Daniel igazak a pletykák? Robert tényleg Nicolas ül a helyére a kövektező futamtól? Tipikus kérdések a nyári futamokon… (Fotó: FIA)

Az előző részben összeszedtük nektek, hogy a mezőny felének nincs érvényes szerződése a 2020-as szezonra, de mivel az igazi nagyágyúk elméletileg be vannak betonozva, ezért nem számíthatunk 2014-es pilótakeringőre, mikor 8 csapat is lecserélte a versenyzőit a turbókorszakra készülve.

Az üres helyek megoszlása szerint van 1-1 a Mercedesnél és a Red Bullnál mint igazán értékes helyek, 7 a középmezőnyben és 1 a Williamsnél. Kezdésnek azonban azokat a pilótákat vennénk sorba, akik vagy elhagyhatják, vagy beléphetnek az F1 világába.

F2-ből fellépők

A királykategória előszobája az idei évre eléggé megüresedett, mivel a tavalyi dobogósok egytől-egyig szerződést kaptak az F1-ből. Továbbá pár veteránnak számító pilóta, mint Markhelov, vagy Merhi is elhagyta a sorozatot, így az ismertebb nevek száma tovább csökkent. Meglepetésre viszont az idén is akadnak olyan pilóták, akik képesek meggyőző teljesítménnyel előrukkolni, és készen állnak az F1-re.

Első közülük Nicolas Latifi nagyon magabiztosan kezdte az idényt, az első három versenyhétvégén két főversenyt és egy sprintfutamot is megnyert. Monaco után azonban visszaesett a teljesítménye, csak 2 dobogó jött össze neki és a vezetést is elvesztette a bajnokságban. Bár apjának részesedése van a McLarennél, ő maga a Williams tesztpilótája, aki már vezethetett is párszor az első szabadedzéseken.

Latifi komoly eséllyel rendelkezik a fellépéshez! (Fotó: Latifi/Twitter)

Kitüntetett figyelmet érdemel még a bajnokságot vezető Nyck de Vries is, aki hatalmas lendületben van: Monacoban és a Paul Ricardon is főfutamot nyert, és miután a Red Bull Ringről is a legtöbb ponttal távozott, jelentős pontelőnyre tett szert. Mivel tavaly nyáron kilépett a McLaren ifi pilóta programjából, jelenleg nincs F1-es kapcsolata, ezért nehezebben juthat jövőre üléshez.

de Vries a Mclarent hagyta ott, hogy jobb esélyei legyenek az F1-be jutásra.
(Fotó: f1feedseries.com)

A jobban teljesítő pilóták között még megemlítenénk a bajnokságban igencsak hullámzó teljesítményű Jack Aitkent, aki a Renault tartalékversenyzője. A 23 éves brit pilóta eddig 2 futamot nyert meg, de 4 alkalommal nullázott, így csak az összetett 5.helyén áll, 9 pontra a dobogótól. Mivel ez az első szezonja az F2-ben nem sok esélyt látunk rá, hogy jövőre fellépne a nagyok közé.

Renault pilótaként eléggé egyenes út áll Aitken előtt!
(Fotó:jakaitken.com)

Utolsóként még említsük meg a jól szerepelő a McLaren tesztversenyzőt, Sergio Sette Camarrat, aki az utóbbi versenyeken rendre a dobogón végez. Számára azonban Norris és Sainz hosszabbítása a McLarennel valószínűleg elvágta az előrelépés lehetőségét.

Távozó pilóták

Nem is olyan rég még hemzsegett az F1 a “fizetős versenyzőktől” akik nemcsak a HRT, Caterham és Manor/Marussia helyeit bérelték ki, hanem a Sauberhez, Lotushoz is eljutottak. Leghíresebbjük Lord Maldonado volt, aki a venezuelai olajvállalat pénzéből egészen sokáig vitézkedett az F1-ben. Mára viszont csak Strollt és Kubicát tudnánk felsorolni, aki nem a teljesítménye, hanem a szponzorai miatt kap versenyzési lehetőséget.

Mint azt már írtuk Strollnak semmi félnivalója nincs, hiszen apucié a csapat. Ellenben Robert Kubicát mi bizony kiraknánk a Williamsből, mert bármilyen szörnyen sikerült az az autó, a teljesítménye még Russelétől is elmarad. A csapat előtt álló rögös úton nem hisszük, hogy igazi segítséget tudna jelenteni.

Hiába a visszatérés, Kubica tempója jelentősen megkopott… (Fotó: F1.com)

Még egy pilóta van, akinek nem adnánk ülés a jövő évre, ő pedig Romain Grosjean! Már a tavalyi szezonban is eléggé kifelé állt a szekere a Haastól, de a pár kiugró teljesítménye akkor még megmentette az állását. Idén viszont az autó is annyival rosszabb, hogy a legtöbb versenyen esélytelen a pontszerzésre. A gyenge teljesítményét jól mutatja, hogy csapattársával, Magnussennel szemben 16-2-re vesztésre áll a megszerzett pontokat illetően. Bár már bizonyította, hogy képes lenne a győzelemért harcolni, nevetséges hibái és folytonos panaszkodása miatt 8 és fél szezon után itt lenne az ideje a távozásának. Pedig anno 2013-ban ő volt az egyetlen, aki képes volt megszorítani Sebastian Vettelt a híres sorozata közen….

