2015 Szingapúr – Vettel domináns módon győzött és tele volt energiával

Mikor 2015-ben Vettel a második Ferraris futamán győzni tudott, hatalmas örömmel vette tudomásul, hogy ilyen korán sikerült. A 2015-ös évad kiváló kezdés volt, ám mostanra eljutottunk odáig, hogy még ha a 2016-os évet is átmenetinek tekintjük, Vettel 2 évet elpuskázott, idén pedig az autó miatt esélye sem volt.

2019 – Bahrein – Vettel 5 év Ferrari után

Jól látható Vettel testbeszédéből, nyilatkozataiból, hogy már semmi tűz nincs benne, megfáradt, kiégett, szomorú. Már nincs összetartás, egyik oldalról sincsenek “Olyanok vagyunk, mint egy család” nyilatkozatok, pedig 2015-ben ezt sokszor hallhattuk mindkét féltől. A nyakába vette a küldetést, hogy sikerre vezeti a Ferrarit, azonnal beleszerettek Olaszországban, de ahogy Alonso, úgy mostanra nyugodtan kijelenthetjük, hogy Ő is belebukott és lassan a Tifosi is végérvényesen ellene fordul (ha még nem történt meg).

2017 – Szingapúri Nagydíj – az első törés a Ferrari – Vettel kapcsolatban

Milyen út vezetett idáig? Kezdjük 2017-el: Vettel a szezon első felét hihetetlen koncentrációval versenyezte végig, minden adandó alkalmat kihasznált arra, hogy megverje a Merciket. Győzött Ausztráliában, Bahreinben, Monacóban és a Hungaroringen, a többi futamon pedig értékes pontszerző helyeken ért célba. Világos volt, hogy a Ferrari nincs az Ezüst Nyilak szintjén, így az ázsiai szezonban, a rövid tengelytávú SF70-H-ból az utolsó szuszt is ki kell nyomni a kanyargós pályákon. Vettelnek nyernie kellett Szingapúrban, Malajziában és Japánban, hogy az utolsó futamokon elég legyen csak 1-et vagy 2-őt villanni, mondjuk Brazíliában és Mexikóban! Szerintem az első igazi törés a Szingapúri Nagydíj lehetett, mikor egy káprázatos Pole Pozíciót érő kör után, nedves pályán a rajt után összeütközött Verstappennel és Kimivel, míg Hamilton nyert. Ezt nem a Ferrari, ezt Vettel rontotta el, a mozdulata érthető volt, 2010-ben ugyanígy szorította a fal fele (és kényszerítette őt fékezésre) Alonso a rajt után, de a pontverseny szempontjából végzetes volt ez a döntés… Bakut azért engedem el, mert nem nullázott végül és Hamilton előtt végzett, így a hibája ellenére a bajnokság szempontjából szerencsésen alakultak a dolgai!

Vettel összesen egy negyedik hellyel zárta az ázsiai szezont, míg Hamilton 3 győzelmet szerzett, elúszott a bajnoki remény….

Malajziában a Ferrari műszaki hiba miatt nem tudott esélyt adni Vettelnek sem a Pole-ra, sem a győzelemre, hátulról kellett előre verekednie magát és végül egy gyújtógyertya hiba miatt hamar kiesett Suzukában is… 2 nagyon rosszkor jövő Ferrari hibával és egy karambollal lényegében eldőlt a VB cím sorsa…

Arrivabene mindent megtett, ami Tőle tellett…

Ezzel már komoly feszültség alakulhatott ki az amúgy is nagy nyomás alatt levő olasz legendás gárda és a német négyszeres világbajnok között, de az irány több, mint ígéretes volt, a 2017-es szezon végén, ahogy várható volt, Brazíliában és Mexikóban is versenyképesek voltak, így lehetett volna esélyük, de csoda lett volna mindenképp. Ezek után 2018-ban kötelező volt a cím megszerzése, ám mint tudjuk ez is elmaradt. Ahogy én látom, ebben az évben (2018) következett be a végső törés Vettelben és azóta már a leghalványabb árnyéka sem annak a fenevadnak, aki a Red Bullnál volt.

