Még januárban, a Daytonai 24 órás verseny előtt jelentették be, hogy az IMSA és az ACO közös prototípus kategóriát fog létrehozni. Az új, LMDh (Le Mans-Daytona hibrid) a haldokló és egyre megfizethetetlenebbnek számító sportautózást kívánja megmenteni. Természetesen kicsit furcsa lehet, hogy az LMH (Le Mans Hypercar) kategóriát is erre a célra hozták létre, de ott Lawrance Stroll másképp gondolkozott. A gondokat csak tetézte, hogy a Rebellion is kivonul a sportágból , ahol a Toyota ismét egyedül fog maradni pár privát csapattal egyetemben.

De nézzük is az LMDh első, még csak vázlatos technikai leírásait! Elöljáróban annyit szeretnék leszögezni, hogy az új autók lassabbak lesznek, mint a mostani LMP1-ek, nem is céljuk a köridők hajhászása. A kulcsszó, mint annyi más helyen: a KÖLTSÉGCSÖKKENTÉS. Ennek jegyében hozták meg a következő döntéseket:

Egy Oreca 07-es LMP2-es autó. Ezek lesznek az alapjai a jövő prototípusainak.
  • Az LMDh az IMSA és az ACO közös, mindkét fél által homologizált kategóriája. Ez azt jelenti, hogy a tengerentúlon és Le Mansban is versenyezhetnek a csapatok ugyanazzal az autóval. A WEC-ben való indulás még nem biztosított, mivel az az FIA-hoz tartozik.
  • Az LMDh váza (minden, ami nem a hajtáslánchoz és a légterelő elemekhez tartozik), teljes mértékben megegyezik a 2023-ban debütáló új generáció LMP2-es autókkal.
  • Csakis autógyártóként elismert csapatok homologizáltathatnak autót, amelynek a kaszniját a 4 kijelölt gyár (Oreca, Ligier, Alpine, Multimatic) termékei közül választhatják majd ki.

Ne ijedjen meg senki, nem lesznek egyforma autók Le Mansban, vagy az IMSA-ban merthogy:

  • A megkapott kasznit a gyártó, bizonyos pontokon szabadon módosíthatja egyedi alkatrészekkel.
  • Az elkészült kaszniba a gyártó a saját, konkrét megkötéssel még nem rendelkező erőforrását teheti be. A konkrét megkötések alatt a hengerszámot, elrendezést, feltöltést, valamint üzemanyagot értem. Természetesen ezen a téren még rengeteget módosulhatnak az előírások.
  • Az LMDh névben is szereplő hibrid hajtásláncot egy kijelölt gyártó fogja leszállítani a csapatoknak. A hibrid rendszer előírások szerint kizárólag a hátsó tengelyt hajthatja majd.
  • Egy homologizálás 5 szezonra érvényes, csak ennek az időnek a letelte után lehet majd fejleszteni az autón.
Jelenleg egy ilyen V8-as Gibson szív dübörög az LMP2-ben. Az LMDh gyártók viszont eddig szabadon eltérhetnek majd tőle

Már ezekből a szabályokból látható, hogy a szabályalkotók igyekeztek az egyedi és az egyen autók határán egyensúlyozni. Az eddigi érdeklődés alapján sikerrel: A 3 amerikai márka (Acura, Cadillac, Mazda) már jelezte, hogy készül a folytatásra, amíg melléjük érkezne a Porsche, a McLaren, valamint bizonyos feltételek mellett a Ferrari is. Ez eddig egy nagyon nívós listának néz ki, de természetesen várjunk még ki az első futam rajtjáig!

Még pár konkrét technikai adatot is kiadtak az LMDh-val kapcsolatban. Ezek alapján lehetne tippelni a köridőkre, de ezt most nem tennénk meg. Ellenben összehasonlítási alapként a jelenlegi LMP2-es autókkal vetnénk össze.

LMDhLMP2
Súly:1030kg930 kg
Teljesítmény:500 kW447 kW
BoPLeszNincs
GumiszállítóEgyetlen gyártóTöbb gyártó
Aero-kitÁllandóÁllandó

Látható, hogy erősebbek és minimálisan nehezebbek lesznek a mostani LMP2-es autóknál. A súlytöbbletet a hibrid rendszer fogja jelenteni, bár a 100 kg-t kicsit soknak találjuk. A leendő BoP-vaé pedig céljuk, hogy az LMH kategóriával egy szinte hozzák majd az autókat. Mi kíváncsian várjuk a végeredményt!