Tegnap végignéztük Verstappen onboardját, amin egyértelműen látszottak a pályán eszközölt újítások. Az elején fontos leszögezni: tudjuk, hogy a 2011-es Red Bullal nem releváns még az a vezetési stílus sem, amit tegnap bemutatott és nem is nyomta igazán. Ettől függetlenül a nézők 3 félelme közül az egyiket mi is jogosnak tartjuk.

Alapvetően 3 vád érte a zandvoorti pályát, miszerint szűk a pálya, nincs bukótér a döntött kanyarban és nem lehet előzni. Az első kettőtől meg kell, hogy védjük. A Hungaroringgal közel azonos szélességű a pálya, ami miatt szerintünk nem lesz gond. A döntött kanyarokban pedig egyrészt nem is tudnak rendes bukóteret elhelyezni, másrészt felesleges is. Gondoljatok csak bele, hogy annak követnie kellene az aszfalt dőlését. Akkora földhalmot pedig az egész tengerpart elhordásával nem tudnának csinálni. Mi akkor a megoldás?

Ha 370 km/h mellett biztonságos ez a megoldás, akkor 250-nél is.

Ahogy Indianapolisban és a többi oválon: beton fal, esetleg valami ütközés elnyelő réteg + nagyon magas kerítés. Azért lehetséges ilyen, úgymond “gyenge” védelem, mert egy döntött kanyarba történő becsapódás esetén az autó nem beleáll a falba, hanem azzal párhuzamosan fog csúszni. A mozgási energiája így fokozatosan veszik el, nem egy szempillantás alatt, a pilóta sípcsontja nyeli el azt. További könnyebbség, hogy 3-as kanyar amúgy is nagyon lassú, nincs nagy kockázata egy nagyobb esésnek. A célegyenes ráfordítónál is hasonló a helyzet, kigyorsítás alatt ott sem éri el a sebesség, még a 250 km/h-t.

Az előzési lehetőségek miatt viszont mi is aggódunk, mégpedig két okunk van rá:

  • Egyetlen hosszú egyenes után sem kemény féktáv következik, nincs lehetőség kifékezésre
  • Ezek az egyenesek is igencsak rövidek, tegnap (tudjuk, nem nyomta annyira), de a 6. is éppen csak, hogy leforgott.

Zandvoort amúgy sem az előzések tárházát szolgáltatta, jól mutatja ezt a WTCR 1 előzés/6 futam mutatója és mi úgy látjuk, hogy ezen a helyzeten a döntött kanyar sem tud érdemben változtatni (aztán ne legyen igazunk). Az óceán partján az eső aztán lehet könnyedén be fog kavarni a játszmába.

A Holland Nagydíj az izgalmas futam helyett inkább egy hatalmas buli lehet

2021-től várható javulás? Lehetséges! Mi sem látjuk előre a dolgokat, de valószínű, hogy ha könnyebben és biztonságosabban tudják majd egymást lekövetni a versenyzők, akkor ezek a rövid egyenesek is elegek lesznek. Addig viszont még két nagy verekedés is lesz a 17 millió holland között, azért a 250.000 jegyért!