David Purley sajnos csak egy szezonon keresztül élvezhette a Formula-1 ízét. (Fotó: David Bishop)

David Purley több volt, mint egy átlagos autóversenyző, aki családi finanszírozásból akart részt venni a Formula-1 versenyein. 1973-ban a zandvoorti futamon indult először, ami egy sajnálatos balesetről marad csupán emlékezetes. Roger Williamson autója a verseny folyamán fejtetőre borult és kigyulladt. Purley megállt, és megpróbálta kihúzni a pilótát az égő roncsból. Sajnálatos módon nem sikerült kirángatnia versenyzőtársát, de Purley tettéért utólag megkapta a bátorság érdemrendjét. A következő években F2 és F5000 versenyeken indult, mígnem meggyőzte édesapját, aki a Lec hűtőszekrénygyár tulajdonosa volt, hogy építsen neki egy autót az 1977-es F1-es szezonra.

David Purley, amint próbálja megmenteni versenytársát. (Kép: eastcorkpainter)

Az autó fejlesztéséért Mike Pilbeam felelt, aki korábban a BRM alkalmazásában állt. A Lec CRP1 egy akkoriban hagyományosnak mondható autónak épült, az első felfüggesztést kivéve, ahol a nyomórudas helyett vonórudas rendszert alkalmaztak. A motor a Cosworth DFV lett, amit szinte bármelyik autóba be lehetett könnyedén építeni akkor, a váltó a Hewlandtól érkezett. A hűtőket az autó oldalára szerelték fel, a hátsó kerekek elé. Mai szemmel bármilyen furcsának is tűnik, de a karosszéria elemeit azokkal a gépekkel készítették el, amivel Charles Purley a gyárában a hűtőszekrények ajtajait préseltette.

A CRP1 karosszéria elemeit a hűtőszekrény gyárban préselték. (Fotó: Maureen Magee)

A Lec CRP1 az 1977-es Race of Champions versenyen mutatkozott be, ahol a 13. lett. A szezonnyitó futam (Jarama) nem sikerült ennyire jól, hiszen a futamra nem tudta kvalifikálni magát Purley. A monacói verseny kimaradt, a soron következő belga futamon a 20. helyet szerezte meg a kvalifikáción. A futamon egy időre Niki Laudától is átvette a vezetést egy rövid időre, végül a 13. helyen intették le. A svéd versenyen aztán a 14. helyen ért célba, míg a francia futamon egy baleset miatt kiesett a versenyből.

Az 1977-es silvestone-i futamon szenvedte el Purley az F1 történetének egyik legnagyobb balesetét. (Fotó: Motorsportretro)

Következett a hazai futam, Silverstone, ami drámai véget ért David Purley számára. A futamon a Lec CRP1-ben felakadt a gáz, és Purley a falnak csapódott. Az autó 173 km/h-s sebességről 66 cm alatt állt meg nullára, ami 179,8 g-s erőhatásnak felelt meg. Csodával határos módon Purley túlélte a balesetet, bár a lábai, illetve a testében is eltörött több csontja, az irtózatos fejfájásról nem is beszélve. Kenny Brack 2003-as balesetéig ez volt a legnagyobb erőhatás, ami járművezetőt valaha ért. Charles Purley mindent megtett fiáért, így építettek neki egy második autót is. Ahogy David felépült, még két kisebb autós rendezvényen vezette a második számú Lec CRP1-est 1979-ben.

David Purley-t az F1 egyik legnagyobb hőseként tartják számon a mai napig. (Fotó: Motorsportretro)

Sajnos a baleset mind a Lec CRP1, mind Purley pályafutásának végét eredményezte. Nem sokkal később Purley az angol partoknál lezuhant repülőgépével, és az életét vesztette. Apja, Charles Purley a doningtoni versenymúzeumnak adományozta a törött és a megmaradt CRP1-est is. Ezután két gyűjtő megvásárolta mindkét autót, és teljesen működőképes állapotba hozták. A két Lec CRP1 napjainkban is megtekinthető a különféle autós rendezvényeken.