Tegnap este, 20 perccel az előszezoni tesztek vége előtt kiadott egy nagyon rövid közleményt az FIA. Ebben tudatták, hogy lezárult a Ferrari tavalyi motorjának ügyében folytatott eljárás. Őszinték leszünk Veletek: mi azt hittük, hogy Abu Dhabival nagyjából vége is lett az ügynek. Ezek szerint nem lett…

A közlemény tényleg rövid, két bekezdésből áll, amiből csak az első az érdemi része, a második semmitmondó marketing és környezetbarát hablaty. Hivatalos magyar fordítása nincs, de egy elég pontos magyar szövegezése a következőképen szól:

Az FIA bejelenti, hogy miután lefolytatta a technikai vizsgálatot, amely a Scuderia Ferrari F1-es erőforrását elemezte, kötött egy megállapodást a csapattal. Ennek részletei a felek között maradnak. Az FIA és a Scuderia Ferrari megállapodott néhány technikai állásfoglalásban, ami javítani fogja a Formula-1-es erőforrások vizsgálatát a következő szezonokban”

Há’ akkó’ mégis csaló olaszok vótak

Ahogy olvashatjátok a szöveg kínosan ügyel arra, hogy véletlenül se essen szó az erőforrás szabályosságáról. Innen indult az esti DRÁMA. Őszinték leszünk: ha annyiszor kapnánk 20 Ft-t ahányszor hozzászólásban elolvastuk a “csaló Ferrari” “bezzeg a Mergának lehet”, valamint a “mafFIA” különböző kombinációját, mind az 5-en felmondanánk a munkahelyünkön és teljes állásban csinálnánk tovább a Ground Effectet. De inkább nézzünk, hogy mi is lehet a háttértben!?

Tehát a Ferrari a tavalyi Belga Nagydíjon bemutatott új motorral, valamint a Szingapúrban debütált új aero csomaggal a mezőny élére ugrott egykörös tempóban. A riválisok ezt nehezen nézték és “furcsálták” aminek az eredménye 3-4 új technikai direktíva lett az FIA részéről. Az utolsó futamon vissza is estek a Ferrarik. Azt persze sokan nem nézik, hogy Abu Dhabiban a kanyargós részeken kaptak 1 másodpercet, de az részletkérdés.

Joe Bauer az FIA technikai delegáltja. Nagyjából az egyetlen ember az FIA F1-es részlegén, aki érti, hogy mi folyik a motorborítás alatt.

A szezonzáró után ezek szerint folytatódott a vizsgálat, amit tegnap zártak le közös megegyezéssel. Na de mi lehetett ebben az egyességben???? Alucsákót fel, mert csak találgatni tudunk. Szóval mi leginkább azt tartjuk lehetségesnek, hogy a Ferrari motorja, konkrétabban az üzemanyagellátó-rendszere megfelelt a szabályok betűinek. Minden mérési pontban az előírt 27 g/s értéknél kisebb volt az üzemanyagfelhasználás. Csakhogy kitalálhattak egy olyan megoldást, amivel képesek az átfolyást 2 mintavételezés között átlépni, vagy az után üzemanyagot tárolni. Természetesen ezek minimális mennyiségek lehetnek csak!

Az FIA pedig, mivel a szabályok megírásán túl kb. semmilyen kompetens műszaki stábjuk sincs, kíváncsi lehetett a megoldásra. A szerződésben valószínűleg ennek a titoktartását foglalták bele. A Ferrari amúgy is teljesen új motorkonstrukcióval vágott neki az idei szezonnak.

Mostantól az FIA tudhatja, hogy mi rejtőzik a motorborítás mögött.

Csalt-e a Ferrari? Nem, mert soha semmilyen hivatalos szerv nem mondta ki 100.000 ellenőrzés után sem. Hasonlóan a Mercedes új felfüggesztéséhez: amíg nem mondják ki rá, hogy szabálytalan, addig nem “csaltak”. A két megoldás életét is hasonlóan rövidre zárták: A Ferrari esetében nem kell már attól tartani, hogy ezt a megoldást újra használják, ahogy a Mercedes sem használhatja 2021-től a DAS-t. Csak mivel az előbbi esetben az FIA hónapokon át nézegette bármilyen hozzáértés nélkül a szerkezetet, így nincs pofájuk beismerni, hogy bizony a rendszer szellemisége nem felel meg az ő elvárásaiknak. Védeni kell azt a nagy EGO-t.