Az elmúlt napok legfontosabb híre Robert Kubicának az Alfa Romeohoz történt átigazolása volt. A lengyel ezzel a lépéssel csatlakozik a szimulátoros pilóták egyre népesebb táborába! De mi is az ő feladatuk?

Szórakozás vagy munka?

Nagyjából 2005-ig egyetlen csapat sem kezdett el komolyabban foglalkozni a szimulátorok használatával. Minek is tették volna? Annyit tesztelhettek amennyi csak a költségvetésből kitellett. Azok a csapatok, amelyek egy-egy pálya mellett voltak nagy előnyt is élveztek, Fioranoban napi 12 órát köröztek a Ferrarik. A szimulátort akkoriban holmi játékszereknek gondolták, amivel esetleg otthon kikapcsolódhattak. Schumacher például messziről kerülte.

2009-től azonban betiltásra került a korlátlan tesztelés lehetősége és évi 10-12 nap áll csak a csapatok rendelkezésére az évközi gyakorlásra. A vak is látja, hogy ez nagyon kevés 5-10 millió Eurós fejlesztések kipróbálására. Ezért minden csapat rohamléptékben elkezdte fejleszteni a szimulátorát, annak fizikai modelljét, valamint egyre nevesebb pilótákat szerződtettek bele. Azért kivétel itt is van: A Williams az elmúlt 10 évben nem sokat törődött a saját szimulátorával, de ezen nem vagyunk meglepődve…

Teljes harci díszben lehet körözgetni és még az eső sem csap arcon!

Nem szeretnénk belemenni nagyon a szimulátortechnológia részleteibe, akinek ott pihen a polcán az csapja fel Wéber Gábor könyvét és olvassa el a Szimulátor-technológia fejezetet! Ott ez lényegretörően ki van fejtve.

Mi a szimulátor pilóták feladata?

Egyetlen szimulátor sem lehet teljesen valósághű, de arra tökéletesen megfelel, hogy a hétvégére egy nagyjából jól beállított autóval érkezzen meg a csapat. Ha ez az alapbeállítás viszont nem megfelelő, akkor vakarhatják a fejüket, ahogyan azt a Red Bull tette 2017 elején. Hogy ezt elérjék, a pilóta kedden-szerdán-csütörtökön mást sem csinál, minthogy a gyárban rója a köröket eltérő beállítások mellett. A legjobbnak érződőt pedig viszik egyenesen a versenypályára.

Amennyiben pénteken kezelhetetlen az autó, a telemetriával okosodva küldik vissza a pilótát a kormány mögé, hogy szombat hajnalra valami értékelhető beállítást találjanak. Mivel az időmérő kezdete után nem lehet hozzányúlni az autókhoz, ezért szombat délben mehet tusolni a pilóta, kap másfél nap szünetet.

A beállításokon túl a fejlesztések egy részéről is a szimulátorban kapott eredmények dönthetnek. Természetesen ehhez még hozzákapcsolódnak a szélcsatornás mérések adatai. Ha a két berendezés eltérő eredményt mutat, akkor megint jön a fejvakargatás. Ezt hívják korrelációs hibának.

Newey pályafutása során annyiszor szorult fejvakarásra, hogy lassan kezd elfogyni…

Kik most a szimulátor pilóták?

Sebastian Buemi az, aki a leghosszabb ideje tölti be ezt a pozíciót a Red Bullnál. Miután 2011 végén kitették a Toro Rossotól, felajánlották neki, hogy az anyacsapat színeiben maradhat tesztversenyzőként. Mellette természetesen versenyez is, jelenleg a Toyotánál és a Nissannál is autóba ül.

Hozzá hasonlóan hosszú karrierje senkinek nincs ezen a téren. A másik 2 TOP csapatnak is megvan természetesen a maga versenyzője. A Mercedes Esteban Gutierezt alkalmazza (véletlenül sem egy saját fiatal tehetségét), amíg a Ferrari idén váltotta le a Giovinazzi-Kvyat páros Brendon Hartleyra. Giovinazzi amúgy azon szerencsések közé tartozott, aki többször valós körülmények között is tesztelhetett az elmúlt években.

Az SF70H mellett az SF71H-t is többször pályára vihette Giovinazzi

A többi csapat is alkalmaz még külön erre a célra pilótákat:

  • Nick Yelloly – Racing Point
  • Guanyu Zhou – Renault
  • Rudy van Buren – McLaren
  • Pietro Fittipaldi – Haas

Ehhez a táborhoz csatlakozik majd jövőre Robert Kubica is, akinek már előkészítették a terepet Svájcban:

Az Alfa Romeo szimulátora, aminek a fejlesztése előtt lekaparták róla a BMW matricát