Hihetetlen, de már csak 4 nap és pályára gurulnak az autók a szezonnyitón. Mindösszesen 4 hónappal a tervezett dátum előtt, de üsse kő…

A FOM által még májusban kiadott európai naptár szeptemberig vezeti az idei szezont, de biztosak lehetünk benne, hogy még jelentenek majd be futamokat. Mugello és Portimao például a küszöbön várja, hogy ráugorjanak a szeptember 13-i dátumra. A bizonytalan futamszám viszont felvet egy nagyon fontos kérdés: hány erőforrás elemet lehet büntetlenül felhasználni?

A Honda éppen a cikk írásakor jelentette be, hogy az ausztrál verziónál egyel újabb motorral fog érkezni

Az eredetileg 22 futamosra tervezett szezonra a tavalyi szabályok vonatkoztak volna. Bármiféle büntetés nélkül lehetett volna felhasználni:

  • 3 motorblokkot
  • 3 turbót
  • 3 MGU-H-t
  • 2 MGU-K-t
  • 2 Energiatárolót
  • 2 Központi elektronikát

A 8 biztos futamra ezeket az elemeket arányosítva mindent osztanunk kellene 3-al felső egészre kerekítve. Tehát, ha 8 futamos szezonunk lenne és valakinek a legelső versenyen eldurranna az MGU-K-ja, a következő versenyen azonnal menne a sor végére. Amennyiben érkeznének az új bejelentések, úgy 7 futamonként kapnának 1-1 extra alkatrészt a csapatok. Elég faramuci helyzet állna elő, ha egy utólag bejelentett futam miatt visszamenőleg meg kellene semmisíteni egy büntetés.

Éppen ezért lenne sürgős a FOM-nak, hogy lehetőleg a pénteki szabadedzés előtt kiadja a teljes versenynaptárát. Reálisan 17 futamnál többre nem nagyon számítunk, hacsak extra mennyiségű dupla fordulókat rendeznének. 17 futamra viszont már az eredetileg felsorolt komponens mennyiségeket lehetne elhasználni.

2025-ig már nem sokat változnak a motorok

Az viszont már biztos, hogy költségcsökkentési okokból az elmúlt években megszokott fejlesztési versenytől el kell búcsúznunk az erőforrásokkal kapcsolatban. A 2025-ig érvényes motorformula szigorítása azt jelentené, hogy 2021-ben és 2022-ben évente 1 fejlesztési lépcsőt lehetne bemutatni a szezonnyitón debütáló motorokon, amíg 2023-25 között az első versenyen beépített motortípussal kellene lefutni az évadot. Valószínűleg a gyártók sem annyira szomorúak a döntés miatt.

Andy Cowell a Mercedes motorrészlegének igazgatója is valószínűleg azért távozhatott a csapattól, mert már nem látott igazi fejlesztési lehetőséget ezekben a V6-os erőforrásokban, a szigorított költségvetéssel pedig végkép nem lehetett volna megnövelni a ménest.

Mindenesetre még várjuk a híreket, hány gyártó hoz majd új erőforrást Spielbergbe és reméljük, hogy kiderül: hány darabot lehet majd büntetlenül felhasználni.