Az idei 24 órás versenyen minden eddiginél több, összesen 62 autó indul!

Az FIA 2012-ben hozta létre a World Endurance Championship-pet (magyarul Megbízhatósági vagy Hosszútávú Világbajnokság) a korábbi International Le Mans Cupból. Az új bajnokság magában fogalja a leghíresebb hosszútávú versenyeinek jelentős részét, mint a silverstonei, spai, nürburgringi 6 órás, vagy a sebringi 12 órás futamot, és persze a legrégebbi megbízhatósági versenyt, a le mans-i 24 órás futamot.

A szokásosnak mondható márciustól novemberig tartó szezonokat tavaly változtatta meg az FIA, így a Formula E-hez és a labdarúgó bajnokságokhoz hasonló ősz-tavasz formájú WEC szezonokat fognak rendezni. Az új struktúra szerint egy szezon a Nürburgringen keződik, majd Le Mansban ér véget a nyár elején. A váltás miatt azonban szükség volt egy átmeneti szezonra is, így a 2018/19-es szuper szezonban 2 db 24 órás versenyt rendeznek, valamint a silverstonei és spai versenyek is ismétlődtek. Ez egyedi eset, többet valószínűleg nem fog megismétlődni!

Kategóriák

A WEC-ben 3 különböző szabályrendszeréből 4 különálló értékelést hoztak létre:

  • Le Mans Prototípus 1 (LMP1)
  • Le Mans Prototípus 2 (LMP2)
  • Grand Tour Endurance (GTE)

Előbbi két kategória a 70-es 80-as években indult sportautózás csúcskategóriái, közútra még véletlenül sem alkalmas járművei, amíg a GTE egy széria autó alapjaiból fejlesztett versenygép, ami pár paraméterében tér csak el a nagyon népszerű GT2-es és GT3-as autóktól. Mivel ezek az autók egyszerűbben is vezethetők létrehoztak egy GTE Pro és GTE Am kategóriát, ahol utóbbiban hivatalos FIA bronz licensz is elégséges a bekerüléshez!

Hogy a teljesítménykülönbségeket megértsük egy hosszabb körön (spai pályán) az LMP1-ben Pole-pozíciót szerző autóhoz képest az LMP2 kategória közel 7, a GTE autók több mint 19 másodperces körönkénti hátrányban vannak!

LMP1

A Toyota TS050 Hybrid az LMP1-es kategória csúcsragadozója, bajnoki címük már a verseny előtt biztossá vált.

A Le Mans Prototípus 1 autók az F1 után a második leggyorsabb FIA által irányított kategória a világon. Azonos versenypályán még így is több másodperccel elmaradnak a pályacsúcstól, de a Porsche 919 EVO jól mutatja, hogy ez a rengeteg teljesítménybeli megkötésnek köszönhető, bőven van még ezekben az autókban potenciál! Természetesen a Formula 1-es autók is rengeteget gyorsulhatnának ha a minimum súlyra, az üzemanyag átfolyásra, vagy a guminyomásra vonatkozó korlátozásokat eltörölnék!

A kategóriára vonatkozó előírásokat egy 98 oldalas kis jegyzetecske tartalmazza, amivel senkit nem untatnánk, inkább kigyűjtöttük a legfontosabb adatokat:

Az autók maximális hossza 4,65 méter, szélesség 1,8-1,9 méter közötti. Összehasonlításként az F1-es autók 5,7 méter hosszúak, és 2 méter szélesek.

Bármilyen négyütemű motor használható, egyetlen megkötés, hogy maximum 5,5 liter hengerűrtartalmú erőforrás használható. A gyártók teljesen eltérő konstrukciókat használtak, amelyek teljesítményben is jelentősen eltértek: 550-700 Le között ingadoztak.

  • Porsche: 2 literes V4 benzin
  • Toyota: 2,4 literes V6 benzin
  • Audi: 4 literes V8 dízel
  • Peugeot: 3,7 literes V8 dízel

Ezeket a motorokat egy, a Formula 1-ben használtaknál sokkal erősebb elektromos hajtásrendszer egészíti ki, így az összteljesítmény 900-975 Le körüli versenykörülmények között. Sajnos a megfogyatkozott LMP1-es mezőnyben idén egyedül a Toyota indít gyári hátterű, hibrid erőforrással szerelt autókat, pedig 3 éve még az Audi és a Porsche is rendelkezett LMP1-es istállóval. Gyári LMP1-es csapatoknak előírás a hibrid hajtáslánc használata.

