Hamiltonnak 2016 óta sikerül beosztani a motorjait az egész szezonra. (Fotó: mercedesamgf1.com)

Utolsó futamához érkezik a 2019-es F1-es szezon, ahol az egyéni 3. és 6. helyen, valamint a konstruktőri 5. és 7. helyen kívül már minden kérdés eldőlt. Az utolsó forduló előtt gondoltuk, hogy ránéztünk a felhasznált motorkomponensekre. Mikor azonban megláttuk a listát dobtunk tőle egy hátast! A 21 futamos szezonra engedélyezett elemek motorkomponensek száma a következő volt:

  • 3 belsőégésű motor
  • 3 MGU-H
  • 3 turbófeltöltő
  • 2 MGU-K
  • 2 központi elektronika
  • 2 energiatároló

A valóság az, hogy nem is egy pilóta ezeknek a kétszeresét is felhasználta, ami 6 szezonnal a turbómotorok visszahozatala után elég siralmas. Mondanunk sem kell, hogy ezek a pilóták vagy Renaultal, vagy Hondával versenyeztek! De akkor nézzük azt a listát! Jelmagyarázat:

  • Zöld: A megengedett mennyiségnél kevesebbet használt fel.
  • Narancs: A megengedett mennyiséget használta fel.
  • Piros: Átlépte a megengedett mennyiséget.
Több a vörös, mint Maranelloban!

Bizony! Eddig kizárólag Bottas, Hamilton és Grosjean az, akik még nem kaptak büntetést a felhasznált motorelemek miatt. Bottas interlagosi elfüstölése miatt azonban lehetséges, hogy ő is a mezőny közepéből fogja megkezdeni a szezonzárót. Amennyiben szükségesnek látják az erőforrás cseréjét, mi inkább mindent kicserélnénk és hagynánk, hogy a boxból rajtolva legyen még egy élvezetesebb felzárkózása a szezon végén.

A jövőévi 22 futamra elvileg ugyanennyi motorkomponenst lehet majd felhasználni kérdés, hogy a télen sikerül-e reszelni a megbízhatóságon? Az a gyártó, amely le akarja taszítani a Mercedest a trónjáról mindenképpen foglalkoznia kell ezzel, mert nem lehet 2-3 futamot beáldozni a friss motorok miatt, ahogyan az Verstappen esetében is történt. A Honda év végi jobb teljesítménye annak is köszönhető részben, hogy a Red Bullokban ketyegő motorok kb. fele annyit mentek, mint a Mercedes, vagy a Ferrari erőforrásai.

Szegény Kvyat kapta a legtöbb büntetést a szezonban. (Fotó: Clive Mason)

Az látható, hogy az energiatárolók, végigbírják a szezont, mindegyik gyártónál van olyan pilóta, ahol a megadott 2 egység elégséges volt, kivéve a Honda, de ők is közel jártak. Hasonló a helyzet a központi elektronikával, ahol a nagyszámú csere a sok motorverziónak köszönhető, nem azok elhasználódásának. Leclerc a kínai futam óta versenyzik ugyanazzal az egységgel.

A japánoknál fő probléma az MGU-K és az MGU-H, amellyel közel sem tudják hozni az előírt megbízhatóságot. Ha jövőre Verstappenből bajnokot akarnak csinálni, ezen dolgozniuk kell!

A Renaultnál főként a belsőégésű motor megbízhatóságának növelése jelentheti az áttörést, idén főként náluk láttunk eldurranó erőforrásokat. Ami pozitív jel, hogy a nyári szünet óta nem kellett sok alkatrészt cserélniük, így a 3. erőforrástípus jó alapja lehet a 2020-as motornak. Persze sokat mondtuk már ezt….

Az bizony nem vízfüggöny, amit Ricciardo húz!

Végezetel a Mercedes és a Ferrari már nagyjából már elérte az a megbízhatósági szintet, hogy ne kapjanak büntetéseket, legalábbis a gyári csapatok. Azért a Williams, Racing Point, vagy az Alfa Romeo elég sok plusz alkatrészt fogyasztott el az idén…