Egymás mellett a McLaren-Mercedes és a Mercedes CLR

1999: 10 éve volt, hogy a C9 győzött Le Mans-ban, a Mercedes pedig a C csoport haláltusájával eltűnt a sportprototípusok világából, miközben a McLaren oldalán sorozatban másodszor igázta le a F1-et.

1998 – Mercedes CLK LM (fotó: CarPixel)

1 évvel korábban (1998) a Mercedes CLK GTR-ből kiinduló CLK LM megpróbálkozott a 24 órás viadallal, de korán kiestek műszaki hibák miatt. Mivel az autó sebessége bőven megvolt a győzelemhez, a program folytatódhatott. 1999-re a Mercedes a GT1 osztályból az LMGTP-be váltott, így a CLR-ből nem kellett utcai változatot építeniük és az aeroja is sokkal szofisztikáltabb lehetett. A motor annak az M119-esnek a továbbfejlesztett változata lett, ami a C9-est is győzelemhez segítette. A lökettérfogatát 5,2 literről 5.7 literre növelték meg, így elérve a 600 lóerős teljesítményszintet. Ezt a teljesítményt változatlanul az Xtrac 6 fokozatú szekvenciális váltó vitte át a kerekekre.

Az első és a hátsó lámpák is az akkori CL osztályt idézték

A CLR aero profilja alapvetően a végsebességről szólt: hosszú csepp forma oldalról, 10 centivel alacsonyabb magasság (nagyjából ugyanaz a magasság, mint az F1-es “testvér”) egyértelmű volt, hogy Le Mans a cél. A fejlesztést nagyon komolyan is vették, 35 ezer kilométert teszteltek és nagy esélyesként érkeztek meg Franciaországba, rögtön 3 autóval. Az időmérőn végül nem volt esélyük a Toyota TS020-ak ellen, de ettől egy sokkal hátborzongatóbb dologgal is szembe kellett néznie a németeknek: Mark Webber szószerint elrepült a CLR-el, kisebb fajta csoda volt, hogy a fiatal ausztrált sértetlenül húzták ki a roncsból! Az autót újjáépítették majd a másik 2 CLR-rel együtt extra szárnyakat szereltek az autó orrára, hogy ne kaphasson alá a szél. Sajnos Webber ismét felszállt, ezúttal a szombati bemelegítőn, közvetlenül a futam előtt!

Webber a bemelegítőn

Nagyon sok kritikát kapott a Mercedes más pilótáktól és csapatoktól, sokáig az is kérdéses volt, hogy rajthoz állnak-e, de végül csak Webberék autóját nem indították, a másik 2 egység nekivágott a 24 órának. Cserébe utasításba kapták a pilóták, hogy emelkedőkön nem mehetnek szélárnyékban. A verseny kiválóan indult, a Mercedes az éjszakába menet harcban volt a Toyotával az első helyért, amikor Peter Dumbreck az elmúlt évek legnagyobb bukását produkálta:

Ez a baleset máig sokunk emlékezetében él

Iszonyú szerencsés volt: pont oda esett Dumbreck, ahol a futam előtt nem sokkal kivágták a fákat, így nem esett baja végül! A Mercedes azonnal kihívta a megmaradt harmadik autót és az ACO-val együtt megkezdte a CLR aerodinamikájának kivizsgálását. Noha a Mercedes belső vizsgálatainak eredménye soha nem lett nyilvános, az talán kellően beszédes, hogy a CLR programot azonnal leállították és minden hátralevő futamról visszaléptek.

Azóta Le Mans-ban semmilyen formában nem indult el a Mercedes. Az ACO és az FIA átalakította a szabályokat, hogy ilyen repülések többet ne fordulhassanak elő (egy évvel korábban egy Porsche 911 GT1 repült el kísértetiesen hasonlóan), de az LMGTP osztály eltűnt 2000-re, miután Toyota is leállította a programját, az Audi pedig a nyitott prototípusaira koncentrált (ebből lett a fantasztikusan sikeres R8).

0 válaszok

Hagyjon egy választ

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Vélemény, hozzászólás?