1973 – McLaren M16C, a McLaren nem ma kezdte az Indy 500-at…

Alonso Triple Crown esélyei elszálltak az idei évre, miután óriási blamasorozat végén a McLaren képtelen volt kvalifikálni magát a most vasárnapi futamra.

Mit lehet tudni a pályáról?

Egy helyi üzletember, Carl J. Fisher agyából pattant ki egy nagysebességű tesztpálya építésének ötlete. Érdekesség, hogy eredetileg egy 5 mérföldes oválpályát álmodott meg Fisher, végül, hogy elférjenek a lelátók, lerövidítették 2.5 mérföldre. 1909 Márciusában indult a pálya építése és pár hónapra rá, összesen cirka 32 millió egyenként 4.5 kilós téglával borították a pályát. Az első Indy 500-at a Memorial Day-en tartották 1911-ben, 200 kört, 500 mérföld, ez a formátum a mai napig érvényes, innen is a név, mint az sokan tudják.

Az eredeti téglaborításból 1 csík a mai napig a pálya részét képezi, tiszteletből!

Hogyan esett ki Alonso a kvalifikáción?

Az Indy500 rendszere egy picit bonyolultabb a Forma 1-énél. Először is, a kvalifikáció 2 napos és 1 héttel a futam előtt, hétvégén tartják, másodszor a pilóták 4 kvalifikációs kört mennek egymás után, amit 2 bemelegítő kör előz meg. A 4 kvalifikációs kör átlagsebessége adja a sorrendet, összesen 30-an állhatnak rajthoz. Az első napon a 10-30. helyen végzettek befejezik a munkát, az első 9 másnap megy a Pole Pozícióért, a 31-33 helyek pedig szintén másnap kerülnek kiosztásra. Alonso az utóbbi 3 hely egyikéért küzdve vérzett el.

Alonso a hányattatott sorsu McLarenben (fotó: Autosport)

Mitől nagy dolog az Indy500?

Pusztán vezetéstechnikailag nem tűnik nagy kihívásnak igaz? 4 bal kanyar, fékezni nem nagyon kell, mi ebben a nehéz? Nos, ott van mindjárt a versenytáv, ami 200 kör, iszonyú hosszú, nagyon komoly koncentrációt igényel, ráadásul a tempó hatalmas, ha kihagy a figyelem nagyon csúnya vége lehet. Az is fűszerezi a dolgot, hogy a mezőny általában nagyon szoros, így a pilótáknak jó stratégiai érzékkel kell bírni, hogyan helyezkedjenek. A versenystratégia is komoly tényező a futam során, hányszor cseréljenek kereket, mennyi üzemanyagot tankoljanak. Arról ne is beszéljünk, hogy mennyire komoly terhelést kap a motor a közel 3 óra alatt, amíg gyakorlatilag szinte végig padlógázon közlekednek a pilóták.

Miért iszik a győztes tejet a befutó után?

1933-ban Louis Meyer, miután megszerezte 2. Indy500 győzelmét, kért egy pohár írót. 3 évvel később, a harmadik győzelme után is kért egy pohárral, de üveget kapott. Nem vacakolt pohárral, az üvegből ivott, egy helyi tejtermékgyártó cég meglátta a lehetőséget és onnantól minden évben egy üveg tejet adtak a győztesnek (1947 és 1955 közötti időszakot levéve). Ez annyira komoly hagyománya az Indy500-nak, hogy mikor 1993-ban Emerson Fittipaldi a győzelme után a nyilvános interjú alatt narancslevet ivott (hogy támogassa a narancsfeldolgozó cégét), hiába visszakozott és ivott végül a tejből is, a következő futamon kifütyülték.

Loius Meyer, a hagyomány elindítőja és a későbbi győztesek (fotó: Indianapolis Star)

Igaz, hogy az Indy500 a Forma 1-es versenynaptárnak is része volt?

Igen, 1950 és 1960 között a naptár része volt, de az európai gyártók nem igazán utaztak el a futamra. Több nagy F1-es pilóta is rajthoz állt azokban az időkben is. Példának okáért ’52-ben Alberto Ascari a Ferrarival és ’58-ban Juan Manuel Fangio, a Forma 1 talán legnagyobb zsenije, aki arcpirító módon nem tudta magát kvalifikálni a futamra.

Esőben is megrendezik az Indy500-at?

Nem! Eddig összesen 3-szor kellett elhalasztani a versenyt eső miatt: 1915, 1986 és 1997.

Hangolódjunk a 30 évvel ezelőtti futammal a hétvégére! :)


0 válaszok

Hagyjon egy választ

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Vélemény, hozzászólás?