A mai naphoz is köthető egy motorsport ikon szülinapja. Egy olyan alak, akit halála után is mítoszok vesznek, ódákat zengenek győzelmeiről. Mit lehet írni egy ilyen alakról?

Ayrton Sennáról már nagyjából mindent megírtak az elmúlt 35 évben, ennek megfelelően most 4 olyan sztorit szeretnék leírni, amit talán nem olvastatok még annyiszor, tehát kevésbé ismertek a brazil legendáról:

Martin Brundle – az első rivális

Talán meglepő, de a Sky Sports kommentátora azon kevesek közé tartozott, akik nagyon komoly nyomást tudtak gyakorolni Sennára. 1983-ban az angol Forma 3-ban fej-fej mellett küzdöttek egymással a bajnoki címért, iszonyú domináns módon:

Több kiesést követően Brundle nem csupán megközelítette, hanem le is hagyta a brazilt a pontversenyben, végül az utolsó futamon, Thruxtonban Senna egy győzelemmel bebiztosította a bajnoki címet. Mindketten a Forma 1-ben kötöttek ki, Brundle leendő F1-es karrierjét egy baleset már az elején tönkretette és soha többé nem vezetett ugyanabban a formában, mint előtte, de ez már egy másik történet…

Az Első F1-es teszt

1983-ban Senna végre Forma 1-es autó volánja mögé került. Közismert sztori, hogy a Williams tesztjén azonnal gyorsabb volt a világbajnok Keke Rosbergnél, de nem tudtak szerződést kínálni Sennának. Az is ismert, hogy a Toleman csapattal tesztelt és végül ott is teljesítette első szezonját 1984-ben. …és akkor jöjjenek a kevésbé ismert dolgok: a McLaren és a Brabham csapatokkal is tesztelt az ifjú zseni. Mindkét csapatot lenyűgözte, a Brabhamnél egy darabig úgy nézett ki, hogy övé az egyik ülés 1984-re, ám a főszponzor (Parmalat) olasz pilótát akart. Az akkori csapatfőnök, egy bizonyos Bernie Ecclestone tesztpilótai állást és egy hosszútávú szerződést kínált, de végül Piquet meggyőzte, hogy barátját Morenót igazolják erre a posztra. A McLarennél Ron Dennis is csupán tesztpilótai lehetőséget tudott felkínálni 1984-re, Senna viszont vezetni akart. A Lotus Nigel Mansell helyére akarta Sennát, de végül itt is közbeszólt a főszponzor (John Player and Sons): brit csapatba brit pilótát.

1988-ban a McLaren nem Őt akarta

Senna a korai éveiben jó kapcsolatot épített ki a Hondával, a McLaren pedig Hondára váltott 1988-ra, így minden adott volt ahhoz, hogy Ron Dennis ezúttal leigazolja. Természetesen ez nem volt ilyen egyszerű, mert a McLaren Piquet szerződtetése mellett volt és nagyon sokáig úgy is volt, hogy “2P” páros lesz: Prost-Piquet. Ellenben Prost, a Professzor másképp gondolkodott, azt mondta a csapatnak, hogy ha a legjobbat akarják megszerezni, akkor Sennát szerződtessék. Utólag akár bele is magyarázhatnánk, hogy Prost egy az egyben meg akart küzdeni a brazillal, de enélkül is kellően meghökkentő, hogy épp a későbbi ősellenség kardoskodott a brazil gyémánt mellett.

Az a bizonyos amerikai teszt…

1992-ben Senna komoly gondban volt: a Honda kivonulni készült a Forma 1-ből, a McLaren a Ford motorjára váltott, a Williams Prostot szerződtette helyette…1993-ra nagyjából semmi esélye nem maradt a brazilnak, ráadásul az FIA-val is összetűzésbe került…Nem meglepő módon körbenézett, hátha esetleg követi Nigel Mansellt az óceán másik oldalára. A Marlboronak hála könnyen tető alá hoztak egy tesztet a legnagyobb amerikai versenycsapattal a Penske-vel. A tesztre Phoenixben került sor, Emerson Fittipaldi volt a mérce, aki 25 kör után 49.7-es idővel zárt, ez lett a mérce. Senna 24 kör alatt nem csupán gyorsabb volt, hanem szószerit a földbe döngölte az Amerikában is brillírozó honfitársát, ideje 49.0 volt. 7 tizedet vert a sokkal nagyobb tapasztalattal rendelkező kollégájára, aki ugyan idősebb, de még mindig top formában versenyzett. A teszt Roger Penske-re is óriási hatást gyakorolt, annyira, hogy az autót, amivel Senna tesztelt, nemrég restauráltatta pontosan abba az állapotba, amiben ’92 nyarán a teszt alatt volt.

A koronavírus hazavágta a motorsport szezont, itt beszéltünk erről, ha pedig olvasnál esetleg az első pilótáról, aki túlnőtt Fangion, kart ide!