Egy Toyota szerelő megtölti az üzemanyag szivattyúkat. (Fotó:Motor1.com)

Mikor 1982 augusztus 15-én, az Osztrák Nagydíjon a Brabham csapata először tankolta újra a versenyautóját még nem is sejtették, hogy erről a taktikai húzásról még közel 40 év múlva is vitázni fognak a rajongók.

A 2009-es szezon végén eltörölt újratankolás visszahozása régóta beszédtéma, mert sokak szerint izgalmat hozna a versenyekben és lehetőséget adna a taktikázásra. A napokban pont az a Jean Todt dobta be a témát a közbeszédbe, aki a Ferrari csapatfőnökeként Ross Brawnnal az oldalán évekig csúfot űzött a többi csapatból hihetetlenül jó taktikai húzásaikkal. Az interjú után sokan megörültek, hogy ha az FIA feje is ezt szeretné, akkor biztosan vissza fog térni a tankolás! A szerkesztőségben végzett gyors közvéleménykutatás után egyöntetűen kijelenthetjük, hogy mi bizony nem támogatjuk! Több indokunk is van rá

1. Pénz

Tudjuk, tudjuk a legegyszerűbb kifogás, hogy bármilyen új intézkedés megnövelné a költségeket, és igazat is adunk azoknak a vádaknak, hogy egy 0,03 másodpercet hozó lengőkar kifejlesztésére többet költenének a csapatok mint a tankolóberendezésekre, és az is érdekes, hogy új motorhomera minden csapatnak telik, de egy plusz kiadástól megrémülnek. Mi mégis azt mondjuk, hogy a 2021-től kísérleti jelleggel bevezetni kívánt költségplafon miatt nem lenne fontos Eurómilliókat költeni olyan berendezésekre, amelyek nem is lennének szükségesek a csapatoknak.

Mivel szállításkor minden négyzetcentiméter és gramm ki van számolva, ezért a tankolóberendezések biztosan többlet szállítókapacitást igényelnének. (Fotó: williams.com)

2. A boxban dőlnének el a csaták

A tankolás visszahozásával az eddigi 2-3,5 másodperces kiállások újra 6-10 másodperc hosszúra növekednének. Ez az időtartam azt okozná, hogy az elé/utánavágás már kivédhetetlen lenne a pilótáknak, köszönhetően a hatalmas súlykülönbségnek a két autó között. Az előzések száma jelentősen lecsökkenne, mivel a pálya helyett a boxban lehetne helyeket lopni. A pilótáknak elég lenne tisztes távolból követni egymást, mert a kiállások alatt könnyedén megszerezhető az előzéshez szükséges előnyt. Most, hogy kezdenek igazán jó csaták kialakulni, nincs szükségünk erre.

Tankolás esetén a kerekek lecserélésével sem kell annyira sietni, a kiállás hossza legalább háromszorosára növekszik! (Fotó: carthrottle.com)

3. Nem lenne színes taktika

Idézzük fel az idén lement 10 futamot: Egyetlen verseny volt, amelyen a kétkiállásos taktika gyorsabbnak bizonyult az egynél, ez pedig Bahrein volt. Kérdjük mi, ha egyetlen kiállás lenne, akkor mi szólna a taankolás mellett? Annál a kiállásnál nem taktikai elem lenne, hanem kötelező nyűg. Természetesen a Pirellit is változtatásra ösztökélné, mivel az idénre elég tartósra sikerült gumik helyett elég lenne 80-90 km élettartamú gumikat gyártaniuk, hogy értelme legyen a több kiállásnak. Ezek után persze az lenne a pilóták problémája, hogy megint nem elég tartósak a gumik.

4. Sprintversennyé válnának a futamok

Sokaknak nem tetszik, hogy a pilótáknak erősen menedzselniük kell az üzemanyagot és a gumikat, hogy a kijelölt taktikával végigmenjenek a futamon. Az igazság az, hogy ezt részben ők maguk okozzák, mivel a csapatok többsége nem is tölti bele az autóba a megengedett 105 kg üzemanyagot. Ha a tankolást újra engedélyeznék, akkor leegyszerűsítené a versenyeket 2-3 etappá, ahol Le Manshoz hasonlóan folyamatosan gyorsköröket mennek, majd aki képes jobb átlagtempót hozni az nyer.

5. Veszélyes

Mivel minden tizedmásodperc megtakarítás értékes időnek számít a boxban, ezért a szerelők igyekeznek a lehető leggyorsabban végezni a kerékcserékkel, ami még így is súlyos balesetekhez vezet. Emlékezzünk csak Raikkönen tavaly bahreini balesetére, ami után az egyik szerelőnek közel fél évbe telt, hogy felépüljön a többszörös csonttöréséből.

Azon pillanatok egyike, amelyek miatt nem Felipe Massának hívják a 2008-as világbajnokot…
(Fotó:f1.com)

Tehát összefoglalva mi nem örülnénk a tankolás 2021-es visszahozásának, mert úgy gondoljuk, hogy felesleges látványelem lenne, amely a versenyzést nem segítené elő!

A tankolásból eredő legsúlyosabb baleset, mikor Jos Verstappen majdnem bennégett a Benettonban.