A szatelit csapatok szerepe évről-évre a MotoGP sava-borsának számít. Lenyűgöző látni, hogy versenyről versenyre dobogókért küzdenek a gyári csapatokkal, mi több, sokuknak a futamgyőzelem sem elérhetetlen cél. De mégis, milyen motorokon ülnek ezek a fiúk? És miért van sokszor óriási különbség csapattársak között?

A szatelit csapatok többsége – elsősorban anyagi okokból – maximum egy, de sokszor nulla darab aktuális évi specifikációjú motort tud felszerelni egy-egy évadra. Nagyon gyakori, hogy a két csapattárs két különböző évből származó konstrukcióval versenyez. Ezért vannak olyan dolgok, hogy Jack Miller alig bírta tartani a lépést Danilo Petruccival, amíg csapattársak voltak, ám ahogy 2019-re Petrucci gyári Ducatira váltott, Miller is mintha szintet lépett volna, és óriási csatákat vívtak egymással nemegyszer. Ennek a hátterében az állt, hogy 2018-ban Petrucci a 18-as, Miller viszont a 17-es konstrukcióval versenyzett. 2019-re azonban Miller is megkapta az azévit, Petrucci pedig a gyári motort, s e két verzió között jóval kisebb a különbség – sokszor szinte semmi.

Nézzük meg, hogy 2020-ban ki kap így idei specifikációt? Menjünk végig a három legjelentősebb szatelit csapaton, akik igazán sok meglepetést okozhatnak nekünk az idény során!

Petronas Yamaha SRT

Vajon meglesz idén a francia első győzelme?

A tavalyi év újonc-szenzációja, Fabio Quartararo, valamint csapattársa, Franco Morbidelli is a 20-as Yamahát kapja meg idén. Ez Quartararo szempontjából annyit tesz, hogy míg tavaly “B-spec” motorral remekelt, idén már öt helyett hét blokkot használhat el egy év alatt, és sűrűbben jönnek majd a Yamaha fejlesztései is. 2020-ban tehát 4 nagyon hasonló Yamahát láthatunk majd a versenypályákon.

Pramac Ducati

Millernek idén már nem csak Petruccit kell legyűrnie, ha előre akar lépni.

A Pramac számára tavaly év közben sok fejtörést okozott 2020. Francesco Bagnaia még 2018-as Moto2-es világbajnoki szezonjának végén úgy szerződött a csapathoz, hogy 2019-ben még a 18-as, 2020-ban viszont már a legfrissebb konstrukciót kapja. A csapat azonban korábban még sosem indított két azévi motort egy szezonban.

Mivel Jack Miller végül nem kapott gyári ülést 2020-ra, a Pramac-kal szerződött újra, viszont érthető okokból ő sem volt hajlandó lejjebb adni az igényeiből. Hosszas tárgyalások után végül valami egészen új dolog fog történni 2020-ban: a Pramac Ducati két GP20-as motorral vág neki a szezonnak, két nagyon tehetséges versenyzővel a motorokon, sok izgalmat ígér nekik az évad.

LCR Honda

Tavaly Crutchlow volt a második legjobb Hondás. Idén is szeretne az lenni…

A három legnagyobb szatelit csapat közül elérkeztünk az utolsóhoz. Cal Crutchlow 2015 óta erősíti a gárdát, az idei már biztosan az utolsó szezonjainak egyike, ha nem konkrétan az utolsó. Saját bevallása szerint minden célját elérte, amit MotoGP-be érkezésekor kitűzött, lánya pedig hamarosan iskolás korú lesz, a sisak szögre akasztása idő kérdése csupán. Ettől függetlenül a közkedvelt angol motoros még mindig harap, tavaly három dobogót is szerzett. Idén is megkapja a 2020-as Hondát, ellentétben csapattársával, Takaaki Nakagamival, akinek vállsérülése mellett (melyből lassan teljesen felgyógyul) a tavalyi konstrukcióval kell majd megküzdenie.

Mire lesznek idén képesek a KTM-ek?

Érdemes megjegyezni, hogy a Tech 3 csapat is az aktuális KTM-eket kapja, de esetükben először az anyacsapatnak kellene felnőnie a mezőnyhöz – akik egyébként szép fejlődést mutatnak, és egyelőre a téli tesztek is bizakodásra adnak okot. Miguel Oliveira pedig biztosan ég a vágytól, hogy újfent Brad Binder fölé kerekedjen, és megmutassa a gyári csapatnak, milyen fából faragták.

Zarco utolsó dobása?

Zárásként említést érdemel még Johann Zarco kálváriája, aki végül az Avintiánál kötött ki, és bár konkrétan a Ducatival kötötte meg szerződését, csupán 2019-es specifikációjú motort kap idénre. Feltehetően van a francia szerződésében valami, ami utat nyitna egy gyári ülés felé, de látva a jóval fiatalabb Miller és Bagnaia teljesítményét, hozzászámolva a tényt, hogy utóbbi ráadásul olasz nemzetiségű, elég csekélyek Zarco esélyei, hogy Petrucci esetleges mélyrepülése után ő kapja a gyári Ducatit…