Ma lenne 94 éves Jack Brabham, a Forma-1 háromszoros világbajnoka. A megszerzett három cím közül azonban az utolsó, 1966-os annyira egyedülálló, hogy nyugodtan kijelenthetjük, hogy soha senki nem lesz képes megismételni: a saját csapata által épített autóval lett világbajnok.

John Arthur Brabham 1926. április 2-án született, Hurstville-ben, Ausztráliában. Édesapja fűszerkereskedő volt, az ifjú Jacket azonban fiatalkorában is sokkal jobban érdekelték az autók, mint a fűszerek. Már a jogosítvány megszerzése előtt is vezetett, majd műszaki szakközépiskolába járt. Végül 18 évesen belépett az Ausztrál Királyi Légierő kötelékébe.

Jack Brabham első versenyautója

Az ausztrál első autósport sikereit hazai pályán érte el, amikor is 1953-ban hegyi felfutó bajnok lett egy Cooper-Bristol volánja mögött. 1955-ben aztán ambíciói Európába vezérelték Brabhamet. Itt találkozott John és Charles Cooper-rel, akikkel igen szoros viszonyt sikerült kialakítania. Miután John és Charles Cooper – akik apa-fia viszonyuk keretein belül hozták létre a ma is ismert Cooper céget – úgy döntött, hogy belevág a Forma-1-es kalandba, Jack Brabham építette az első autó kaszniját, valamint ő vette rá a Cooper családot, hogy – a hagyományos orrmotoros kialakítás helyett – inkább az autó hátuljába építsék az erőgépet.

A Cooper csapat 1958-ban debütált, majd egy évvel később, 1959-ben már világbajnoki címet ünnepelhetett Jack Brabham, legyőzve a legendás Stirling Moss-t. 1960-ban az ausztrál sikeresen megvédte világbajnoki címét, majd 1961 folyamán megnyerte az Indianapolis-i 500 mérföldes versenyt.

Az 1961-es szezon azonban eredménytelenül telt az ausztrál pilóta számára: Brabham egyetlen futamon sem tudott győzedelmeskedni, a világbajnoki cím pedig Phil Hill-hez, illetve a Ferrari-hoz került. Ezután a versenyző meglepő lépésre szánta rá magát: otthagyta a Cooper csapatát, és összeállva az ausztrál tervezővel, Ron Tauranac-kel, létrehozták saját csapatukat.

Ron Tauranac És Jack Brabham

A Brabham csapat 1962-ben kezdett versenyezni a Forma-1-ben, azonban az ausztrál pilótának az 1500 ccm-es motorral ellátott autók korában nem termett túl sok siker, mivel a kis lökettérfogatú motorok nem illetek Brabham agresszív vezetési stílusához. A csapat első győzelme is Dan Gurney nevéhez fűzödik, nem pedig a “Black Jack”-nek is nevezett Brabham-éhez.

A változás 1966-ban következett be, amikor a 3 literes űrtartalmú motorok bevezetésre kerültek. A Repco erőforrással ellátott Brabham volánja mögött Black Jack megszerezte harmadik világbajnoki címét is, 4 futamot is megnyerve. Ezzel ő lett mindmáig az egyetlen olyan versenyző, aki egyéni és konstruktőri címet is szerzett csapatával. Jack Brabham ekkoriban már 40 (!) éves volt. Az ausztrál azonban nem vesztette el a humorérzékét, és miután betöltötte 40 életévét, a Holland Nagydíjon egy hosszú álszakállat viselve ült autóba.

Black Jack az 1966-os Holland Nagydíjon.
(Bottas 3.0 ihletője?)

Az 1968-as szezon a Ford-Cosworth motorral ellátott Lotus dominanciájáról szólt, azonban 1969-re a Brabham csapat is ilyen gyártású erőforrásokat alkalmazott. Jack Brabham azonban tesztelés közben eltörte a bokáját, melynek hatására elvesztette bajnoki esélyeit. Az 1970-es szezonban már nem akart indulni az ausztrál legenda, mivel azonban egyetlen top pilóta sem volt elérhető, így úgy döntött, hogy ismét ő ül be a volán mögé. A szezon során egyetlen futamon győzött az ekkor már 44 éves pilóta, Dél-Afrikában.

Az 1970-es szezon végeztével Jack Brabham szögre akasztotta sisakját, és eladta csapata részvényeit Ron Tauranac-nak, akitől 1972-ben Bernie Ecclestone vásárolta meg. Brabham ezt követően visszatért Ausztrálába és üzletemberként élt. 1985-ben megkapta a lovagi címet, a Forma-1-es pilóták közül elsőként. Black Jack 88 évesen, 2014. májusában távozott az égi versenypályákra, olyan hagyatékot hagyva maga mögött, melyet sosem fog elfelejteni az autósport közösség.