Ez 3 hete büntetést ért (fotó: LAT Images)

Néhány héttel ezelőtt Kanadában Vettelt megbüntették, mert veszélyes módon tért vissza a pályára és most itt vagyunk az Osztrák Nagydíj után, Verstappen és Leclerc a főszereplő ezúttal. A holland szenzációs versenyzést mutatott be, egészen az utolsó manőverig…

Senna belement Prostba, hogy világbajnok lehessen, miután az előző nap megszerzett Pole Pozíció helyét áttették a pálya másik oldalára…

Beszéljünk egy kicsit arról, hogy miért is fontos a Stewardok munkája és miért kulcsfontosságú, hogy legalább egy szezonon belül konzekvens ítéleteket hozzanak! Én magam “csak” a virtuális cockpitben meccseltem győzelmekért, bajnoki címekért, de a pszichológiája az eSportnak és a valódi versenyzésnek ugyanaz: iszonyú kompetitív alkatok, hatalmas egók feszülnek egymásnak, akik mindenáron nyerni akarnak sokszor! Igazi vérremenő küzdelem ez, ahol megfelelő pszichés körülmények között a józan ész hatalmát átveszi a mindent elsöprő nyerni akarás!

Schumacher megpróbálta leradírozni Villeneuve-öt ’97-ben Jerezben, hogy világbajnok lehessen…

Vettel és Verstappen hasonló pszichés állapotban lehetett olyan szempontból, hogy mindkettejüknek nagyon kellett volna már egy győzelem, hogy az önbizalmuk picit a helyére billenjen. Mikor nem jönnek az eredmények futamok óta, rettenetesen frusztrálttá válik az ember és ez egy öngerjesztő negatív folyamat: nem jönnek az eredmények, frusztrált leszel és nem jönnek az eredmények, mert már frusztrált vagy és így tovább…Amikor ilyen állapotban győzelemre esélyes helyzetbe kerülsz, mint pilóta, nem foglalkoztat többet semmi más, nyerni akarsz, elborul az agyad és megpróbálsz mindent is, hogy elérd!

FIA Officials

Itt jönnek be a képbe a mostanság sokat emlegetett Stewardok. Mikor én versenyeztem nem létezett az a fogalom, hogy eSport, de a “Nagyokhoz” hasonlóan ott is voltak versenybírák, akik ugyanazt a funkciót látták el, mint a valóságban: Ők a korlát! Úgy képzeljétek el, hogy minden versenyző valójában egy vérszomjas harcikutya, akiknek a Stewardok adnak kereteket arra, hogyan viselkedhetnek. Ilyen helyzetben a legfontosabb dolog a konzekvencia, ebben pedig a Forma 1 nem jeleskedett, már eleve a rendszer felépítése is determinálta, hiszen minden futamon cserélődött a Stewardok személye. Ez a harcikutya analógiában annyit tesz, hogy durván 2 hetente mások nevelik ugyanazt a kutyust, ami ilyen helyzetben végzetes lehet, mert a kutya megzavarodik és akár a gazdáinak is ronthat, hiszen a konzekvens nevelés hiányában nem tudja mit tehet és mit nem!

Fiatal virtuális pilótaként én is kaptam számtalan büntetést, mire benőtt a fejem a lágya, az volt a szerencsém, hogy a konzekvencia annyira nagy százalékban volt jelen, hogy tudtam, mit tehetek és mit nem, így sokkal könnyebb volt az élet a virtuális versenypályán.

Maradva az analógiánál, az egyik kutyusunk kapott egy orrakoppintást a necces viselkedéséért nemrég és most egy másik rosszalkodott hasonlóan. Az FIA legnagyobb gondja, hogy hoztak egy döntést ott, ami miatt muszáj lenne ugyanezt a döntést hozni, hogy konzekvensek maradjank különben megkockáztatja, hogy nekirontanak a ragadozói….

Vettel és Verstappen is keményebb küzdelmeket akar a pályán! (fotó: FRITS VAN ELDIK)

Van lehetőség a változtatásra, de ennek a következő szezonban lehet legkorábban esélye, nem szabad szezonon belül elkövetni a váltást, az a bajnokságot is befolyásolhatja. Azt se felejtsük el, hogy ugyan most Vettel és Verstappen is a kemény csatákért szónokol, de jó eséllyel fordított helyzetben ugyanúgy panaszkodnának, mint Leclerc és Hamilton is tette, ezért kell nagyon átgondolni, hogy a Stewardok meddig engedik a dolgot, a pilóták elmondhatják a véleményüket, de a lényeg a konzekvens ítélkezés és igenis kellenek a korlátok!