Tájkép 1985-ben. Ma itt kanyarodnak el balra a Mansel kanyarban. (Fotó: Gulácsi Ferenc)

Mikor 1985-ben Alain Prost megnyerte első világbajnoki címét, a 16 versenyből álló szezon során a mezőny Ázsia kivételével minden kontinensen megfordult. Mégsem lehetett teljes az öröme a FOM akkori vezetésének, mivel a Szocialista Blokk egyetlen tagországában sem rendezhettek futamot.

A késő 80′-as évekre a hidegháborús enyhülés az F1-et is arra sarkalta, hogy próbáljon utat törni magának az eddig elszigetelt országokba. Első gondolatuk egy Orosz Nagydíj volt, amelyet már 1983-ra terveztek, de politikai okok miatt nem valósulhatott meg az ötlet. Ezek után kezdtek szemlézni Kelet-Közép-Európában, hogy találjanak egy alkalmas országot a versenyrendezésre.

Bernie Ecclestone és Jean-Marie Balestre FISA elnök nagy vágya egy szocialista országban rendezett futam volt. (Fotó:Formula.hu)

A kádárinál keményebb kezű rendszerek, mint Csehszlovákia, vagy Románia gyorsan kiestek a listáról, amin végül hazánk, és a viszonylag független Jugoszlávia maradt. Valószínűleg a nemzetiségi széthúzások, és az Usztasa Mozgalom maradéka jelentette veszély miatt a FOM Magyarországnak adta a rendezés jogát.

Miután hazánk megkapta a rendezési jogot, elkezdődött a helyszín kiválasztása, valamint a nyomvonal megtervezése. Előbbi eléggé nehéz kérdés volt, csak felsorolás szinten az alábbi helyszínek merültek fel:

  • Városliget (az 1936-os GP után)
  • Velencei tó
  • Balaton ( a későbbi Balatonring helye)
  • Gödöllő környéke

Mint tudjuk végül az utolsó lehetőséget választották, Mogyoród falu mellett egy völgyet jelöltek ki építési területként. A pálya vonalvezetését a domborzat adta lehetőségek alapján igyekeztek kialakítani, de így is komoly földmunkára volt szükség.

Jelentős földmunka volt a lelátók és a bukóterek feltöltése! (Fotó: Gulácsi Ferenc)

Fontos megemlíteni, hogy az építkezés 1985 októberében indult, és márciusban már versenyzésre alkalmas aszfaltcsíkot tudtak felmutatni a beruházók. A munkások első komolyabb feladata az volt, hogy a területen található rengeteg vízforrást, és talajvizet le kellett vezetniük, amely komoly csatornarendszer kiépítését követelte meg.

A nyomvonal kiépítése mellett a lelátók és a kiszolgálóépületek felhúzása is párhuzamosan zajlott. Az akkor még nagyobb befogadóképességű tribünökön közel 120.000 ember tudtam megtekinteni az augusztus 10-ei nagydíjat, mára ez a szám kényelmi okokból csökkent. Az ekkor felépült pályakórház, sajtóközpont, valamint a paddock egyéb kiszolgáló létesítményei akkoriban még megfeleltek az elvárásoknak, viszont napjainkra már szűkösnek számítanak.

A főlelátó töltése már kész, a kommentátorállások is elkészültek. (Fotó: Gulácsi Ferenc)

A pálya közúti megközelítésére lehajtót építettek az M3-as autópályáról, amely kapacitását csak az idei évben kezdték tovább bővíteni. Másik megközelítési lehetőség a Gödöllői HÉV szilasligeti megállójától volt lehetőség. Sajnos napjainkig nem sikerült újabb megoldást találniuk a pálya üzemeltetőinek, a versenyre való kijutás még mindig többnyire HÉV-vel és busszal történik.

A Hungaroringi élményhez hozzátartozik a HÉV megállótól való séta!

Az 1986 tavaszára elkészült pály ekkor még 4014 méter hosszú volt, amellyel a versenynaptár legrövidebb helyszínei közé tartozott. Az eredeti kialakítás magában foglalt egy extra sikánt, amely a mai 2-es kanyar után helyezkedett el, valamint a 10-es kanyar után is eltért a vonalvezetés. Átlagsebességét tekintve a mainál is lassabbnak számított, aminek előnye, hogy a középső szektor amúgy is szűkös kanyarjai kisebb bukótereket igényeltek.

Az eredeti 1986-os nyomvonal. Az első sikánt csak pár évig használták, de még a mai napig is megtalálható! (Fotó: Wikipédia)

Visszatekintve szerencsésnek mondhatjuk magunkat, hogy a pályát már modern biztonságtechnikai szemlélettel tervezték meg. A nagy kavicságyas bukóterek, gumifalak, szalagkorlátok lehetővé tették, hogy jelentősebb átépítés nélkül napjainkig teljes mértékben megfelel az FIA 1-es kategóriájának követelményeinek.

Megszakítás nélkül 33 F1-es nagydíjat rendeztek már a pályán és 2025-ig biztos helye is van a versenynaptárban. A 2017-ben kezdődött felújítási munkálatok főként a pályát övező épületeket érinti, nyomvonalát nem befolyásolják. Reméljük minél tovább élvezhetjük rajta a száguldó cirkusz küzdelmeit!

Látványterv a megújult főlelátóról és főépületről. (Fotó: Index.hu)