Pontosan 49 évvel ezelőtt, 1971. április 18-án használtak először slick gumikat egy Forma-1-es futamon. Eladdig a gumigyártók barázdált abroncsokat készítettek az istállók számára, azonban az 1971-es Spanyol Nagydíjra a Firestone teljesen barázdamentes versenygumikat hozott csapatainak. A Goodyear partnerei mindeközben továbbra is az enyhén barázdált abroncsokat kapták.

A hétvége legnagyobb csatája a Ferrarit vezető Jacky Ickx és a Tyrell villámgyors skótja, Jackie Stewart között alakult ki. Ickx a Firestone abroncsokkal elsőként élvezhette a slick gumik előnyét, és be is húzta a pole pozíciót. A futamot végül a későbbi világbajnok Stewart nyerte, a gumigyártók számára azonban hamar egyértelművé vált: a slickeké a jövő.

Tehát 1971-től kezdődően a gyártóknak nem volt elég egyelten típusú gumival ellátni a mezőnyt, hanem különvált a száraz, illetve esős gumik fejlesztése. Előbbiekből a Goodyear Eagle és a Pirelli Pzero márka alatt fél tucatnyi keveréket is elhoztak egyelten futamra, de esős gumiból is volt, hogy három állt a csapatok rendelkezésére: intermediate, wet és monsun. Az viszont biztos, hogy 1972-től egészen 1998-ig, valamint napjainkban is a slick gumiké a pálya.

A szezon újításai közé tartozott – a slick abroncsok mellett – a légbeömlő nyílások bevezetése, valamint a szponzorációk olyanfajta megjelenése, amit a Wool Marketing Board által támogatott Brit Nagydíj jelentett. Az ilyen névadó szopponzorokból azóta gátat lehet rekeszteni. A Lotus kísérletezett a Pratt & Whitney gázturbinás motorral is, ám az imént említett újítások közül ez volt az egyetlen, melynek végül nem lett jövője.