Elől a Ford GT40 triója, mögöttük a Ferrarival, Le Mans (fotó: KLEMANTASKI COLLECTION/GETTY IMAGES)

A 60′-as években II. Henry Ford úgy döntött, hogy kiváló marketing lenne a Ford számára, ha belépnének az autóversenyzés világába is. A cél a Le Mans 24 órás viadalon aratott győzelem, hiszen a sebesség és a megbízhatóság csodálatos egyvelegét kívánja, így ennél jobb marketing fogást keresve sem találhattak volna.

Ferrari 330 P4, Le Mans 1966

Volt egy apró bökkenő: nem volt a Fordnak versenyautó gyártó részlege, pénzük viszont volt, így jött a megoldás: keressük meg azt a gyártót, aki képes nyerni Le Mans-ban és vegyük meg! Ez a gyártó pedig – mindenki kapaszkodjon – a Ferrari volt. Ekkoriban sorra nyerte az Ágaskodó Ló a 24 órás francia autóversenyeket a Circuit De La Sarthe-én, így II. Henry Ford azonnal leült tárgyalni Enzo Ferrarival, kinek gyára anyagi gondokkal küzdött, így az üzlet egy win-win helyzetet jelentett. Meg is egyeztek, kezet ráztak, az újságok lehozták a hírt, hogy a Ford megvette a Ferrarit! Rengeteg ügyvéd érkezett Maranelloba, iszonyat mennyiségű papírral, de az öreg Enzo nagyon alaposnak bizonyult…Kiszúrta azt a félmondatot, ami miatt végül nem jött létre az üzlet: a szerződésben foglaltak szerint a Ford átvenné az uralmat a Ferrari felett, (ez azt jelentette volna, hogy a Ferrari pl. nem indulhatott volna az Indy500-on, hogy ne legyen direkt konkurencia a Lotus-Forddal) de a Commedatore úgy egyezett meg II. Henry Forddal, hogy ő marad a Ferrari élén, a Ford az anyagi hátteret adja. Hiába Enzo Ferrari alapossága, az ügyvédek nem engedtek, így végül nem lett üzlet és később a FIAT-tal felezte meg a céget 1969-ben.

II. Henry Ford egy cseppet volt ennyire vidám, mikor meghallotta mi történt…(fotó: Yahoo)

A mai napig tisztázatlan, hogy vajon Henry Ford tudott-e eme apró “bakiról”, ami végül egy óriási üzlettől fosztotta meg, de amit biztosan tudunk, hogy tajtékzott haragjában! Kiadta a parancsot, hogy le kell győzni a Ferrarit, saját fejlesztésű autóval!

A Ford GT40 atyja: Lola Mk6 (fotó: Wikipedia)

Az első Ford GT40 a Lola Mk6-ból született (de pl. a Lotus-szal is tárgyaltak) és létrejött a Ford Advanced Vehicles nevű leányvállalat, melynek vezetője John Wyer lett. A Mk I nem volt túl sikeres gép, a sebessége rendben volt, de a megbízhatósága kevésbé, ezt jól mutatta az 1964-es szezon is. A projekt akkor került felszállóágba, mikor Carroll Shelbyre bízták a Mk II megépítését és Ken Miles került a volán mögé.

24 Hours of LeMans, LeMans, France, 1966. Ken Miles/Denis Hulme Shelby American Ford Mark II at the Mulsanne Hairpin. CD#0554-3252-2890-19.

1965-ben eljött a várva várt siker Le Mans-ban, ráadásul mindjárt hármas siker, hiszen az első 3 helyen az összetettben Ford GT40-ek végeztek! A finish viszont nem volt egyszerű: a McLaren/Amon vezette autóra nagy tempóban közelett a Miles/Hulme duó és a Ford nehéz helyzetbe került: csapatutasítást használjanak és megkockáztatva ezzel a nagyon elkötelezett Ford pilóta, Ken Miles haragját, vagy hagyják őket versenyezni? Végül egy megrendezett célfotós befutó mellett döntöttek (az ACO tájékoztatta a Ford csapatot, hogy a rajtpozíció is számít a megtett távnál), de Miles megtagadta a parancsot és lelassított…A győzelem meglett, Miles 2 hónappal később egy másik GT40 tesztelése közben életét vesztette….

A Ford GT40 MkIV, Le Mans 1967 (forrás: MotorTrend)

Végül a Mk IV lett az utolsó változat, ami gyári Ford színekben versenyzett és nyert Le Mans-ban. Az utolsó győzelem a legendás futamon 1969-ben jött el, ezután majdnem 50 évet kellett várjunk, hogy ismét Ford GT induljon Le Mans-ban…

A Ford GT40 projekt horribilis összegekbe került a Fordnak és mai szemmel nézve nagyon korán leállították volna jó eséllyel, ahhoz képest, hogy utána több Le Mans győzelmet is aratott. A nevében a 40 a 40 inch magasságot (durván 101cm) jelöli. A mai napig az egyik legcsodásabb formavilágú autó, amit bárki azonnal felismer, aki akárcsak egyszer is látta…

Minderről film is készül, idén Novemberben kerül bemutatásra, Christian Bale, mint Ken Miles és Matt Damon, mint Carroll Shelby, alant a trailer:

Le Mans 66 Trailer

A harag nem jó tanácsadó, de talán ebben az esetben találtunk egy kivételt… :)

0 válaszok

Hagyjon egy választ

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Vélemény, hozzászólás?