Sokak szemében a hibrid motorok bevezetése a gyökéroka a 6. éve tartó Mercedes Uralomnak…

Anno az előző két/három részben a Forma 1 betegségeit és a turbulens levegő problémáját jártam körbe, legutóbb pedig a Stewardok munkájáról fejtettem ki a véleményem! Ezekkel a korábbi Mindmap-en ugyan nem kis területet fedtem le, de nagyon sok probléma vár még megoldásra, így vessük bele magunkat!

Érdemes lenne a motorok és a Parc Fermé szabályaival folytatni, ezzel több dolgot is érintenénk. Kezdjük rögtön azzal, hogy az eredeti célt 2021-re (több új motorgyártó bevonzása) nem sikerült elérni, a Porsche ugyan rendelkezik egy már padon levő motorral, de nem a mostani rendszernek megfelelő specifikációval, más komoly érdeklődő pedig látszólag nem is volt. Ennek köszönhetően a már jelen levő motorgyártók akarata érvényesült, ami abszolút érthető, mivel már súlyos dollármilliókat tapsoltak el az erőforrások fejlesztésére. Számomra az irány, hogy egyre kevesebb motorral kell teljesíteni az évet, nem ördögtől való, a nagyobb baj, hogy ha nem sikerül, akkor leginkább a pilótát büntetik: hátulról előrejönni sokszor DRS-el sem épp egyszerű feladat, bár tény, hogy nagyon látványos felzárkózásokat eredményez! Ráadásul a Forma 1 mostani helyzetét elnézve a változtatás úgy, hogy nincsenek új érdeklődők erőforrásokat tekintve, teljesen felesleges és tovább mélyítené a pénzügyi válságot…

A Ferrarinak 2018-ra sikerült pariba kerülnie a Mercedesszel motor téren

Tegyük tisztába: a szabályváltozás mindig drága és mindig magában hordozza a lehetőséget, hogy egy csapat óriási előnyre tesz szert a mezőnnyel szemben! Minél tovább marad fixen a szabályrendszer, annál nagyobb az esélye, hogy a mezőny összerázódik, amire ugye oly régóta vágyunk. Miért van ez így? Nagyon egyszerű, minél tovább fix a szabály, annál nagyobb az esélye annak, hogy a nagy csapatok már hiába ölnek elképesztő pénzt az autó fejlesztésébe, nagyon pici időt tudnak csak nyerni, a szabályok adta mozgástér mondhatni hiába végtelen, míg a többi csapat eljut az ő szintjükre, igaz nagyon lassan! Így a mostani motorformula megtartása, ha nem is a legjobb opció, de elfogadható a mostani helyzetet figyelembevéve.

Alonso és a McLaren-Honda: a kombináció, amit nem épp a verhetetlenség miatt nem felejtünk el soha…

Ami viszont nagyon nem stimmel számomra, az a korábban említett büntetésrendszer, ami lényegében a pilótával babrál ki, pedig ma már nem igaz, hogy “falábbal” ki lehet nyomni az autó szemét, mint korábban…Ergo, miután az erőforrás maga iszonyú bonyolult és pilóta nem tehet feltétlenül a hibájáról, sokkal indokoltabbnak látnám, ha a pilóta helyett a csapatot büntetnék. Példának okáért, ha több alkatrészt használ, mint a megengedett, akkor az adott futamon kapjon a konstruktőr felezett pontokat, vagy egyáltalán ne kapjon, amelyik szimpatikusabb!

Folytassuk a Parc Fermé szabályokkal! Mi is ez? Arról van szó, hogy Szombaton az időmérő utántól a verseny előttig az autók szó szerint elzárva vannak (a Parc Fermében, innen a név), és nem lehet hozzájuk nyúlni. Ergo, ahogy beállította a csapat az autót az időmérőre, úgy lesz a futamon is. Innen jönnek a nehézségek és innen láthattunk nagyon érdekes példákat, vegyük pl. Abu Dhabit 2010-ből és 2012-ből. Nagyon fontos különbségeket láthattunk ezen a 2 a VB szempontjából nagyon fontos futamon!

