…a mostani Osztrák Nagydíj időmérőjén látottak alapján több mint gyanús, hogy a Red Bull addig találgatott, hogy végül ténylegesen megtalálta a Ferrari méregfogát tavaly.

Vádak kereszttüzében

Tavaly télen óriási botrányt kavart, hogy a Ferrari megegyezett az FIA-val, miután az olaszok nem tudták maradéktalanul bizonyítani az erőforrásuk legalitását, vagy másik szemszögből nézve az FIA nem tudta bizonyítani annak szabálytalanságát. A vizsgálatra a Red Bull vádjai miatt volt szükség, mondván a Ferrarinál kijátszották a szenzorokat és átmenetileg nagyobb átfolyással dolgoztak, mint a szabályok engednék.

2018 volt az első év, amikor ilyen vád érte a Ferrarit, akkor azzal kérdőjelezték meg őket, hogy valami nem stimmel a motor körül: arra gyanakodtak, hogy az akkumulátorokból tud többlet teljesítményt lehívni az autó, a megengedett 163 lóerőn felül. Az FIA elsőre szimplán szabályosnak titulálta az autót, majd miután már a Mercedes is tisztázást kért a Monacoi Nagydíj hétvégéjén, beraktak egy második szenzort a Ferrarihoz, hogy biztosan kizárható legyen a csalás. A 2018-as szezonban viszont semmilyen hatást nem éreztetett a változás, a Ferrari végig megőrizte egyenesbeli tempóját.

Több mint beszédes volt látni, hogy a Ferrari 230-250 körüli tempónál olyat gyorsul, amire még a világverő Mercedes sem volt képes. 2018-ban Hockenheimben a hátsó egyenesben a hajtű előtt 4 tizedet vert Vettel a Mercikre, Spa-ban pedig a rajt után úgy ment el Hamilton mellett a Kemmel egyenesben, mintha a Mercedes állna… 2019-ben aztán végképp kijött, hogy valami még mindig büdös a piros autók körül: Leclerc mögött kb. 30 körön keresztül szenvedett DRS-el Hamilton az Olasz Nagydíjon. A monacói heroikus kitartásából semmit nem vonna le, ám a mostani Osztrák Nagydíj időmérőjén látottak alapján több mint gyanús, hogy a Red Bull addig találgatott, hogy végül ténylegesen megtalálta a Ferrari méregfogát tavaly.

2018-ban kezdődtek meg a vádak, tavaly már futamról-futamra találgattak a Ferrari motorjával illetően

Beszédes Adatok

13 km/h egyenesbeli tempókülönbség az kb. annyi, mint az F1 leglassabja és az F2 leggyorsabbja között. Pontosan ennyit veszített a Ferrari tavalyhoz képest.

Idén a téli teszteken tűnt ki először, hogy a Ferrari jelentősen elmarad a tavalyi tempójától. Első reakciója mindenkinek az volt, hogy altatnak, nem tekerik fel a motort, Binotto hiába nyilatkozta, hogy az idei motornak nincs akkora teljesítménye mint a tavalyinak. Diplomatikusan annyit mondott még, hogy teljesen új konstrukciót építettek. ….hát a tegnapi időmérő után már értjük, hogy mire értették. Ennyit gyorsultak/lassultak a csapatok az elmúlt 1 évben:

Látható, hogy a 3 ferraris csapat tempója beesett a tisztán erőpályán. Az Alfa és a Haas lassulása még annyira nem is meglepő, előbbi ugyanis egy bármilyen újdonságot, vagy innovációt nélkülöző autó, amíg utóbbi szimplán az SF90 kicsit módosított változata. Az egyenesbeli végsebességek viszont nagyon beszédesek:

Ferrai motoros autó elől-hátul, de Giovinazzi lényegében első szárny nélkül autózik

Bár nem a cikk fő témája, de azt meg kell jegyeznünk, hogy a Renault motor, bármilyen out-wash kasznikba is került, kellemes meglepetést okozott az előrelépésével. A 4 Renaultot használó autóból 3 a TOP 10-ben volt. Ugyanígy a Mercedeses autók gyorsulása is feltűnő, ott viszont meg kell említenünk, hogy jelentősen alacsonyabb leszorítóerős csomagokat húztak rá a hajtáslánca. No de vissza a Ferrarihoz!

