2006-óta vagyis már 14 éve nem tért vissza az F1 Imolába. Az Olasz Nagydíj név foglaltsága miatt San Marinoi nagydíjnak becézett verseny 1981-től egészen 2006-ig a versenynaptár szerves része volt. Gyakran az európai szezonnyitóként is került megrendezésre, így a korai dátum miatt hatalmas tömegeket vonzott. Most viszont felmerült egy reménysugár, hogy a megüresedő áprilisi időpontra lecsapnának és újra F1-es versenyt rendeznének rajta.

Hogy örülünénk-e a pálya visszatérésének? Nem! IMÁDNÁNK! Az Enzo Ferrariról elnevezett pálya érthetetlen (na jó racionális okból: pénz) módon zuhant ki 2007-re a naptárból. A legtöbb rajongónak csak az utolsó két verseny marad emlékezetes, viszont a 2003-as (Schumacherék legnehezebb futama) is fantasztikusan jó volt, 2004-ben pedig jött a Ferrari henger. Ezekre a versenyekre mindenki szívesen gondol vissza, mint az F1 fantasztikus pillanatai, viszont ezeket már nem lehetne idén reprodukálni. Egy fontos körülmény ugyanis megváltozott!

A Bassa sikánt átvágták 2007-ben

A Schumacher-Alonso párharchoz elengedhetetlen volt az a tény, hogy a ’94-es átépítés után az előzési lehetőségek száma jelentősen megcsappant. Senna halálos balesete után került beépítésre ugyanis a Tamburello és a Villeneuve sikán. Így jöhetett létre az a két hatalmas meccs a 2005-ös és 2006-os futamokon. Mára viszont újfent módosult a pálya nyomvonala, részben a Schumacher-Alonso párharcok miatt.

2007-ben ugyanis átépítették a boxutcát, a kiszolgálólétesítményeket és a pálya nyomvonalába is belenyúltak. Kiszedték ugyanis a célegyenes előtti Bassa sikánt, ami azt eredményezte, hogy a Ricazza II-től a Tamburellóig egy közel 1 km-es “egyenest” tudtak kialakítani. Ilyen hosszú padlógázos szakaszon pedig nem alakulhatnának ki napjainkban olyan párharcok, mint 2005-ben. DRS-el megtámogatva egyszerű kikerüléseket láthatnánk ezen a szakaszon. Nem adná vissza a korábbi évek izgalmait a pálya.

A visszaminősített pályára a TCR, GT és Superbike mezőny jár az elmúlt években

Ezen 2007-es átépítések következménye volt az is, hogy a pályát FIA Grade 1-ről, 1T-re minősítették. Ez annyit tesz, hogy F1-es és WEC verseny rendezésére alkalmatlanná nyilvánították a pályát, ellenben kollektív tesztet tarthattak volna rajta. Utóbbit sem tették… 2011 végén viszont újra felminősítették Grade 1-re, így az adminisztrációs korlátok elhárultak.

Hogy lesz-e idén verseny Imolában? Nem hinnénk, nagyon kis esélyt adnánk neki. Monza helyzetét ismerve az olasz kormány és az Olasz Autóclub 1 verseny megrendezésére tudna csak forrást biztosítani, a pálya pedig biztosan nem rendelkezik ilyen anyagi háttérrel. Esetleg, ha a Ferrari szívügyének érezné és a Mercedes példáját követve beállna a nagydíj mögé… Az idő rövidsége miatt viszont lehet ez is kevés lenne.

Nem hinnénk, hogy csak a Ferrarin múlna a San Marinoi Nagydíj

Mindenesetre mi szívesen fogadnánk, ha mondjuk egy orosz, vagy azeri nagydíjat lecserélnének a san marinoira, még a pálya ezen formájában is. Gondoljuk ezzel nem vagyunk egyedül. A realitások viszont ellenünk mozognak!