Ma lett 65 éves Marie Pascal. Ugye, hogy ez a név így nem mond semmit? Mi lenne, ha úgy írnánk, hogy ma érte el a hazai nyugdíjkorhátárt Alain Marie Pascal Prost? Idén lesz ugyanis 27 éve, hogy szögre akasztotta a sisakját, amit a 23 éves karrierje során hordott. A pályafutása alatt Professzorként is emlegetett négyszeres világbajnok viszont valahogy csak nem tud elszakadni a motorsporttól, még ennyi idővel a visszavonulása után sem.

Azt nem gondoljuk, hogy az olvasóink többségének nagyon be kellene mutatnunk a pályafutását, de azért címszavakban megtesszük:

  • 1970-ben kezdett gokartozni
  • 1980-ban a McLarennel debütált
  • Első győzelmeit a Renaulttal szerezte
  • 1984-ben fél ponton múlott a bajnoki címe
  • ’85-ben fölényesen, ’86-ban hatalmas szerencsével világbajnok lett
  • 88-90 között zajlott a híres konfliktusa Sennával
  • ’91 végén a Ferrari kitett, vissza is vonult
  • 1993-ra visszatért, hogy a Williamssel még egyszer bajnok legyen
Többször megpróbált egy francia csapatot a csúcsra vezetni. Eddig nem sikerült neki.

Pályafutása során rengeteg nagyszerű pilótával került egy csapatba: Versenyzett Arnoux, Rosberg, Lauda, Senna és Mansell csapattársaként. Bár volt, mikor a csapat egyértelműen őt részesítette előnybe, mindegyikőjüket le tudta győzni legalább 1 szezonban. Nem volt nagy időmérő menő. Bár pályafutása legnagyobb részében a mezőny egyik leggyorsabb autójában ülhetett, “csak” 33 első rajtkockát szerzett. Sokkalta meggyőzőbb viszont az 51 győzelme, amit rendkívül taktikus, és kiegyensúlyozott versenytempójának köszönhet. Innen is származik a ragadványneve.

Miután visszavonult belevágott a csapatfőnöki karrierbe a Prost Grand Prixel. Mint tudjuk, nem övezte nagy siker a tisztán francia elemekből építkező csapatot. Az 5 szezont megélt csapat nem tudott előretörni a mezőnyben, így 2001 végén le is húzták a rolót.

Prost, Peugeot, Total és legalább 1 francia pilóta

Csapatfőnökként egyetlen sikerét a Renault Formula E csapatával szerezte, mikor az ifjabb Prost-Buemi párossal megszerezték a konstruktőri és az egyéni bajnoki címet. Miután átadták a projektet a Nissannak, Prost csak az F1-es csapat színeiben vállal munkát. Ott ügyvezető igazgató és a felügyelőtanács tagja. Hogy őszinte legyek, nem az ő munkáján múlik a csapat sikere, de az sem biztos, hogy ő lenne a legalkalmasabb személy a Renault felvirágoztatására.

Mindenesetre az biztos, hogy pilótai érdemeit minden motorsportot kedvelőnek el kell ismernie, függetlenül attól, hogy ő volt-e a kedvenc versenyzője!