Tegnap érkezett a hír, hogy a portimaoi versenypálya megkapta az FIA Grade 1-es minősítést, tehát F1-es és WEC futamokat is lehetne azon rendezni. A legegyszerűbb magyarázat a meglepő időpontra az lehet, hogy a rengeteg papírmunkát csak most sikerült véglegesíteni. Egy ilyen felminősítés ugyanis a helyszín bejárásából, valamint eszméletlenül sok dokumentáció átolvasásából és elkészítéséből áll. Mindenesetre Portugália így már 2 db. Grade 1-es versenypályával rendelkezik.

Sem Portimao (fent), sem Estoril nincs berendezkedve nagy tömegek fogadására

A szövetség döntése nyomán azonnal elindultak a találgatások, hogy azonnal visszatérhet az F1 Portugáliába. Ennek az esélyét mi nagyon alacsonynak gondoljuk bármilyen nemzeti érdekeltség hiányában, de tegyük fel, hogy visszatérhet a Portugál Nagydíj bármelyik helyszínre. Sőt! Legyen Portugál Nagydíj Portimaoban és Európa Nagydíj Estorilban. Ha lúd, legyen kövér!

A hír hallatán mi viszont azokat a helyszíneket szeretnénk most megnézni, amelyekre hasonló logika mentén ellátogathatna az F1. Összesen 44 ilyen aszfaltcsík van hitelesítve, de ez egy becsapós szám, mert ebből 9 csak a Paul Ricard és a bahreini pálya különböző változatai. Ezek mellett azért még pár érdekességet találhatunk. Kezdetnek ott van a borítóképről Fiorano.

A Ferrari tesztpályája a legrövidebb Grade 1-es aszfaltcsík a maga 2997 méterével, de elméletben kialakításaival, bukótereivel és biztonsági felszereltségével lehetőség lenne ott egy Modenai Nagydíjat tartani. Az más kérdés, hogy a Ferrari annyira magára építette a pályát, hogy még garázsból is csak 1 db van, azt is egy Shell kútnak álcázták.

Ránézve a pálya szélességére, érthetetlen, hogy lehet ez Grade 1?

A listán megtalálható még Tilke összes alkotása amelyek már kikerültek az F1 körforgásából:

  • Yeongam Circuit
  • Istanbul Park
  • Buddh Circuit

Érdekesség, hogy legjobb tudomásunk szerint az Istanbul Park már nem is funkcionál versenypályaként, amíg az indiai pályát ideiglenesen karanténnak nyilvánították.

Korábban a koreai pálya köré egy új várost álmodtak meg. Az építés után 10 évvel már csak a város hiányzik és kész a terv.

És akkor most jöjjenek az exkluzív nagydíjak! Első ezek közül a Finn Nagydíj, amelyet a (mi másnak is nevezhetnénk?) Kymi Ringen tarthatnánk. A kifejezetten MotoGP futamok rendezésére épített pályát tavaly adták át, Mika Kalio első hosszabb KTM-es tesztelésével. Maga a kialakítás nem igazán kedvezne az F1-nek, de korábban láttuk már, hogy akár parkolóban is lehet futamot rendezni, ha van rá akarat. Motorral viszont elég élvezetesre sikerült a pálya, amibe beletoldottak egy jókora egyenest is. Mugelloi végsebességek várhatók.

Következő helyszín a Kuwait Motor Town, ahol a Kuwaiti Nagydíjat rendezhetik majd meg. A pályát 2018-ban adták át és ránézésre megmondható, hogy ezeket a kanyarokat Tilke másolgatta össze. Egy kis Makaó, egy kis Istanbul Park, egy kis Suzuka és Shanghai, kész a pálya. Kihasználtságáról elég annyit mondani, hogy jobb felbontású fényképet is alig sikerült róla találni az interneten. Amennyiben a Szaudi Nagydíj megvalósul és az Aramco hosszútávon megmarad a sorozat közelében, úgy nem nagyon kell számítani Kuwaiti Nagydíjra érdekellentét miatt.

A semmi közepén egy íztelennek ható többfunkciós pálya.

Nem szeretném nagyon elhúzni a cikket, lehet már így is sok, szóval utolsóként álljon itt az Orosz Nagydíj, amit éppen Moszkvában rendeznének meg. Amúgy is híresztelik, hogy a közeljövőben megkezdenék Sochi Olimpiai Park felszámolását, így a pályának is befellegeznének. Az oroszok szerencséjére viszont Moszkva mellett van egy másik Grade 1 minősítésű versenypályájuk a Moscow Raceway. Ezen ment már FIA sorozatként a WTCC és DTM verseny is volt, más bajnokságok viszont kerülték, főleg a hatalmas földrajzi távolság miatt. Állítólag, ha az orosz versenynek költöznie kellene, akkor nem is Moszkvába, hanem a Lenin… bocsánat, Szentpétervár mellett épülő új pályán rendezkednének be.

Az épülő pályára a DTM már idén is bejelentkezett. A jelenlegi helyzet miatt viszont kérdéses, hogy lesz-e futam

Ezeken a helyszíneke túl még elképzelhető lenne egy Katari, valamint Dubai Nagydíj is a Közel Keleten, valamint egy Thai Nagydíj is, de ezek a pályák most is használatban vannak komolyabb kategóriák által, így nem lehet őket ismeretlennek mondani.