Szerencsénkre az élők sorában van még Martin Donnelly, aki ma ünnepli 58. születésnapját. Az ír pilóta, akinek csak egy nagyon rövid F1-es karrier adatott meg, az 1990-es Jerezi balesetéről a legismertebb. Be kell vallanom, hogy nem néztem utána, de ez az ütközés biztos, hogy a 3 legnagyobb erejű becsapódás között van, amit túlélt egy versenyző. Valahol Kubica 2007-es és Sophia Flörsch 2018-as balesete mellett.

Donnelly, mint oly sokan az angol F3-as bajnokságban kezdte kibontakoztatni a szárnyait, ahol kétszer is megszerezte az összetett 3. helyet. Olyan versenyzőkkel csatázott, mint Herbert (aki nem tudja bevenni az első kanyart), vagy Gachot. Innen a Formula 3000-be, az F2 akkori megfelelőjébe nyergelt át. Ott két szezont versenyzett, 1988-ban például úgy lett összetett 3., hogy a szezon felében nem is indult (milyen bajnokság az ilyen?).

Az Arrowsal mutatkozott be az F1-ben

1989-ben 1 versenyre beugrási lehetőséget kapott az Arrosnál. A Paul Ricardon tartott Francia Nagydíjon állhatott rajhoz, ahol Derek Warwickot helyettesítve. Az időmérőn sikerült kvalifikálnia, majd a futamon a 12. helyen ért célba. Maga az Arrows akkoriban még nem számított annyira gyenge autónak, Cheever még dobogót is szerzett vele, de ez a teljesítmény meggyőzte az akkor már leszállóágban lévő Lotust, hogy ülést adjon neki 1990-re. Csapattársa éppen az egy évvel korábban helyettesített Warwick lett.

Az 1990-es Lotus Lamborghini motorral már nagyon gyenge volt. A Camel utoljára adta nevét az alakulatnak.

Az 1990-es Lotus viszont minden volt, csak világverő autó nem. Ez az év már a Lotus haláltusájának kezdete volt. Donnelly nem is tudott vele pontszerző helyen beérni, a futamok felén ki is esett. Így érkeztek meg a Spanyol Nagydíjra, amit abban az évben Jerezben tartottak. A pénteki edzések rendben lezajlottak, majd jött az előkvalifikáció…

Ehhez a képhez semmit nem lehet hozzáfűzni

A felfüggesztés meghibásodása miatt a Lotus hatalmas sebességgel csapódott a korlátnak. A hiba oka nem egyértelmű, lehet anyagfáradás, vagy a kerékvető okozta törés. A becsapódás hatására az autó kettétört, a roncsból Donnelly beszíjazva repült ki. A roncsokra ránézve kísértetiesen hasonlít az eset Anthoine Hubert spai tragédiájára. A 102-es gépe eleje elporladt, a kaszni pedig az üzemanyagtanknál kezdődött.

Szerencsére a versenytársak és a pályabírók nagyon hamar reagáltak a balesetre. Sid Watkins, az F1 legendás orvosa, nagyon gyorsan a helyszínre ért, ahol az újraélesztés után gégemetszést is végre kellett hajtani a pilótán. Szörnyű állapotban volt Donnelly:

  • A lábai eltörtek
  • Agyrázkódást szenvedett
  • Megsérült a tüdeje is
  • Koponyatörése volt

Legsúlyosabb sérülése a lábainak szilánkos törései voltak. Hasonlóan Zanardi esetéhez: félő volt, hogy a sérült erek miatt elvérzik. A kórházban mesterséges kómába helyezték. Állapota borzasztó volt, az éjszaka során papot hívtak, hogy adja fel neki az utolsó kenetet. Szombat reggelig további három alkalommal kellett újraéleszteni.

Szerencsére felépült a sérüléseiből és teljes életet élhetett.

Szerencsére túlélte a balesetet, majd olyan gyors felépülést produkált, hogy 1991 telén még tesztelhette is a Jordan első autóját. Versenyzői pályafutása viszont nem folytatódhatott. Ennek ellenére maradt az autósport mellett, mivel FIA bíró lett, valamint több versenyzői iskolában is tanított. Sajnos 2019-ben újra komolyabb sérülést szenvedett, ezúttal egy motorral, így jelenleg újra a lábadozás fázisban van. Sokáig még a lába elvesztése is napirenden forgott, de jelenleg úgy néz ki, hogy ismét sikerült megmenteni azok épségét.

Hasonlóan megannyi karrierhez, Donnellyé sem tudott kitejesedni, viszont ő legalább nem vesztette életét a pilótafülképben.