Pénteken lezajlott GPL ligánk 3. futama, a Holland Nagydíj. Az eredeti zandvoorti aszfaltcsíkon rendezett verseny egy új győztest hozott, miközben a bajnokság 2. helyén álló Wéber Gábor nem ért célba. A teljes futamot vissza tudjátok nézni, alant pedig a pilóták által jelentett eseteket fogjuk megvizsgálni:

1.Eset: Szűcs Dominik és Wéber Gábor ütközése a rajtnál. Eleve az alaphelyzet nagyon szerencsétlen, ugyanis a két autó ferdén áll a rajtrácson. Ez a pálya modellezésének a hibája. Ebből következik, hogy elindulás után Dominik, aki a pálya széléről indul, jobbra húzza a kormányt, hogy ne fusson le róla. Ezzel párhuzamosan Gábor egyenesen rajtol, tehát Dominik felé közelít. Mivel kölcsönös az egymás irányába történő mozgás, ezért az ütközést versenybalesetnek minősítjük.

2.Eset: A rajtnál Beke Tibort hátulról eltalálja Keszthelyi Koppány. A belső kamerákat visszanézve azt láthatjuk, hogy a beszűkülő célegyenesbe érve a mezőny lassít, hogy el tudjon rendeződni. Tibor a lassuló mezőnyt látva elemeli a gázt, sőt fékez is. A hátulról érkező Koppány viszont már nem tudja megfékezni az autót a BRM előtt így eltalálja azt. Sajnos ez egy tipikus pillangóhatásra épülő rajtbaleset. Nincs büntetés.

3.Eset: Az első kör végén Forgács Péter keresztbe fordulva eltalálja Baán Szabolcsot. Az eset abból következik, hogy Péter az oldaltávolságot tartva leszalad a pályáról és a jobb első kereke megcsípi a füvet. A hirtelen tapadásvesztés miatt keresztbe fordul az autója, ami eltalálja a Ferrarit. Figyelembe vesszük, hogy Péter a biztonságos vezetés miatt tartotta az ívét, ami enyhítő körülmény, de baleset okozásáért szóbeli figyelmeztetésben részesítjük.

4.Eset: A Hugenholtz kanyarból való kigyorsítás után Wéber Gábor hátulról eltalálja Bozsó Mártont. Az autók telemetriáját visszanézve láttuk, hogy Mátron a padlógázas szakaszon belelép a fékbe, így alakult ki az ütközéshez szükséges sebességkülönbség. Megértjük, ha Márton jóindulatból csak el akarta volna engedni Gábort esetleg, de ha így is volt, az elengedés első lépése a lehúzódás, utána a fékezés. Az esetért Mártont így szóbeli figyelmeztetésben részesítjük.

5.Eset: Az 1. kanyarból kigyorsítva Jákói Kristóf leszalad a fűről, majd Wéber Gábor oldalról eltalálja. A baleset szinte teljes mértékben megegyezik a 3. esettel: Kristóf a deffenzív védekezés miatt választott széles ívet, de lefutott az aszfaltról. Hasonlóan Forgács Péterhez, Kristóf is szóbeli figyelmeztetésben részesül.

6.Eset: A célegyenes végén Jákói Kristófot hátulról eltalálja Wéber Gábor. Az eset következtében Kristóf autója elrepült, Gábor folytatni tudta a balesetet. A visszajátszást és a telemetriát átnézve megállapítottuk, hogy az 1-es kanyarhoz érkezve a két pilóta féktávja jelentősen eltér egymástól. Gábor A 150 méteres tábla környékén kezdte meg az egész hétvégén a fékezést, amíg Kristóf a 200 méteres táblánál, egyikőjük sem fékezett később/korábban a számukra megszokottnál. További fűszer Gábor sérült autója, aki egyértelműen balra húzó kormánnyal ment, így a kontrollja nem volt 100%, nem szerencsés körülmény így csatázni, nem valid érvelés lenne ezzel takarózni (nem történt meg, csupán igyekszünk teljes transzparenciát biztosítani abban, hogyan jutottunk a döntésre). A két pilóta egymás fele mozdul a féktáv előtt, ami jól kivehető a videókból, ha a pálya közepén levő fekete törést figyeljük. A sárga vonal elkerülése nem valid fellebezés lenne ebben az esetben, mivel Kristóf onnan kezdte meg a védekezést még az egyenes elején (ez is csupán a transzparencia miatt van leírva, nem történt ezzel való “takarózás”). Mi ezt az esetetet versenybalesetnek minősítjük, mivel Gábor is kimehetett volna korábban a bal szél fele, Kristóf pedig maradhatott volna jobb oldalt és nem kellett bejönni középre.

Végezetül álljék itt egy pozitív példa a “sávtartásra” T1-ben:

7.Eset: A 3-as kanyarhoz érkezve Wéber Gábor oldalról eltalálja Nemes Bálintot. Az ütközést az okozta, hogy Gábor túlságosan nagy sebességgel érkezik a kanyarhoz, így alulkormányzottan lecsúszott az ívről, kilökve Bálintot. Az eset egyértelműen Gábor hibája, aki visszaengedi maga elé Bálintot, ami nemes dolog, de a büntetés így is jár, figyelmeztetésben részesítjünk.

8. Eset: Baán Szabolcs hátulról telibetalálja Nemes Bálintot T10-ben: Bálint valamiért egy padlógázas szakaszon satufékezett, figyelmeztetésben részesül!

9. Eset: Wéber Gábor és Szűcs Dominik ütközik T9-ben a hídnál: Dominik hibázott, a pálya sajnos pont Gábor elé dobta, elkerülhetetlen volt és a futamon még több ilyen eset történt, ezeket nem írjuk le külön, ezek mind büntetés nélküli esetek!

10. Eset: Keszthelyi Koppány elveszti az uralmát az autó fölött, belecsúszik Dominikba aki lelassít, Gábor pedig hátulról eltalálja Dominikot. Itt se Dominik, se Gábor nem tehetett volna többet, Koppány pedig szerencsétlenül járt az utolsó kanyarban. Ez egy szerencsés versenybaleset!

Hivatalos végeredmény

Mivel időbüntetést nem osztottunk ki, így a leintéskori végeredmény hivatalossá vált:

  1. Dérer Ramon – Ferrari
  2. Sáray Zsigmond – BRM
  3. Biczo István – Ferrari
  4. Kis-Bús Gergely – Ferrari
  5. Incze Gábor – Brabham
  6. Nemes Bálint – Cooper
  7. Szűcs Dominik – Ferrari
  8. Gellér Kristóf – Eagle
  9. Beke Tibor – BRM
  10. Bátori Gergő – Lotus
  11. Jákói Kristóf – Ferrari
  12. Viszlai Emil – Ferrari
  13. Bozsó Márton – Lotus

Nem ért célba:

Wéber Gábor – McLaren
Baán Szabolcs – McLaren
Takács Máték – Honda
Csapó László – Cooper
Forgács Péter – BRM
Keszthelyi Koppány – Brabham

A verseny után a bajnokság állása így alakult át. Következő megálló Belgium lesz, méghozzá a 14 km-es Spa-Francorchamps!