Öröm és káosz

Nemrég írtunk az IMSA és az ACO konvergencia programjáról. Ennek folyománya, hogy a DPi 2.0 (nem kétliteres, hanem 2.0-ás verzió) indulhat majd WEC futamokon LMDh néven és az LMH (Le Mans Hypercar) pedig indulhat az IMSA futamokon. Ez több kérdést is felvet: ez most 2 külön kategória lesz, vagy egy nagy logikai? Hogy lesz a 2 kategória között a BoP megoldva? Jelenleg még az sem teljesen tiszta, hogy az LMH-n belül hogy is fog ez kinézni és mit engednek, illetve mit nem: pl. a Murray T.50 az autó hátuljában levő ventilátor miatt lehet sosem kap nevezési jogot…

Arról nem is beszélve, hogy köszönhetően a kevés gyártónak az LMH-ban, az ACO jó eséllyel a mostani LMP1-eseket (nem a hibrideket) egy erős BoP-vel ellátva öszvérautóként versenyeztetni fogja a következő években is. Tehát a csúcson valójában 3 kategória fog küzdeni: az LMH, az LMDh és a kiherélt LMP1. Ajajajj, bonyolódik a helyzet…

Volt káosz Le Mans-ban 1999-ben és nem csak a repülő Mercik miatt…

A történelem ismétli önmagát

Nem kell különösebben megijedni, volt már ehhez hasonló helyzet a hosszútávú versenyzésben, vegyük példának rögtön az 1999-es Le Mans 24 órás futamot. Emlékezhetünk rá, hogy a győzelemért zárt és nyitott cockpites prototípusok versenyeztek. Nem túl nagy meglepetés, hogy ez 2 külön kategóriát jelentett, papíron: LMGTP a zárt prototípusoknak, LMP900 a nyitottaknak. Az már érdekesebb, hogy a 2 kategóriában nem hirdettek külön győztest, logikailag 1 kategória alá esett a 2. Nem kell nagy jóstehetség ahhoz, hogy arra tippeljünk, az IMSA és az ACO versenygépei nem külön kategóriában fognak versenyezni a végeredményt tekintve.

Szinkronizációs gondok

A BoP már nehezebb kérdés, az ACO egyelőre a saját kategóriájával sincs teljesen tisztában látszólag, azt végképp nem látjuk, hogy fog az IMSA készülő DPi 2.0 szabályrendszere beleilleni a képbe…Extrém esetben persze mindig van az a mennyiségű extra súly, ami után jó a verseny, de ez elég olcsó megoldás lenne, ettől profibbra számítunk. Az idő azonban fogytán, hiába a DPi 2.0 2022-es érkezése, az alapokat már most helyre kell tenni, hogy az LMH-ba érkező valamint oda pályázó gyártókkal ne toljon ki az ACO!

Félelemmel teli várakozás

Nehéz kérdések ezek, nagyon komoly munka vár mindkét szervezetre. Szerencsére a kihívás mellett a jutalom is óriási, mert ha sikerül megoldani ezeket a kérdéseket, akkor sokkal nagyobb esélye van a régi C Csoportos idők visszatérésének, mint eddig valaha. Mindent vagy semmit játék ez: vagy a Mennybe mennek, vagy irány a Pokol és ismét sötét időszak köszönt a prototípusokra…

Lesd meg a Mazda DPi virtuális változatával futott daytonai gyorsköröm! :)