Nem fogok újdonságot mondani, ha azt írom, hogy a monacoi pálya bizony annyira alkalmas F1-es versenyzésre, mint egy láncfűrész hagymaszeletesére. Ezt bizonyította is több ízben, de elég csak az utolsó 4 év eseményeit megnézni, ki fog tűnni, hogy ide bizony presztízsből jár a mezőny, nem versenyezni.

2016 óta láthattuk, hogy esőgumival meg lehet tartani a pozíciód a 6 másodperccel gyorsabb köztes esőgumikon érkezővel szemben, felnin be lehet hozni az autót, vagy akár 1 kategóriával gyengébb motorral is rajthoz állhatnál, a mögötted lévő versenyzőnek esélye sem lenne előzni. A cikkben inkább az utoljára említett 2018-as versennyel szeretnék foglalkozni, amit hamarosan megismételnek az F1 hivatalos YouTube csatornáján.

Hamilton abroncsa szemcsésedés mellett némi futófelületet is tartalmazott a tavalyi versenyen

Alonso híres “GP2 engine” kiakadásáról írtam már korábban, de ugyanezt mondhatta volna el Ricciardo a 2018-as Monacoi Nagydíjon. Mint abban az évben annyiszor, a hercegségbeli futamon is cserben hagyta őt a Renault motorja, ugyanis a 30. körtől elvesztette az elektromos rásegítést. Az MGU-H egység meghibásodása miatt 163 Le-t vesztett el a verseny több, mint felére. Ez az eset a naptár összes pályáján katasztrofális lett volna, kivéve Monacoban. A mögötte érkező Vettel, bár ráesett az ausztrálra, de nem tudott egyetlen alkalommal sem támadási közelségbe kerülni. A verseny végén el is engedte Ricciardot, aki megszerezte mindmáig az utolsó futamgyőzelmét.

A 163 Le-s lemaradás annyira más kategóriának számít, hogy sokáig éppen ekkora különbség volt a GP2 és az F1 között. A legerősebb motorokkal foglalkozó videónkban elmondjuk, hogy 2013-ban a Mercedes V8-as motorja KERS nélkül 780 Le körüli teljesítményre volt képes. A Renault és a Cosworth ennél egy kicsivel gyengébb volt, tegyük fel, hogy 760 Le-t tudtak leadni. A GP2-ben használt Mecachrome V8108 erőforrás 612 Le-s teljesítményével pont beleesik ebbe a 163 Le-s különbségbe. Nem hiszem, hogy nagyon magyarázni kellene, mekkora hátrányt jelent ekkora teljesítménykülönbség. Alonso-Button-Vandoorne feleekkora hátránnyal is esélytelen volt a McLarenben.

Kérdés, hogy a Mecachrome/Judd motorral is lehetne Monacoi Nagydíjat nyerni?

Érdekes kísérlet lenne, ha egy F2-es autót tennénk az F1-es mezőny élére, majd megnéznénk, hogy meg tudnák-e előzni? Egy nagyobb összegben mernék fogadni, hogy bevonatoznának jelentősen gyengébb autó mögött…

Ha szerencsénk van, akkor már csak egyetlen alkalommal kell monacoi vonatozást látnunk és a 2022-es autók némileg megkönyörülnek majd nekünk nézőknek, hogy versenyt is lássunk a városállamban. Az F1 ugyanis egyértelműen mutatja, hogy semmi pénzért nem hagyná ki a Monacoi Nagydíjat a naptárból.