Csak egy karbonelem amitől a Ferrari előrelépést remél. (Fotó: Giorgio Piola, Motorsport.com)

Az idei világbajnokság izgalmát nagyban befolyásolhatja az Ágaskodó Ló teljesítménye a következő hetekben. Mattia Binotto nem ígért “B” autót, de egy több nagydíjon átívelő fejlesztési programmal igyekeznek az SF90 betegségeire gyógyírt találni. A cím megszerzésére már most is igen halovány esélyek maradtak csupán, de a 2020-as autó szempontjából kritikus lehet a következő pár futam.

A most hétvégi Francia Nagydíjra a Ferrari egy új első szárnyat hozott! A 2019-es szezonra jelentősen megváltoztak az első szárnyakra vonatkozó előírások. A szabályalkotók célja az volt, hogy a leegyszerűsített elemekkel képesek lesznek egymást közelebbről is követni az autók, mivel a turbulens áramlások nem fogják annyira befolyásolni az autók működését. Az új szabályok megtiltották a függőleges szárnyelemek használatát, 1800 mm-ről 2000 mm-re nőtt a szárny szélessége, valamint az elemeket is magasabbra lehetett felhúzni.

Felül a 2018-as, alul a 2019-es első légterelő.

Nagyon fontos kiemelnünk már az elején, hogy az első szárny feladata a leszorítóerő termelésén kívül az, hogy úgy irányítsa a légáramlatokat, hogy azok turbulensek legyenek a felfüggesztés, kerék és oldaldoboz körül (így okozva alacsony légellenállást), de a bargeboardra, diffúzorra, hűtőnyílásokra már kisimult áramlások érkezzenek, hogy azok a lehető leghatékonyabban működjenek.

A téli teszteken láthattuk, hogy 2 eltérő konstrukciót dolgoztak ki a csapatok:

  • A Ferrari, Haas, Alfa Romeo által használt meredeken kifelé lejtő szárnylapok, amelynek célja, hogy a levegő a kerék külső oldalán haladjon el. Ez a megoldás jó aero-hatékonyságot eredményez, tehát alacsony légellenállás mellett is elégséges leszorítóerőt termel az autó.
  • Az összes többi csapat enyhén befelé döntött, vagy vízszintes szárnylapokat használ, ami inkább a monocoque mellett/alatt vezeti el a levegőt. Ez a megoldás nagyobb légellenállással jár, de jótékony hatása, hogy nagyon széles tartományban változtatható az autó leszorítóereje.
A Mercedes a legkonzervatívabb, az Alfa Romeo a legextrémebb! (Fotó: Sportforen.de)

A Ferrari gyenge ázsiai szezonja után elkezdte rohamtempóban fejleszteni az autóját, hogy behozza a lemaradását. Mindenki azt hitte, hogy elkezdenek közelíteni a Mercedes konstrukciójához, de a Franciaországban bemutatott fejlesztések nem ezt mutatják.

A szárnyelemek mellett a szárnyvéglap is megújult! (Fotó: Giorgio Piola, Motorsport.com)

Vegyük sorra! A vízszintes terelőlapokat összekötő szárnyvéglap új formát kapott. Ennek az íve, ahogy a lenti összehasonlításon is látszik, jelentősen kifelé görbül, valamint két kicsit szárnyacskát is kapott maga mellé. Az új elem hatására a levegő még nagyobb ívben meg tudja kerülni az első kerekeket, azoknak a légellenállása tovább csökken. A hátsó végén megejtett kivágás tovább segíti ezt az áramlást, mivel a szárny közepéről is el tudja vezetni a levegőt.

Első szárny változatok az SF90-en

A legjelentősebb módosítás viszont a vízszintes szárnylapokkal történt.

Amint az megfigyelhető, az új formavilág sokkal több levegőt terel a bargeboard, a felfüggesztés és a fenéklemez irányába. Ezzel igyekszik a Ferrari az első tengelyen keletkező tapadáshiányt csökkenteni, ezzel természetesen vesztenek az olaszok a hosszú egyenesekben a korábbi tempóhoz képest, de mint mindenütt, itt is az egyensúly megtalálása a kulcs!

Haladjunk picit tovább, új fékbeömlőket is kapott az autó, a hétvégi forróságban ez még nagyon jól jöhet:

Régi fékbeömlő (fotó: AmuS)
Új fékbeömlő (fotó: AmuS)

Nem győzzük elégszer kihangsúlyozni, hogy egy Forma 1-es autó iszonyú bonyolult aerodinamikai rendszer, ha az első szárnyat átalakítják, az minimum fenéklemez és diffúzor változtatással jár. A Ferrari mindkét említett elemből újat rakott fel, ami igyekszik egyensúlyban tartani az autót az új első szárny okozta változás ellenére is:

Új fenéklemez (fotó: AmuS)

Kanadai diffúzor
Francia diffúzor

Miután az alapkoncepcióban nem történt változás, így számíthatunk arra, hogy ezek a változtatások csupán finomhangolások, nem fog a semmiből feltámadni az SF90, de jó lenne, ha tévednénk és meccs lenne a mezőny elejében…