A Porsche sorozatban az 5. konstruktőri bajnoki címét nyerte meg az idei évben. (Fotó: Sean Bull Desing)

A hosszú ázsiai szezon után a hagyományok szerint Abu Dhabiban zárul a Formula 1 2025 szezonja. A lényegi kérdések már régen eldőltek, miután a nyár közepén rendezett Indonéz Nagydíjon Hamilton bebiztosította 12. bajnoki címét, ötödiket a Mercedes 2021-es kiszállása után visszatérő Porschéval. Csapattársa Bottas hiába kezdte erősen a szezont és nyerte meg a szaudi, valamint kuvaiti futamokat, a Bottas 8.0-ként emlegetett versenyző teljesítménye a szezon közepére visszaesett, de az egyéni tabella 2. helyét így is meg tudta csípni. Lemaradása idén 92 pont, ami az elmúlt évekhez viszonyítva alacsonynak számít, főleg egy 31 futamos szezonban.

Az üldöző mezőnyből kimagaslott a Ferrari, amely hiába tűnt nagyon erősnek a szezon előtti egyetlen tesztnapon, az évadnyitón körhátrányban értek csak célba. Májusban aztán robbant a bomba: A Red Bull által 2023-ban benyújtott óvásnak helyt adott a Motorsport Világtanács, így 7 évre visszamenőleg kizárták a Ferrarit a sorozatból. Ami még rosszabb hír volt az olaszoknak az az, hogy vissza kellett fizetniük minden bevételüket, amit a Liberty Médiától kaptak az elmúlt években. Természetesen ezt a közel 3 milliárd Eurós tételt nem tudták kifizetni, így a Bangladesi Nagydíj után a csapat 1950 után nem indult többé a sorozatban. A hír hallatán az eddig is labilis elmeállapotú Leclercet pszichiátriára kellett szállítani, amíg Mick Schumachernek valószínűleg véget ért a karrierje. A fiatal német apjáról még mindig semmi hír nem látott napvilágot 12 évvel korábbi balesete óta.

A Ferrari idei autója már képes volt körhátrány nélkül célba érni egyes pályákon!

A Red Bull így megtarthatta konstruktőri második helyét, amelyet valószínűleg jövőre is meg tud őrizni. A 28 évesen már veteránnak számító Verstappen, egyéb lehetőség hiányában ismét hosszabbított a csapattal. Jövőévi csapattársát Helmut Marko a vasárnapi futam után orosz rulettel fogja kisorsolni. Verstappen rajongói még mindig hatalmas számban követik a hollandot. Az idei egyetlen európai versenyen a zandvoorti Európai Nagydíjon 1,2 millió néző látogatott ki a stadionná alakított pályára.

A fekete lóként beharangozott McLaren megörökölte a 3. helyet a konstruktőri bajnokságban. Ez 2012 óta a legjobb helyezésük! Első számú pilótájuk Lando Norris 3 liter tejjel ünnepelte a dobogós eredményt.

Benne volt a pakliban, hogy a 46 éves Kimi Raikkönen visszavonul a FIAT csapatától, de végül újabb 1 éves szerződést írt alá. Valószínűleg megvárja, hogy Robin Raikkönen megkapja a Super Licencét és együtt tudjanak versenyezni. Állítólag a helyére a kétszeres világbajnok Fernando Alonsót hívták volna, aki még ezzel a gyenge FIAT-tal is biztosan bajnok lett volna!

Kimi a 22. szezonjában is versenyképesnek bizonyult. Ez azt jelenti, hogy az ízületei is bírják még a terhelést.

A Renault az idei szezonban is szenvedett. Legfőbb tevékenységük az volt, hogy a 3 millió Eurós költségsapka ellen tüntettek azt kérve, hogy csökkentsék le 1 millióra. Abban az esetben, állításuk szerint, kiegyenlítettebb lehetne a verseny a Porsche mögött. Két kínai pilótájuknak 1 alkalommal sikerült pontot szerezniük, mikor a Shanghai Nagydíjat a légszennyezés miatt piros zászlóval megszakították.

A mezőny végében a Williamsnek 5 alkalommal is sikerült megugrania a 107%-os szabályt a 2021-es autójuk frissített változatával, így Kambodzsában, Kirgizisztánban, Indonéziában, Vietnámban és Chilében is elindulhattak a futamon. Ezekről a versenyekről mind kizárták őket, mivel csak egyetlen szett gumit hoztak, így nem tudták két eltérő keveréken teljesíteni a futamokat.

A Williams nem tudta megtörni a 2020 óta tartó pontszerzés nélküli sorozatát.

A jövőévre fontos szabályváltozások lesznek a sorozatban! A Williams kérésére 2005 után újra betiltják a kerékcserét, így az egész szezont egyetlen szett gumival kell majd teljesíteniük. Az Észak Koreai Nagydíj érkezésével a futamok száma 32-re emelkedik, így engedélyezett lesz egy második V6-os motor felhasználása is a szezonban. A csapatok szerint ez nagyon durva költségekkel fog járni, így lehet, hogy még több fizetős kínai versenyzőt kell majd alkalmazniuk…

Mindenesetre élvezzük a hétvégi szezonzárót, amelyen a Porsche eddigi egyedüli csapatként a szezon összes versenyét megnyerheti.