Pár évvel ezelőtt már lehetett hallani róla, hogy valahol valakik új szárazföldi sebességrekordon törik a fejüket. Aztán sokáig csend volt a projekt területén, csak néha-néha ütötte fel a fejét egy-egy kisebb cikk a dologról, de igazán nagy hírverést nem kapott az új rekordkísérlet. Pedig nem állt le. Olyannyira nem, hogy 2019 novemberében egy nagyon fontos mérföldkőhöz érkezett a Bloodhound LSR (az LSR a Land Speed Record rövidítése).

A Kalahári sivatagban a csapat ugyanis átlépte a 628 mérföld per órás sebességet (1010 km/h), ami persze még nagyon kevés a rekordhoz, de nem is ez volt az igazi cél. Vesézzük ki most egy kicsit, hogy milyen plusz kell még az új rekordhoz, és várhatóan mikor állítják majd be azt.

Az első tesztek a lehető legjobban sikerültek, a Bloodhound LSR átlépte az 1000 km/h-t. (Fotó: motortrend)

Nagy újdonságot nem árulunk el azzal, hogy egy 1.3 literes, 3 hengeres turbómotor kicsit megpiszkálva nem igazán lenne elég egy ilyen rekord felállításához. A meghajtásról egy EJ200-as sugárhajtómű gondoskodik, ami normál esetben egy 4. generációs Eurofighter Typhoon vadászgép tartozéka. A sugárhajtómű 9 kN tolóerőt ad le, ami kb. 54.000 lóerőnek felel meg. Viszont ez még mindig kevés a világrekordhoz!

A norvég székhelyű Nammo rakétagyártó egy teljesen új rakétát épít a Bloodhoundnak, ami további 60 kN tolóerőt fog biztosítani. Ezzel már valószínűleg megdönthető a Thrust SCC 1997-es világrekordja, amikor is 768 mérföld per órával (1228 km/h) repesztettek a sivatagban.

Az EJ200-as sugárhajtómű önmagában nem lenne képes megdönteni a rekordot. (Fotó: Bloodhound)

Jól van. Akkor is volt sugárhajtómű, sivatag, meg egy autónak nem nevezhető hegyes izé. Mi változott közel 25 év alatt? Szinte minden… A Thrust SSC-nél a két hajtómű 223 kN tolóerőt szolgáltatott, és max. sebességnél 18.2 liter üzemanyagot égettek el másodpercenként, ami nagyjából 5500 literes fogyasztás 100 kilométeren. Hogy hogy kapott zöldkártyát, azt mi sem tudjuk.

Ezzel szemben a Bloodhound mindösszesen kb. 70 kN-nal megdöntheti a sebességrekordot. Ez azért lehetséges, mert az új gép a Bloodhoundnál jóval áramvonalasabb, és ami még fontosabb, jóval könnyebb is. Ehhez olyan fejlesztések járulnak hozzá, mint a teli alumínium kerekek, amik külön a sivatagi körülményekre lettek tervezve és elviselik az akár 10.200-as percenkénti fordulatot is.

Valaki trófeákat gyűjt, Andy Green szárazföldi sebességrekordokat. Az előző rekord is az ő nevéhez tartozik még 1997-ből. (Fotó: Forbes)

A Thrust SSC-ben és a Bloodhound LSR-ben viszont van valami közös pont is, mégpedig a pilóta. Andy Green a Brit Királyi Légierő pilótája, és 1997-ben is ő állította be a mai napig élő sebességrekordot, most pedig tovább javíthatja azt. A tulajdonos Ian Warhurst szerint körülbelül még 12-18 hónap kell hozzá, hogy megtörténjen a hivatalos rekordbeállítás, a legfontosabb lépés természetesen a szponzorkeresés lesz!

A rekordkísérletbe viszont még az időjárásnak is van beleszólása. Fontos a sivatag hőmérséklete is (a sugárhajtóművek szeretik a hidegebb levegőt), illetve közel teljes szélcsend kell hozzá. Csak ezen feltételekkel lehet érdemben nekifutni! Az új rekord beállítására nem adnak nagy szorzókat, a kérdés inkább csak az lesz, hogy mekkora sebességet tudnak elérni majd. Mindenesetre mi szurkolunk!

Az első 1000 km/h-s kísérletet itt tudjátok megnézni: