Reményeink szerint 6 hét múlva elrajtol majd az idei F1-es szezon Ausztriában, majd Silverstoneal, a Hungaroringgel , Monzával, Spa-Franchochampsal és Barcelonával 8 hét alatt le is zajlik az európai szezon. Mi nézők már nagyon ki vagyunk éhezve a versenyekre, viszont a sorozat gumiszállítója inkább aggodalmát fejezi ki a sűrű menetrend miatt.

A 2016 óta érvényben lévő gumiszabály ugyanis a következőket mondja ki:

  • Minden pilótának rendelkezésre kell bocsátani 13 szett slick és 7 szett esős gumit
  • Minden pilóta maga dönti el, milyen összetételben szeretne 11 slick szettet
  • Esős pénteki nap esetén 1 extra köztes esős gumit kell a pilótáknak leszállítani
  • A csapatok a rendelésüket 14, európai helyszín esetén 8 héttel a verseny előtt le kell adniuk
Nem elég legyártani a rengeteg abroncsot, el is kell juttatni a helyszínre

Az utolsó pontot a Pirelli védelmére írták bele a szabályzatba. Lényege, hogy az olasz márkának legyen ideje az egyedi gumiválasztásokat legyártani, majd azokat behajózni. A tengerentúli helyszínek esetén szükséges 6 hetes többlet csakis a szállítás és a vámolás miatt szükséges. Az abroncsokat ugyanis hatalmas súlyuk miatt hajóval szállítják. Éspedig nem kevés abroncsról beszélhetünk. Számoljunk csak!

Adott ugye 20 pilóta. Nekik alap esetben 20 szett gumi jár (13 száraz 7 esős). Elővigyázatosságból viszont a szükséges extra 1 szett köztes esőgumit is elszállítania a gyártónak a helyszínre. Gondoljatok csak bele: ha Ausztráliában pénteken esik, szombatra még egy mágus sem tudna odavarázsolni Romániából 4 esős abroncsot mindenkinek. Tehát 21 szettel számolva a 20 pilótánál az 420 szett gumi hétvégente. Ezt még 4-el megszorozva azt kapjuk, hogy csak az F1-nek 1680 darab gumit kell leszállítania a Pirellinak a világ legeldugottabb szegleteibe is. Ebbe még nem is számoltuk bele az F2-t, F3-t és a Porsche kupát.

Tessenek választani!

Ha július 5-én kezdődik a szezon, az azt jelenti, hogy már most nem állna a Pirelli rendelkezésére a szabályok által előírt 8 hét. Ezért annak érdekében, hogy megkönnyítsék a logisztikájukat, arra kérnék az FIA-t, hogy hagyja jóvá az egységes gumicsomagok leszállítását. Ez nem jelentene mást, minthogy a Pirelli egységesen osztaná ki minden csapatnak az abroncsokat, nem lehetne egyedileg rendelni. Konkrét számok még nincsenek, de ha tippelnem kellene akkor így nézne ki egy átlagos hétvége gumikiosztása:

  • 7 szett lágy
  • 4 szett közepes
  • 2 szett kemény
Látható, hogy a gumiválasztások eléggé egyhangúak, szóval nem lenne ördögi gondolat a Pirelli felvetése

A Pirelli előnye abból származna, hogy a gyártás gyorsulna, ha nem kellene különállóan nézni az egyes pilóták igényeit, hanem minden futamra egységes számú és elosztású gumikat kellene gyártaniuk. Persze ez a csapatoknak egy kis kellemetlenséget okozna, de nem jelentene nekik megoldhatatlan kihívást. A csapatok annyi komprumisszumot meghoztak már az idei szezonért, nem ezen fognak elhasalni.

A Pirellinek amúgy minden segítség jól jönne, mert ha hinni lehet az előzetes naptárnak, akkor csak augusztusban 8500 gumit kellene leszállítaniuk az F1-nek, további 2800-t az F2-nek és hasoló mennyiséget az F3-nak. Pár kilométert elgurulnánk mi is velük.