Az a Romain Grosjean aki nagyon hiányzik a mezőnyből!

Szerződéshosszabbítások

A legkitüntetettebb pozícióban szerződéshosszabbítás előtt álló Valtteri Bottas van. Az igazság azonban az, hogy számára a 2020-as szezon már egy opció a szerződésében, így tárgyalnia ha a Mercedes rábólint, meg is van a jövő évi ülése. Mostani teljesítménye alapján szerintünk megkapja a lehetőséget jövőre is, a Mercedesnek nem is fontos, hogy a bajnokságban mennyire szorítja meg Hamiltont, ameddig a konstruktőri címet megnyerik.

Pierre Galsy már sokkalta nehezebb helyzetben van. Verstappennel senki nem méretné meg magát szívesen, de a francia az elvártnál is jelentősen gyengébb szezonkezdetet produkált, sőt még a februári teszteken is kétszer tört autót. Helmut Marko nyilatkozata alapján a Red Bull preferálná a szerződéshosszabbítást, amennyiben Gasly stabilabban hozná a jó eredményeket. Most a Brit Nagydíjon tényleg szépen versenyzett, pedig a futam előtt már mi is leírtuk… Ezt a formáját kellene folytatnia!

Az általunk leggyakrabban használt fénykép hűen tükrözi Gasly szezonjának első felét.
(Fotó: express.com.uk.)

Amennyiben a szezon végén mégis távoznia kellene, utánpótlás hiányában a Red Bull valószínűleg visszaküldi a Toro Rossohoz, helyére pedig Kvyatot igazolná le. Az orosznak már nem maradt vesztenivalója Verstappen mellett, ellenben Albonnak, akinek Gaslyhoz hasonlóan kettétörhet a karrierje. Ha a csere nem történik meg, mind a 4 Red Bull pilóta marad a helyén!

A középmezőnyből kezdésnek jöjjön a Haas, ahol bevallottan pilótagondok vannak, sőt a silverstonei ütközés miatt már Günther Steiner is kiborult! Grosjean távozását után Kevin Magnussent mi megtartanánk, mivel a kanadai autótörést leszámítva kihozza az autóból a maximumot, és a pontokat is ő szállítja a csapatnak. A francia helyére pedig a korábban már említett Nyck de Vriest szerződtetnénk le, aki amellett, hogy magabiztosan vezeti az F2 bajnokságát, szabadon igazolható, nem tagja egyetlen gyártó pilótaprogramjának sem.

Mint gyári csapat a Renault helyzete is érdekes. Daniel Ricciardo marad 2020-ra, Nico Hülkenberg viszont nem biztos. Helye az F2-es pilótáktól védett, F1-en belül 2 pilóta lenne rá veszélyes: Perez és Magnussen az, aki hasonló teljesítménnyel képes lenne vérfrissítést hozni a franciákhoz. A dán pilótánál már írtuk, hogy szerintünk marad a Haasnál, és Perez sem akar nagyon eljönni az anyagilag megerősödő Racing Pointtól. Ezért a legnagyobb esélye a szerződéshosszabbításnak van, mivel sem Hülkenberg nem találna magának erősebb csapatot, sem pedig a Renault nem találna jobb pilótát.

Lehetséges lenne egy Perez-Hülkenberg csere, de ezzel a német járna rosszabbul szerintünk.
(Fotó: scroll.in)

Végezetül következzen az Alfa Romeo, ahol Antonio Giovinazzi helye nem biztos jövőre. Az olasz egyre jobb teljesítményt nyújt, időmérőkön mostanság rendszeresen legyőzi Raikkönnent, a versenytempóján azonban van még mit csiszolnia. Leclercnél egyértelműen szerényebb tehetség, de a Ferrarinak nem lenne érdemes eldobnia őt a csapat kötelékéből. Mivel az Alfa és a Haas teljesítménye főként attól függ, hogy mennyi alkatrészt kapnak meg a Ferraritól, ezért az amerikaiakhoz való átigazolást is feleslegesnek tartanánk. A helyére esélyes pilóták közül sem Mick Schumachernek, sem Giuliano Alesinek sincsenek meg a szükséges Super Lincese pontok, ezért úgy gondoljuk, hogy az Alfának is a mostani felállása az elérhető maximum.

Összefoglalva:

Ezek alapján jövőre így képzeljük el a pilótafelállást:

Mindössze két csapatnál lesz változás, ami az elmúlt évekhez képest meglepően kevésnek tűnik. A pilótakeringő egyértelmű vesztese Esteban Ocon lenne, akinek így nem jutna hely, ami valószínűleg a Mercedessel való szakítását eredményezné.

Mivel nem vagyunk Orákulum, ezért a tévedés jogát fenntartjuk magunknak!

A sorozatunk utolsó részében már elengedjük a fantáziánkat, és egy merészebb végeredménnyel fogunk előrukkolni!