Bal oldal: LMP, jobb oldal: LMGTP

Sokáig húzták, de végül sikerült meghatározni az új csúcskategóriát a WEC-ben! Ez lett a Hypercar, ami egy izgalmas jövőt ígér a C Csoport halála óta tengődő kategóriának.

Miért mondom ezt? Nos, először is, a szabályok úgy lettek megalkotva, hogy külön erre a kategóriára épített prototípus, vagy már létező autó vadítása is befér a definícióba! Erre legfőképp anyagi okokból volt szükség, ugyanis az LMP1-es programok iszonyú költségessé váltak az elmúlt években, a legtöbb autógyár ezért is maradt távol…

A Peugeot az PSA konszern anyagi válsága miatt állította le az LMP1-es programot (fotó: Wikipedia)

A motorok terén nincs már kötelező hibrid hajtás a gyári csapatoknak sem, ez egy nagyon fontos és véleményem szerint jó döntés, várhatóan több gyártó is megjelenik majd a kategóriában a jövőben ennek köszönhetően. A teljesítményt kb. 750 lóerőben limitálják, tehát az autók többségét vissza kell majd fojtani. A hibrid hajtás esetén maximum 270 lóerőt nyerhetnek ki a rendszerből, ami a Toyota mostani modelljének a fele, továbbá tervben van az összkerékhajtásos és 2 kerékhajtásos hibridek kiegyenlítése BOP-vel. Az autók súlya 1100kg lesz és kb. 3:30-as versenyköröket szeretnének látni Le Mansban a verseny alatt, ami jelentős lassulást jelentene. Jelenleg az LMP2 is gyorsabb ennél a tempónál, így várhatóan vagy azt a kategóriát lassítják, vagy a 3:30 valójában inkább 3:18 környékén fog kikötni…

Lehet jövőre LMP2-es autó szerzi a győzelmet?! (Fotó: Autosport)

Jelenleg 2 gyártóról tudjuk biztosan, hogy szerepelni fog az új kategóriában: a Toyota és az Aston Martin! A Toyota egy új gépet hoz, az Aston pedig az Adrian Newey nevével fémjelzett Valkyrie-t fogja harcba küldeni. Egy üzemanyagbeszállító lesz és a gumikat valószínűleg továbbra is a Michelin fogja szállítani. A járművek küllemre nem lesz semmilyen megkötés, amíg az biztonsági kérdéseket fel nem vet. Ezekből a szabályokból kiindulva nem kizárt, hogy később a McLaren, a Mercrcedes, a Ferrari aktuális csúcsmodelljükkel belépjen a sorozatba, vagy épp a Ford átalakítja a GT-t és fellépne a csúcskategóriába. Távlati célja a szabályrendszernek, hogy az eddig sehol nem versenyző gyártók, mint a Koenigsegg, vagy a Bugatti megjelenjenek Le Mans-ban.

Nagyon fontos, hogy az új szabályrendszer csak a 2020/21-es szezonban lépnek életbe! Ez azt jelenti, hogy a jövő évi 24 óráson még a jelenlegi LMP1-es autók mérik össze az erejüket.

Összefoglalva látszik, hogy az FIA és az ACO nagyon szeretnének egy olcsóbb királykategóriát, ami vonzó lehet a nagy autógyárak számára és elérhető a privát csapatok számára is. A kérdés szerintem az, sikerül-e az előbb felsorolt gyártókat elcsábítani. Az esély jó, hiszen a nagy gyárak résztvettek a szabályok kialakításában, de mint tudjuk, az Életben a Halálon kívül semmi sem biztos…

Végezetül azok az autók amiket szívesen látnánk 2021-ben Le Mans-ban:

A Mercedes Projekt ONE 1000 Le feletti hypercar F1-es hajtásrendszerrel.
Koenigsegg Regera (fotó: Koenigsegg)
Bugatti Chiron (fotó: Bugatti)
Ferrari FXXK (fotó: Wikipedia)
Toyota Hypercar Concept
Aston Martin Valkyrie (fotó: Digital Trends)