50 évvel ezelőtt, 1970 május 10-én rendezték az azévi Monacoi Nagydíjat. A hercegség utcáin futott verseny a bajnokság 3. fordulója volt. Ez azt jelentette, hogy sok csapat még nem készült el az új autóval, köztük a Lotus is. A brit csapat ezért még a régi 49C autóját hozta el a versenyre. A 49-es modell egyébként egy nagyon idő autónak számított, még Jim Clark is használta az 1967-es bajnokságban. A C változat már az első és hátsó szárnnyal szerelt változatot jelentette, amely elsőként szponzorált festésben tündökölt.

Tehát az öregecske autóval állt rajthoz Jochen Rindt, aki az első két versenyen pontot sem tudott szerezni. Mondanunk sem kell, már nagyon várta az új 72-es autót. A leszorítóerő hiánya meg is mutatkozott, csak a 8. helyről rajtolhatott vasárnap. Innen indult a nagy felzárkózás.

Nem a legendás JPS festés volt az első szponzori fényezés a Lotuson

A verseny elején a bajnoki összetettet vezető Brabham és Stewart párosáról szólt. A bajnoki címvédő ekkor még csak az építkezés fázisában tartott a Tyrellnél, rengeteg kiesése nem is engedte, hogy komolyan beleszóljon a bajnoki küzdelembe. Monacoban sem volt szerencsés, mert hiába kergette 57 körön keresztül Brabhamet, a Cosworth motor elfüstölt. Brabham győzelme ekkor szinte biztosnak tűnt.

A saját autójában versenyző ausztrál kényelmes előnnyel vezetett sőt, egyéni legjobbját is megfutva 1:25 alatti kört is tudott autózni a könnyülő BT33-al. Csakhogy Rindt begyújtotta a rakétákat és elindult az első helyért. Az 1:24-es idő az ő esetében a körei átlagát jelentette. Hátránya rohamosan csökkent, az utolsó 9 másodpercet 4 kör alatt tüntette el.

A rajt után Brabham-Stewart csatát várhattunk, RIndt csak az 5. volt

Hiába a nagy tempóelőny, Monacoban már akkoriban sem lehetett könnyedén előzni. Rindt így nem várhatott mást, minthogy csak bevonatozik Brabham mögött. Jött viszont az utolsó kör utolsó kanyarja, ami akkoriban egyetlen visszafordító volt a Rascasse-Antony Noghes helyett. A féktávon pedig beütött a krach: Brabham blokkoló kerekekkel csúszott egyenesen a falba!

Az erősen megtört orrú autót a pályamunkások tolták ki, hogy közel fél perc hátrányban befejezze a versenyt Rindt mögött. az osztrák győzelme annyira váratlan volt, hogy a célegyenesben le sem intették, mert ki akartak várni a kockás zászlóval Brabham érkezéséig. Az igazi sorrend csak a leintés után derült ki.

Szerencsénkre az esetről videó is készült, amelyet itt nézhettek vissza:

Az 1970-es Monacoi Nagydíjnak egy szomorú emléke is van, ez volt az utolsó verseny, amelyen Bruce McLaren rajthoz állt, miután 1 hónappal később egy Can-Am teszten életét vesztette.