Napra pontosan 11 évvel ezelőtt intették le az Ausztrál Nagydíját, ami az elmúlt két évtized egyik legérdekesebb szezonjának a kezdetét jelezte. Mindez persze azok után, hogy egy 1984-óta nem látott szabálymódosítási dömping lépett életbe. Természetesen sokaknak nem tetszettek az új autók, ahogy semmilyen más új előírás sem, pedig a 2022-ben életbelépő szabályrendszer előtt ez volt az egyetlen eset, hogy valós munka előzte meg az új szabályok kidolgozását. Mindez persze az előzések elősegítéséért tették.

Mikor az Ausztrál Nagydíj szombatján véget ért az időmérő edzés, mindenki csak törölgette a szemét, mert nem hitte el, hogy jól lát. Történt ugyanis, hogy az első tesztet kihagyó Brawn GP lényegében feltörölte a padlót a vetélytársakkal. Button nem kevesebb, mint 6 tizedet adott a legközelebbi nem Brawnos autónak, Vettelnek. Sajnos ez az időkülönbség a Mercedes-érában szokásossá vált. Ez az lehetséges előny, már a teszteken is látszódott, de ott ráfogták, hogy kevesebb üzemanyaggal köröztek a szponzorok lekenyerezése miatt. Mindezt egy olyan csapattól, amit 1 dollárért vettek meg 2 héttel a szezonrajt előtt? Csoda történt? Ez bárkinek sikerülhet? Hát NEM!

A Honda RA109. 2007 óta fejlesztették, beláldozva két szezont.

Az eredeti autóról sajnos nem találtam jó minőségű képet, de a fentin látszik a Honda 2009-re tervezett autója. Ezt az autót vette meg Ross Brawn a Brackley bázissal egyetemben, ahol még a Honda kivonulása után is folyt a munka. Ezt az autót 2 éven keresztül, teljesen gyári háttérrel, gyári pénztárcából fejlesztették, felhasználva a két központ teljesen modern infrastruktúráját. Szerintem ez az, ami megcáfolja a Brawn GP mítoszát!

A BGP 01 ugyanis teljesen úgy született, mint az azóta világverővé vált W04-W10, vagy az MP4/4, F2004 stb. Egy nagyon jó alapötlet mentén évek munkája szükségeltetett hozzá, hogy a Honda tökélyre finomítsa a konstrukcióját. Higgyétek el, ha Ross Brawn nem lett volna benne 100%-ig biztos, hogy mire is képes az autó, bele sem fog a projektbe. Az év során persze a szinte nem létező költségvetésből fejlesztésekre sem jutott, így visszaestek a mezőnybe, valamint a 2010-es Mercedest is erősen kompromittálták.

Nem csak a Honda/Brawn állt elő a dupla diffúzorral, csak az övék volt a legfejlettebb.

Tehát az az elképzelés, hogy 2022-ben a Williams, a McLaren, esetleg az Aston Martin előáll egy olyan elmés újítással, ami a mezőny élére repíti őket nagyon szép, de a példaként felhozott 2009-es eset pont nem ez az eset. Mi is örülnénk ha ez megtörténne de, hogy őszinték legyünk: nem sok esélyt adunk rá, hogy a 2022-es Ausztrál Nagydíj rajtsorrendje McLaren-Williams-Alfa Romeo-Aston Martin lenne. Ron Dennisnek abban igaza volt: csak gyári költségvetéssel, gyári infrastruktúrával lehet bajnokságot nyerni. 2009-ben is ezt láthattuk…