A motorsport rajongók körében valószínűleg örök vita tárgya marad, hogy a drift mennyire nevezhető sportnak, illetve mekkora sportértékkel bír valójában. Azonban ha csak a Formula E sorozatot vesszük, mindenképpen helye van a driftnek is az FIA berkein belül. Akik eddig sem kedvelték a csúszkálás ezen formáját, azoknak valószínűleg teljesen mindegy lesz továbbra is, hogy az FIA milyen szabályokkal kívánja vonzóbbá tenni a driftet. A másik oldal pedig pontosan attól tart, hogy a szabályozással megszűnik az a szabadság, ami a drift egyik lényege. Na de miért is van szükség egy egységes drift szabálykönyv megalkotására?

A rajongók körében elég megosztónak számítanak az FIA drifttel kapcsolatos intézkedései. (Fotó: Pixabay)

Akárcsak a GT versenyzésben például, a driftben is számos különböző bajnokság és verseny szerepel, és ugyanúgy megtalálható az összes kontinensen. Viszont ezen bajnokságok más-más szabályokkal működnek jelenleg, más technikai megoldásokat fogadnak el. Viszont a drift egy ugyanolyan költséges mutatvány, mint bármely más széria. Azonban a kisebb csapatoknak nincs anyagi keretük hozzá, hogy autóikat egyik bajnokságról a másikra alakítsák, vagy extrémebb esetekben külön autókat építsenek az eltérő bajnokságokhoz. Az FIA ezen próbálna segíteni a szabályok kis mértékű egységesítésével, ezzel teret adva a több lehetőséghez a csapatoknak, és így a sportág népszerűsítésének is. Azonban sokaknak pontosan ezért nem tetszik ez az egész, mivel így megszűnne az a szabadság, amit a drift versenyzés nyújtott, és a költségek maximalizásával a technikai fejlődés is megrekedne a sportágban. Ezt az FIA sem szeretné. Hogyan is oldható meg akkor a dolog így?

Úgy, hogy relatíve nagy szabadságot engednek a szabályokkal. Lássuk akkor a receptet. A súlynak a 950 kg és 1500 kg közötti tartományon belül kell lennie. A motorok terén csak néhány szabály van. Lényegében bármilyen erőforrás választható bármekkora teljesítménnyel, a feltöltés engedélyezett, ahogy a nitró is, de csak a 20 fontos NOS palack, sem nagyobb, sem kisebb. Ez nagyjából 9 kg nitrónak felel meg. Üzemanyagként csak és kizárólag E85-ös benzin használható, semmi más. A kaszni szabályok sem túl bonyolultak. Az autók gyári padlólemezének vagy térvázának változatlannak kell maradnia. A legmagasabb pontjának a tetőnek kell lennie. Szárny felrakható hátulra, de nem lóghat a tető fölé. Ellenben olyan apró módosítások megengedettek, mint a tető kompozit anyagra cserélése vagy a hátsó ablaktörlő komplett eltávolítása.

Ami az erőátvitelt illeti, itt is viszonylag tág szabályok között mozoghatnak a versenyzők. Az autónak hátsó hajtásúnak kell lennie, az összkerék sem megengedett. A kuplungnak minden esetben lábbal működtethetőnek kell lennie, és a váltó is csak mechanikus lehet. Az automata, pneumatikus vagy elektronikus rásegítés nem engedélyezett. A gyári difi persze cserélhető sperrdifire, de az eredeti helyére kell feltenni (ugyanazon felfogatási pontokkal). A csúszás verseny közben állítható. Viszont hegesztett difi, vagy plusz alkatrészekkel való mókolás nem engedélyezett.

Az FIA tervei szerint az ilyen szárnyakat csak speciális bajnokságokban és versenyeken lehet használni, FIA versenyeken nem. (Fotó: Pixabay)

A hátsó felfüggesztést nem lehet átvariálni, de állítható futómű lehet. Viszont csak mechanikusan állítható, a pilóta nem nyúlhat bele menet közben. Az első futómű ellenben átalakítható, így a brutális kerékdőlések kedvelőinek nem kell félniük az új szabályoktól. A gumik terén sincs szinte semmilyen megkötés, viszont csak kereskedelmi forgalomban kapható abroncsok használhatóak, és rendelkezniük kell DOT vagy EU minősítéssel. Fontos, hogy a futamok előtt a gumik melegítése nem megengedett párnákkal vagy kémiailag. A motorvezérlők kapcsán is vannak korlátozások. Az ECU bármilyen lehet, de sem ESP, sem ABS, semmi segédberendezés nem engedélyezett, legyen az akár elektronikus, vagy manuális. Volt már olyanra is példa, hogy szenzorokat helyeztek fel a kerék pörgéssebességének megállapításához, amit egy óra mutatott bent a pilótának. Ilyen megoldások sem engedélyezettek.

Kijelenthető, hogy az FIA a drift lényegét meghagyta, csak egy kicsit “felhasználó barátabbá”, költséghatékonyabbá próbálja tenni a driftelést, valamint a lehető legbiztonságosabbá. A következő 12 hónapban még minden bizonnyal fognak finomítani a szabályokon, különösen a különböző osztályok tekintetében. Ugyanis a cél az, hogy egy drift piramist hozzanak létre, tetején a profikkal, alatta a félprofikkal, legalul pedig az amatőrökkel. Azonban már az nagyon pozitív, hogy az autók teljesítményeit meg sem próbálták maximalizálni, és a közeljövőben sem akarják, talán csak az amatőr kategóriában, de még egyelőre erről sincs szó.