A többi csapat privát gyártók által fejlesztett motorokat használ, amelyek az előbb felsoroltakhoz hasonlóan eléggé változatos képet festenek, de teljesítménybeli hátrányuk egyértelmű. Ennek kiegyensúlyozására a Toyota autói 45 kg-al nehezebbek,mint a 830 kg-os alapsúlyon futó vetélytársak és az üzemanyagtankjuk is kisebb 12 literrel. Dacára ezen előnyöknek a privát csapatok átlagosan 2-3 másodperces, Le Mansban ennél is nagyobb körönkénti hátrányban vannak a Toyotához képest.

Az abroncsokat minden kategóriában a Michelin szállítja. a 18″-os gumik elől hátul megegyeznek. Le Mansban a gumik és az üzemanyag fogyása miatt 8-9 körös etapokat teljesítenek a pilóták.

A Toyotákat legjobban megközelítő Rebellion autója az idei versenyre igencsak feltűnő festést kapott!

LMP2

Az LMP2-es kategóriát vezető Jackie Chan Racing autója. Igen azé a Jackie Chané…

Az kisebb kategóriában már sokkalta kiélezettebb verseny van! Mikor megalkották az LMP2-es szabályrendszert a cél az volt, hogy létrehozzanak egy alacsony költséggel üzemeltethető, de mégis gyors autókat futtató versenyformulát. Az alacsony költség oka, hogy ezeket az autókat nem lehet fejleszteni! A hajtáslánc teljesen egyforma, amely a Gibson cég által gyártott 4,2 literes szívó V8-as benzinmotor 600 Le körüli teljesítménnyel.

A kasznit a 4 gyártó kínálatából választhatják ki a csapatok, név szerint az Oreca, a Dallara, A Ligier és az Alpine gyárt LMP2-es vázakat.

A korábban már említett 7 másodperces körönkénti hátrányhoz az alacsonyabb teljesítmény mellett a 100 kg-al magasabb minimum súly is hozzájárul. A 930 kg-os autókban ugyan akkora üzemanyagtartály található, mint a nagyobb kategóriában, és az autók méretei is megegyeznek. Óvatlan szemek nem is feltétlen tudják megkülönböztetni a két különböző széria autóit!

A képen egy LMP1-es és egy LMP2-es autó látható! Melyik-melyik?

GTE

A 911-es Porsche Le Mansban is hű a nevéhez, nagy előnnyel vezetik a tabellát.

A legszínesebb mezőny egyértelműen a GTE kategória hozta össze:

A Porschén kívül még 4 gyártó képviselteti magát a kategóriában, mind gyári támogatással

A motorválaszték itt már nem annyira színes mint az az LMP1-ben volt. Mivel továbbfejlesztett utcai modellek versenyeznek, azért a széria motorokat feltuningolt változatait használják:

  • Porsche: 4 literes boxer 6
  • Ferrari: 3,9 literes V8
  • BMW: 4 literes V8
  • Aston Marin: 4 literes V8
  • Ford: 3,5 literes V6

Az 500 Le körüli motorok egy 90 literes tankból szívják az üzemanyagot, így a GTE autók tudják a leghosszabb etapokat teljesíteni.

Minimum súlyuk 1245 kg, ami még mindig könnyebb mint egy TRC autó (1250kg+BOP)!

Különösebb megkötés nincs az autók méreteit illetően, maximális szélességük 205 cm, legnagyobb megengedett hossz 4,8 méter, de mivel sorozatgyártású modellekről beszélünk ezeket a határokat meg sem közelítik a végleges autók!

Rekord számú nevező

A 62 benevezett autóból álló mezőny a következő összetétellel fog felállni a rajthoz:

  • 8 LMP1-es autó
  • 20 LMP2-es autó
  • 34 GTE autó

Látható minél olcsóbban üzemeltethető egy kategória, annál többen indulnak benne! A mezőnyben összesen 22 F1-es múltal rendelkező pilóta fog indulni köztük Alonsóval akinek úgy néz ki ez lesz az utolsó Le Mans-i versenye. Kíváncsiak vagyunk, hogy sikerül-e megvédenie a tavalyi címét?

Alonso második 24 órása, egyben búcsúversenye a Toyotával…
0 válaszok

Hagyjon egy választ

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Vélemény, hozzászólás?