival sokkalta instabilabb az autó, ami a túlkormányzottságban mutatkozik meg.

Hány kiállásra számíthatunk?

Tele tankkal az autók 33-37 kört képesek megtenni, ami azt jelenti, hogy várhatóan 5-6 kiállást láthatunk majd a versenyen. Ez a szám természetesen nagyban függ a Pace Carok számától. A tankolások és kerékcserék hosszabbak, mint az F1-ben megszokottak. Ennek oka, hogy az üzemanyagtöltők áteresztési képessége kisebb és a kerekeken kevesebben dolgozhatnak.

Mi a győztes jutalma?

Az Indy 500 egyben egy önálló esemény, másrészt az IndyCar bajnokság dupla értékű versenye. A győztes a szokásos 50 helyett 100 pontban részesül, továbbá neve felkerül a Borg-Warner trófeára.

Rossi nem éppen magára mutat, de üsse kő…

Hol lehet nézni a versenyt?

Idéntől az IndyCar összes eseményét élőben közvetíti hazánkban az Arena4, amelyet online is tudtok követni ingyenesen.

Hangolódjunk a 30 évvel ezelőtti futammal a hétvégére! :)


0 válaszok

Hagyjon egy választ

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Vélemény, hozzászólás?