13 km/h egyenesbeli tempókülönbség az kb. annyi, mint az F1 leglassabja és az F2 leggyorsabbja között. Pontosan ennyit veszített a Ferrari tavalyhoz képest.

A szabadedzéseken mért sebességkülönbségek kisebbek, mint az időmérőn, de jelentősek

Látható a fenti telemetria összehasonlításon, hogy 240 km/h felett elfogy az idei Ferrari motor, a 320-t pedig még vért pisilve sem tudnák elérni, maximum szélárnyékban. Az a sejtésünk, hogy Binotto nyilatkozata, miszerint újratervezett motort hozott idénre a Ferrari, azt jelenti, hogy a 2018-ban Kanadában debütált verziót reszelgették a télen. Az elmúlt évben használt technológia (még a Monza előtti, csalással nem vádolt verzió is), az FIA által idénre betiltott technológián alapult. A két éves fejlesztési lépcső kukázása okozhatja ezt a kb. 60-75 Le-s visszaesést.

Egy másik fontos ok a lassulásra

…az SF1000 aerodinamikai hatékonyságát a kegyetlenebb hangok a féltéglához hasonlítják…

A motorerő csökkenésen túl meg kell még említenünk, hogy az SF1000 aerodinamikai koncepciója igencsak eltérő az SF90-től, ami az utolsó szektoron is látszik. A nagyobb leszorítóerőt termelő autó amúgy is lassabb lenne az egyenesben, csakhogy az SF1000 aerodinamikai hatékonyságát a kegyetlenebb hangok a féltéglához hasonlítják, a Mercedeshez képest akkora, mint egy busz, érdemes lehet a két autóról készített Boncasztalunkat megnézni (Mercedes, Ferrari)! Egy szó, mint száz, a Ferrari aero- és motorfronton is veszít a Red Bull Ringen tavalyi önmagához képest, a hungaroringi futamig pedig marad számukra a túlélés.

A Ferrarik meredekebb szárnyállással mentek, mint a híresen nagy leszorítóerős Red Bullok, vagy Mercedesek

Túl nagy légellenállás, vagy gyenge motor? – Mit mond a telemetria?

A kérdés eldöntéséhez az első és a hármas kanyar közötti egyenes szakaszt vizsgáljuk. A kigyorsítás szakaszában a magasabb kanyartempó miatt az idei autó (piros görbe) egy nagyon picikét gyorsabb, viszont piros görbe egészen hamar a sárga görbe (tavalyi autó) alá kerül, ami a motorerő hiányáról árulkodik. Ha csak a légellenállása lenne nagyobb a 2020-as Ferrarinak, akkor a sebességfüggvény valószínűleg csak az egyenes vége felé csökkenne a tavalyi autó függvénye alá, jelen esetben viszont kis túlzással már a padlógáz elérésénél megtörténik ez.

Az egyenes végén nagyjából vízszintes lesz a függvény, ami itt Ausztriában nagyon szokatlan (Bakuban vagy Mexikóban láthatunk ilyet a hosszú egyenesek miatt, mikor már képtelen tovább gyorsulni az autó). Ez akár magyarázható is lenne egy ideálistól eltérő MGU-K szabályzással, de jelen esetben valószínűleg a nagy légellenállás és a kevés motorteljesítmény kombinációja a reális magyarázat. A 2019-es motor hullámzó teljesítményleadása -ami a trükkös energiamenedzsment része lehetett- is megérne egy misét, erre viszont talán majd egy Boncasztalban vagy egy Kibeszélőben térünk ki.

A másik 4 Ferrari motoros autóra sok szót nem pazarolnánk: mind óriási mértékben estek vissza, mert a tempójuk a motorerőre volt kihegyezve, a kasznijuk pedig alig fejlődött az elmúlt 3 évben. Ez a szezon hatalmas szenvedés lesz számukra és külön érdekes, hogy mind a Haas, mind az Alfa kifelé nézelődik az F1-ből. Ennyit számított 3 technikai direktíva…