A kiesés, amit 50 év múlva is emlegetni fognak…(Fotó: Charles Coates/Getty Images)

2018-ban remekül indult az év, Vettel győzött Ausztráliában, Bahreinben és jó esélye volt Kínában és Bakuban is, viszont már látszódott a görcs és a fáradás, Bakuban feleslegesen próbálta megelőzni Bottast és végül csupán 4. lett, egy olyan futamon, ahol alapvetően nyernie kellett volna. Németországban aztán eljött a pillanat, ahol Vettelen végérvényesen úrrá lett a mindenáron nyerni akarás és falnak ment az élről hazai pályán, pár körrel a leintés előtt… Örökre megmarad az emlékezetünkben, teljesen felesleges, ki nem kényszerített hiba volt, 25 pont ment a levesbe, ami mindig sok a Hamilton-Mercedes duó ellen! Ezek után további vezetői hibákat vétett Franciaországban, Olaszországban, az Egyesült Államokban és Japánban, miközben a Ferrari nem lépett meg egy nyilvánvaló csapatutasítást Monzában, ami szintén végzetes volt. Ráadásul Arrivabene monzai futam utáni nyilatkozata szerint ők nem inasokat alkalmaznak, mikor a csapatutasításról kérdezték, Vettel pedig lenyilatkozta, hogy egyedül kell nyernie, nem számít segítségre… Nem támogatták Vettelt, mikor a leginkább kellett volna, Vettel is elszeparálta magát, már 2017-ben is elindult a pletyka, hogy eligazolhat a Ferraritól, ami 2018-ban erősödött, bár a 2020 év végéig hosszabbítás átmenetileg lehűtötte a kedélyeket.

Leclerc érkezése az utolsó szög a Vettel – Ferrari kapcsolat koporsójában…

2018 év végére maradt egy elszeparált, magára hagyott Vettel, aki hibát hibára halmoz, miközben 110%-ot próbál kihozni magából és görcsöl, mire a Ferrari bejelenti, hogy leigazolja az elmúlt évek egyik legnagyobb tehetségének kikiáltott monacói Charles Leclerc-et. Ez a végső csapás, a jelzés, hogy készülnek a jövőre és hiába jött a váltás a csapat élén és Binotto támogatása, Vettelen látszik, hogy már elveszett, kimerült az elmúlt évek folyamatos hajtásától.

Talán eljön a Hamilton korszak a Ferrarinál? Valószínűtlen, de pletyka szintjén működik…

Mostanság ismét erősödik a pletyka, hogy Vettel vagy visszavonul, vagy elhagyja a Ferrarit és esetleg hazamegy a Red Bullhoz, a teljesítmény záradék miatt szabadon tárgyaló Verstappen helyére, de a vadabb pletykák egy Hamilton – Vettel cserét is belengettek már többször… Igen csekély az esély arra, hogy a Ferrari nagyágyút igazolna Leclerc mellé, így ha Vettel megy, akkor csak úgy tudna, ha Verstappen mozdul, vagy ha bevállalja, hogy csapattársak lesznek a hollanddal… A Mercedes csak úgy jöhet szóba, ha a Mercedes vagy bevállalja, hogy Bottas helyére ülteti a németet, vagy Hamilton helyezi át székhelyét Maranelloba. Bármennyire is bántó lehet ez a Vettel fanok számára, ez a kapcsolat közte és a Ferrari között már végérvényesen elfáradt, a legjobb az lenne mindkét fél számára, ha elengednék egymást.

A rengeteg hibát, amit Vettel Ferraris karrierje alatt elkövetett a nem megfelelő környezet és az óriási görcs számlájára írom. Utóbbit maga is okozta azzal, hogy mindenáron be akarta bizonyítani, hogy képes nyerni a Ferrarival, akkor is ha egyedül kell megoldania. Vettelben még van pár év, kár lenne visszavonulnia, ha megfelelő környezetbe kerül megmutathatja, hogy még mindig a mezőny egyik legjobbja!