1954-ben a Mercedes belépett a Forma 1-be szezon közben és megszerezte a mezőny legjobb pilótáját: Juan-Manuel Fangio (fotó: Mercedes-Benz)

1950. Május 13-án útjának indult a Forma 1-ben a szezonnyitó Angol Nagydíjjal, Silverstone-ban. Ezzel kezdetét vette egy olyan utazás, ami azóta is tart és ami mindig is az autósportok csúcsát jelentette (még ha többször komolyan is fenyegették más kategóriák), így természetesnek hat, hogy a nagy autógyártók időről időre tiszteletüket teszik és megvívnak a dicsőségért!

Az Alfa Romeo Typo 158 (alias “Alfetta”), uralta a Forma 1 első éveit, de küszöbön állt az őrségváltás… (fotó: Alfa Romeo)

Az első szezonok autóit még a második világháború előtt fejlesztették, az FIA pedig ennek megfelelően 1954-re tervezte az első komoly szabályváltozást: 1951 végéig engedélyezték a kompresszoros motorok használatát, aztán megzabolázandó a teljesítményt, csak atmoszférikus motorokat engedélyeztek, 2,5 liter lökettérfogattal. Ennek megfelelően 1952 és ’53 átmeneti időszak volt, ám 1954-ben a szezon közben megjelent egy új ezüst színű autó a mezőnyben…

Mercedes W196, visszatérés a trónra! (fotó: The Spitzley/Monkhouse Collection)

Ma már persze az is kb. lehetetlen, hogy egy csapat szezon közben lépjen be a bajnokságba, az pedig egyenesen vérlázító lenne, ha valaki szezon közben váltana csapatot (kivéve persze a Red Bull – Toro Rosso tengelyt, ahol Helmut Marko Lékó Petit megszégyenítő módon sakkozik az aktuális pilótákkal és az utánpótlásból jövő ifjú titánokkal), de itt mindkettő megtörtént: a W196 a 9 futamos bajnokság 4. fordulóján állt fel először a rajtrácsra, többek között azzal a Juan-Manuel Fangioval, aki addig Maseratit vezetett…

Volt döbbenet az 1954-es Francia Nagydíjon és csupán az első sorokból induló Mercedesek miatt…

A Fangion kívül csak németekből álló Mercedes pilótagárda keményen kezdett: Fangio és Kling óriási csatát vívtak a győzelemért, rögtön az Ezüst Nyilak első Forma 1-es futamán, ahol végül egy csapatutasítással élt a Mercedes, így Fangio, ha csak 0.1 másodperc előnnyel is, de nyert.

Az első pálya, amin a Mercedes valaha is versenyzett a Forma 1-ben: Reims (fotó: Wikipedia)

Akik olvasták a W125-ről írt cikkemet, azoknak feltűnhetett, hogy a Mercedes a W196-nál is alkalmazta a “Streamliner” kasztnit, ami nagyobb végsebességet eredményezett és erre a Reimsben található pálya nyomvonala miatt nagy szükség is volt. Bombaformában kezdett mondhatni a német ősi autómárka és nem is állt meg: az elkövetkező 5 futamon 4-en arattak diadalt és Fangio rettenetesen simán nyerte a VB-t: akkoriban csak a legjobb 5 eredmény számított a pontversenybe, ami az argentin legenda esetében 5 győzelmet jelentett, de enélkül is szenzációs teljesítményt nyújtott: 6 győzelem, 1 harmadik és 1 negyedik hely, valamint egy nem indulás (a bajnokság 2. futama az Indy 500 volt, ahová az európai csapatok nem utaztak el, így lényegében csak helyiek versenyeztek…)

Az 1954-es VB eredménye (Wikipedia)

1955-re a helyzet mit sem változott: az európai csapatok ismét kihagyták az Indy 500-at, és Fangio ismét utcahosszal nyerte a VB-t: a 7 futamos kiírásban 4 győzelem, 1 második hely, 1 kiesés és 1 nem indulás (Indy 500 ismét) volt a neve mellett. Az 1955. Szeptember 11-én aratott győzelem az Olasz Nagydíjon a Mercedes (gyári csapatkénti) utolsó Forma 1-es győzelmét jelentette a 2012-es Kínai Nagydíjig, mikor Nico Rosberg törte meg a majdnem 60 éve tartó csendet…

Pierre Levegh a Mercedes 300SLR-ben, az 1955-ös Le Mans 24 órás viadalon (fotó: The Revs Institute for Automotive Research, Inc.)

Érdekesség, hogy 11 futamos lett volna az 1955-ös kiírás, de olyasmi történt az abban évben tartott Le Mans 24 órás versenyen, ami 4 futam törlését és a Mercedes motorsportból való teljes kivonulását jelentette: Pierre Levegh egy Mercedes volánja mögött hatalmas balesetet szenvedett a célegyenesben, megölve 80 nézőt és saját magát is…A tragédia hatására a Július 3-án esedékes Francia Nagydíjat (Reims), a Júlis 31-re ütemezett Német Nagydíjat (Nürburgring), az Augusztus 21-re tervezett Svájci Nagydíjat (Bremgarten) és a szezonzárónak tervezett Október 23-ra datált Spanyol Nagydíjat (Pedralbres) mind törölték. Svájcot annyira megrázta az eset, hogy az autóversenyzést, úgy ahogy volt, teljesen betiltották az országban, a 2018-ban tartott Zürich ePrix volt az első autóverseny a tiltás óta…

Ezzel a Mercedes első Forma 1-es korszaka véget ért, de ebben a rövid időszakban is bődületes dominanciát mutattak: összesen 13 futamon álltak rajthoz (1954: 4.,5.,6.,7.,8.,9. futam és a teljes 7 futamos 1955-ös szezon) rajthoz és ebből 9 futamon arattak győzelmet!

A következő cikkben a Mercedes C Csoportban történt első visszatérését vesszük majd szemügyre!