Eléggé közismert történetnek számít a Toyota gyári F1-es csapatának szenvedései. A Kölnben székelő gárda 9 szezon alatt 3 Polet és 13 dobogós helyet tudott csak elérni csillagászati mennyiségű pénzből. 2002-es szégyenteljes debütálásuk még ezen listánkra is felkerült. Mikor 2008 végén felütötte a fejét a gazdasági válság, az igazgatótanács még egy szezonnyi támogatást engedett meg a csapatnak, mivel a TF109-es modell dupla diffuzora meggyőzte őket arról, hogy sikeres autó lehet. Utólag látjuk, hogy nem lett az…

Bár a 2009-es szezon kezdetén a Toyota még 3. erőnek számított, az európai szezonra megerősödő McLaren és Ferrari gyorsan hátrébb is tette őket a tabellán. A helyzet az ősz beköszöntéig változatlan maradt, így az igazgatótanács hajthatatlan maradt és elvágta a csapat pénzügyi támogatását. A döntést hivatalosan 2009 november 4-én jelentették be. Az ilyen kései kiszállásoknak viszont van egy hozadéka: mindig marad egy jelentősen előrehaladott állapotban lévő jövő évi autó. Egy ilyen példány 2009-ben bajnoki címet nyert.

A hajtáslánc szinte változatlan maradt, ellenben az üzemanyagtank nagyot nőtt. Ez az oldaldobozok szélességén meg is látszik.

November elejére közel tesztelésre készen állt a kölni szerelőcsarnokban a TF110 névre keresztelt autó, amelyet a jövő szezonra szánt a csapat. A Toyota szájából elcsépelt lehet ez a kijelentés, de nagy reményeik voltak az autóval szemben. Ezek a várakozások abból indultak ki, hogy a 2009-es autó 5 alkalommal is dobogós helyen tudott beérni, a 2010-es változat pedig ennél sokkalta jobb eredményeket produkált a szélcsatornában.

A csapat felszámolásakor nyilatkozó mérnökök azt állították, hogy 30-40 pontos leszorítóerő növekedést sikerült elérniük. Ez az adat önmagában nem sokat jelent, mert négyzetesen sebességfüggő, de kb. 180-220 kg leszorítóerőt jelent 300 km/h-nál. Százalékban ez 8-11%-os fejlődést jelenthet a magasabb sebességtartományokban.

Nagyon magasan hordta az orrát a Toyota! Szemből a 2013-as Sauberre hasonlít.

A leszorítóerő növekedést viszont biztos, hogy nem az első szárnyon érték el, amelyet nagyon radikálisan osztottak meg és igen erősen az autó mellé tereli a levegőt. Inkább volt köszönhető a nagyon magas orrkúpnak, amely az átlagosnál sokkalta több levegőt engedett a diffuzor felé. Afelé a diffuzor felé, amelyből a Toyota állítása szerint ők is a befújt változatot használták volna 2010-ben. A szezon kezdetén így a Red Bullal egyedüliek lettek volna ezzel a megoldással.

A McLaren 2010-es nagy újításával, az F-csatornával is fel lett szerelve az autó, amely egy viszonylag rövid tengelytávú, hátul nagyon szűk, ellenben kicsi alávágással és széles oldaldobozokkal rendelkező típus lett volna. Természetesen a téli hónapokban és a februári teszteken még rengeteg változtatás történhetett volna az autón, de ezek már csak találgatások lennének. A 2010-es szezon eleve is az egymásról másolás miatt maradhat emlékezetes.

Az első felfüggesztés alatti terelőelemek először a TF110-en jelentek volna meg. Napjainkban másabb alakban, de általánosan használt elemeke.

Az autó tehát jónak ígérkezett, mégis honnan jön a cikk címe? Nos nézzük! Ugye a Toyota csapat 2009 végén utód nélkül megszűnt, ellenben a Hondával vagy a BMW-vel. Ez azt jelentette, hogy ott hevert egy közel kész, teljesen legális modell a következő szezonra. Arra a szezonra, mikor 3 új csapat is megjelent az F1 színpadán. A kicsik közül volt is rá jelentkező, nem is egy. Elsőként a HRT jelentkezett be értük, miután a spanyol csapat szakított a Dallarával és egy 7 másodperces lemaradásban lévő autóval vágtak neki a szezonnak. Bármennyire is emlegette a sajtó, a Hispania soha nem tudta nyélbe ütni az üzletet, amelynek biztos, hogy anyagi okai voltak.

Volt viszont egy másik jelentkező, a Stefan GP. Ez a szerb csapat TÉNYLEGESEN megvette a két prototípus közül az egyiket, amelyet piros színre fújva el is vittek egy körre a kölni üzem körül. Ez a bejáratás éppen 2020 május 5-én, azaz 10 éve történt meg. Az autót Kazuki Nakajima vezette, aki a csapat egyik pilótája lett volna. Állítólag aznap még a Toyota volt csapatfőnöke, John Howlett is ment egy kört, amely végén nekiment az egyik épületnek és megtörte az autó orrát.

A Stefan GP szándékozott még egy tényleges tesztet is futni az autóval, amelyet Portimaoban terveztek volna, csakhogy a Bridgestone nem adott nekik gumit, mivel hát nem voltak tényleges F1-es csapat. A teszt így papucsok hiányában elmaradt. A Stefan GP-s TF110-ről többet nem is nagyon tudunk.

Egy szett esőgumit tudtak csak feltenni a kölni körözésre, amely a TF 110 egyetlen útja maradt.

A két alakulat után egy gyártó is megpróbálta megvenni az autót, méghozzá a Pirelli. A 2011-re visszatérő olasz márkának jól jött volna, ha egy évig egy aktuális autóval tudott volna tesztelni. A gumigyártó viszont végül elállt a vételtől, mivel valamiért úgy gondolta, hogy az előző évi, rövidebb tengelytávú és lassabb autó jobb lesz számára tesztelni…. Valószínű, hogy nem tartották elég kiforrottnak a TF110-t és ezért vették meg helyette az előző évi 109-t. Az aktuális tesztautó hiánya meg is mutatkozott a 2011-es gumikon.

Nem tudjuk azt mondani, hogy a Toyota 2010-es modellje bajnoki autó lett volna, viszont szinte biztos, hogy megkavarta volna az amúgy is parádésra sikeredett 2010-es F1-es szezont. A gyár egyetlen autója így ma egy hamburgi múzeumban várja a látogatókat.