Mint derült égből a villám, úgy dobták be tegnap a közbeszédbe, hogy 2025 után akár kétütemű motorokat is használhatnak az F1-ben. Egyöntetű reakciónk szerkesztőségen belül ez volt:

Mi a menydörgős???

Fűnyírómotort az F1-be?

Kétütemű motorokat napjainkban mindösszesen pár helyen alkalmaznak:

  • Fűnyírókban, kerti gépekben
  • Diesel mozdonyokban
  • Hajókon
  • Cross-motorokban

Éppen az F1-be akarnák visszahozni méghozzá környezetvédelmi okokra hivatkozva? Há’ nómális??? A kétütemű motorok működéséről, valamint problémáiról a későbbiekben szeretnénk írni, most csak egy kis történelmi áttekintést szeretnénk nyújtani! Szerintünk lennének előbbinél komolyabb gondok!

De vissza a történelemkönyvhöz! A kétütemű motorokat előszeretettel használták régen, mert egységnyi térfogatból nagyobb teljesítményt tudtak hasznosítani. A Wankel-motor is ilyen megfontolások alapján épült, azonban annak is megvannak a maga hiányosságai! Szerintünk senkinek nem kell bemutatni a Mazda 787B-t ami fele akkora űrtartalmú motorral verte a C csoportot. Mindez persze a 90-es években! Azóta fehér hollónak számítanak az ilyen gépek a sportautózásban…

A 2,6 literes motor felvette a versenyt a 4-7 literes szörnyekkel

Rossi még hajtotta ezeket!

Nemúgy 2 keréken, ahol egészen 2003-ig használtak kétütemű motorokat. Igaz, hogy erre az évre már ritkaságnak számítottak, de a Proton KRV3 még mindig büszkén zümmögött! 2004-re viszont már betiltották ezt a megoldást, és csak négyütemű motorral lehetett benevezni a bajnokságba! Ez jelentette a 70-es évek óta íródó 500 ccm-es kategória halálát!

A váltás fő oka az volt, hogy a versenysportban alkalmazott technológiát közelebb tudják hozni az utcai motorokhoz, ahol a soros 4 hengeres, nagyobb blokkok voltak az elterjedtek.

A Proton KRV3 volt az utolsó versenyképes 500 ccm-es motor a sorozatban!

Jól mutatja a két motorkonstrukció közötti különbséget, hogy a négyütemű motorok űrtartalmát majdnem a duplájára, pontosabban 990 ccm-re kellett emelni ahhoz, hogy egyértelmű teljesítményelőnyt jelentsen a korábbi 500 ccm-es motorokkal szemben. Ezzel természetesen a súly és a hengerszám is változott, a kéthengeres motorok a duplájukra nőttek, amíg az alapsúly 20 kg-al emelkedett meg. Így született meg a MotoGP!

A kétütemű motorok azonban a 125 és 250 ccm-es kategóriában megmaradtak, egészen azok átalakításáig. A mai Moto2 és Moto3 már négyütemű motorokat használ! Egyedüli kivétel a salak és terepmotorosok, ahol még ma is a kétüteműek zúgnak!

Rossi volt az 500 ccm utolsó világbajnoka és még mindig versenyzik!