A 2018-as punta del este-i Formula E versenyen Lucas Di Grassi-t tízezer eurós bírsággal sújtották, mert nem viselt megfelelő alsó öltözetet. A nagy meleg miatt egyszerűen kihagyta azt, nem gondolva arra, hogy ez büntetéssel járhat. A pénzbírság mellé még 3 büntetőpontot is elkönyvelhetett di Grassi, amit sokan elég súlyos ítéletnek tartottak. De di Grassi egy szót nem szólva kifizette a bírságot, és elmondta, hogy abszolút megérti az ítéletet, mivel ezek a ruhák az ő személyes biztonságát szolgálják.

A tűzesetek nem ritkák a motorsportban, és minden bajnokságot és típust érintenek, legyen elektromos vagy fosszilis meghajtású autó. A megfelelő védelem elengedhetetlen. (Fotó: supercars.com)

Az FIA új szabványa

Másfél évvel ezelőtt az FIA kiadta a 8856-2018 néven ismert új szabályzatát, ami a megfelelő védőöltözetről hivatott rendelkezni. Egész pontosan ez azt jelenti, hogy 2020-tól a Formula E, F1, WRC (pilóta és navigátor is), valamint a WEC-ben versenyzők is csak olyan ruházatban lehetnek, amik megfelelnek az új, szigorúbb szabályoknak. Ez 2021-től tovább terjed majd a Formula 2, WRX és egyéb FIA kupákra is.

A legutóbbi versenyruha frissítés közel 20 éves volt már és a 8856-2000 néven futott. Az előtt a pilóták meglehetősen nehéz overálokat viseltek. Ezek tűzállóságát Gerhard Berger az 1989-es San Marinoi Nagydíjon tesztelte, mikor közel 10 másodpercig ült a lángoló Ferrariban. 2000 után az FIA és a gyártók közösen álltak neki a fejlesztéseknek, és megszületett a ma is ismert, könnyű, műszálas anyagokból álló high-tech overál, ami sokkal nagyobb védelmet nyújtott a versenyzőknek, emellett pedig sokkalta kényelmesebb is.

A mostani, új fejlesztések egyik kulcsfontosságú lépése az, hogy az FIA 20 százalékkal megnövelte az ún. hőátadási indexet (HTI), ami által a pilóták sokkal nagyobb védelemmel vannak ellátva a közvetlen lángok, vagyis a másodfokú égési sérülésekkel szemben. Ez a HTI érték lényegében a közvetlen lángoktól való védelem másodpercben kifejezve.

Az új szabályok elsősorban az aláöltözetet, valamint a balaclava tűzállóságát érinti. Az overál nyakán látható az FIA pecsétje is. (Fotó: formula1.com)

Voltak azonban más gondok is az eddigi versenyfelszerelésekkel kapcsolatban. A tűzállóság csak magára a kezes-lábasra, a kesztyűkre valamint a cipőkre terjedt ki. Az alsó öltözetre csupán az anyag sűrűsége volt megszabva. Viszont a pilóták egyre jobban rámentek a testhez álló, valamint kényelmes viseletekre, ide értve a maszkokat, vagy akár a zoknikat is. A sűrűség is szép lassan csökkenni kezdett, amivel értékes grammokat tudtak lefaragni a ruhák súlyából. Egy ékes példa, Lewis Hamilton overálja 650 grammot nyomott az elmúlt szezonokban. Ezt úgy érték el, hogy Hamilton külön kérte a gyártót arra, hogy tüntessék el a varrásokat a ruhájáról, amivel további 10 grammot tudott spórolni. Lehet ezen múlt egy pole pozíció?

Tűzálló alsónemű

Az új szabály inkább az alsó öltözetet és az egyéb ruhadarabokat fogja érinteni. A lényeg, hogy a kifeszített anyagot ha folyamatos láng éri, öt másodperc alatt nem emelkedhet többet a hőmérséklete 24 Celsius foknál. Ami a közvetlen lángokkal szembeni ellenállást illeti, a kezes-lábasnak 12 másodpercig kell ellenállnia, az alsó öltözetnek 11 másodpercig, a sisak alatti maszknak legalább 5 másodpercig, a cipőnek és a kesztyűknek szintén 11 másodpercig, ami alól a kesztyű tenyérrésze a kivétel, erre 8 másodperc vonatkozik.

Ez nem filmforgatás! Tényleg így tesztelik az új ruházatot! (Fotó: FIA.com)

Ezek a szigorú szabályok új fejlesztések felé indították a gyártókat, és bizony nem volt könnyű dolguk. Elsőként az Alpinestars állt elő az új sztenderdeknek megfelelő ruhákkal, és elismerték, hogy igen csak meggyűlt a bajuk a tesztek során, mivel nem szerették volna, hogy az új fejlesztések a ruha súlyára vagy légáteresztő képességének a rovására menjen.

Mennyit számít a ruha?

Feltehetjük a kérdést, hogy tényleg annyira fontos a kényelem? A válasz pedig az, hogy nagyon fontos. A pilóták nagy része mindig ugyanabban a helyzetben, ugyanabban a pozícióban, 100%-ig megegyező körülmények között ül be az autóba. Ha csak pár mm változás is van akár a kormányszögben, akár az ülés pozíciójában, azt szinte azonnal érzik, a kényelmi faktor csökken, és bizony komoly tizedekbe is kerülhet ez. Nem egy versenyzőnek külön ruhát gyártanak le a cégek, mert 1-2 mm-rel odébb kéri az egyik varrást, stb.

A különböző szériák különböző megoldásokat igényelnek az overálok tekintetében is. A WRC pilóták gyakran saját maguk szerelik az autóikat, így rugalmasabb ruhák is kellenek nekik. (Fotó: WRC.com)

A különböző szériák ruhái között is akad eltérés. A WRC pilótáinak például néha be kell feküdni egy szakaszon az autó alá, vagy a motortérbe behajolva szerelni, így azokat a ruhákat több kényelmi panellel látják el. Az új ruhák szavatossági ideje 10 év lesz, utána már nem képesek ugyanazt a védelmet nyújtani, főleg az anyag elfáradása miatt. Tervben van a sisakok újratervezése is, de az már egy másik történet lesz a nem túl távoli jövőben. A cél az, hogy a sisak olyan módon legyen eltávolítható a fejről, hogy az ne terhelje a nyakat, ezzel megelőzve a további sérüléseket (például ha a pilóta egy nagy ütközés után elájul).