2010-ben Alonso toronymagas esélyesként érkezett a szezonzáróra, az időmérőn bejött a 3. helyre, minden rendben volt! A futamon azonban egy stratégiai hiba miatt a 7. helyen ért célba és nem volt képes felvenni a versenyt az egyenesekben Vitaliy Petrov Renaultjával, hallani lehetett, ahogy a Ferrari eléri a határolót…Mi volt a gond? Leszámítva az olaszok újabb orbitális stratégiai hibáját, Alonso Ferrarija az időmérőre volt állítva, így a spanyolnak esélye sem volt az előzésre. Versenyre és időmérőre teljesen más beállítást szokás használni, amennyiben a 2 eseményre külön lehet készülni. Akkoriban nem fix váltóáttételek voltak, amiket csak 1-szer lehetett változtatni az év során, így nagyon nagy bajba került az a pilóta, aki az időmérőn elől végzett és a versenyen végül mezőnybe szorult. Az eredményt ismerjük: Alonso elbukta a már szinte teljesen biztos VB címet, Vettel pedig visszajött a sírból és a legfiatalabb világbajnokként fejezte be az évadot…

Mindannyian jól emlékszünk: Petrov és a megelőzhetetlen Renault, ami végül beütötte a koporsószeget Alonso VB álmaiba…

2012-ben ismét egy Alonso kontra Vettel mérközés szemtanúi lehettünk: Vettel magabiztosan nyerte az időmérőt, de nem maradt elegendő üzemanyaga, hogy mintát vehessenek, így kizárták az időmérőről, az utolsó helyre került. A Red Bull azonban másképp gondolkodott és kivette Vettel autóját a Parc Ferméből, így a szabályok értelmében csak a pitből rajtolhatott az akkor még csak kétszeres világbajnok fiatal. Cserébe a Red Bull teljesen más filozófia szerint állította Vettel autóját és a futam alatt a legnagyobb végsebességgel bíró gép lett a pályán, ami óriási előnyt jelentett, mint láthattuk: Vettel sorra előzte a versenytársait és végül a 3. helyen ért célba egy látszólag már veszett futamon, kulcsfontosságú volt ez az eredmény a VB szempontjából…

Vettel a pitből kényszerült indulni Abu Dhabiban 2012-ben

2 eset, ami rávilágít, hogy nagyon nem mindegy, hogy milyen beállítással megy egy autó a különböző helyzetekben és a Parc Fermé egyszerre lehet áldás és átok. Jelenleg is igaz, hogy alapesetben az időmérőre alkalmas beállítással mennek a futamon is, ez manapság a turbulens levegő miatt okozhat komoly gondot. Továbbra is igaz, hogy az autókat arra tervezik, hogy önmagukban a lehető leggyorsabbak legyenek és nem arra, hogy mezőnyben könnyen tudjanak másokat követni. Valahol ezt hivatott megoldani a 2021-es szabályváltozás, de van egy olyan érzésem, hogy mire Októberben hivatalossá válnak, már jóval visszafogottabb megoldások lesznek annál, mint amire valóban szükség lenne…

A Parc Fermé szabályokat szigorítani is akarták, miszerint már péntektől le kellene adni az autókat, sejtjük a fentiek alapján milyen helyzeteket szülne…Extrém esetben a fél mezőny a pitből rajtolna és hasonlók, mert a jó beállítás aranyat ér a futamon….

…és szerintem mi lenne a jó megoldás? Újra elszeparálni az időmérőt és a futamot egymástól, a pénteki 2 edzés helyett lehetne üres a péntek, vagy mondjuk 1 szabadedzés és berakni vasárnapra egy rövid bemelegítőt, ami után 1-2 órával lenne a kötelező Parc Fermé. Iszonyat gyors autóink vannak, még látványosabbak lehetnének az időmérők és a futamra is lehetne reményünk, mivel a 105 kilós üzemanyaghatár teljesen átalakítja a verseny képét, csökken a tempó, nagyobb az esély az összerázódásra. Jelenleg a Parc Fermé nem feltéve gond, mert óriási a szakadék a mezőny tagjai között, de egy olyan szoros mezőnyben, mint a 2010-es volt és remélhetőleg a 2021-es is lesz, Élet és Halál kérdése lehet a jó beállítás…

0 válaszok

Hagyjon egy választ

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Vélemény, hozzászólás?