Aki velünk követte fél évvel ezelőtt az Austini 6 órás futamot azt tudja mennyire szörnyülködtünk az abszolút versenyképtelenné tett Toyota látványán. Egy külön videóban összehasonlítottuk mennyit lassult a mára már sokkalta nagyobb leszorítóerővel rendelkező TS050 4 évvel korábbi önmagához képest alatt. 2016-ban ugyanis még két másik márka ellen versenyeztek, idén csak a beépített betonkeverő maradt nekik.

Austinban a Rebellion megcsúfolta a Toyotákat. Spa-ban sem várunk mást

A Toyota “legnagyobb szerencsétlenségére” az eddigi 5 futam közül 3-t megnyertek, a pontversenyben pedig 1-2-ben állnak a #7-es autóval az élen. A BoP kiosztásánál ez pedig nem egy szerencsés helyzet. Nem is voltak velük kegyesek….

A WEC BoP rendszere ha lehet még bonyolultabb, mint a WTCR rendszere és őszinte leszek én sem értem teljesen. A lényege, hogy nem a leglassabb autóhoz, hanem a bajnoki éllovastól számítva egy 40 pontra lévő elképzelt egységhez számolják a súlyokat és ami fontosabb, a MJ energiákat. Hogy a helyzet még bonyolultabb legyen, a #7-es és a #8-as Toyota eltérő BoP-t kap, a bajnoki állás alapján. A teljesítménykiegyenlítés így az alábbiak szerint alakul:

Beállítás#7 Toyota#8 ToyotaRebellion és Bykolles
Súly [kg]932932877
Üzemanyag szűkítő [mm]19,624,126,1
Visszatölthető energia [MJ]3,533,88
Üzemanyagtank mérete [liter]474770
Várt köridő különbség [mp]0-0,44-1,94
A ByKolles P1-es autója idén lesz 6 éves és bemutatkozásakor sem volt versenyképes.

Austinban láthattuk, hogy a Toyota egyetlen minimális esélye az lett volna, ha 1 kiállással kevesebbel tudtak volna végigmenni. Ott nem jött össze a spórolás, dacára a 4-6 körrel eltolt kiállásoknak. Spa ha lehet még jobban igényli a motorerőt, mint a COTA, ami ugye a Toyotánál hiánycikk. Ezért, ha lehet tippelni, akkor egy sima Rebellion Pole-t jósolnánk a 6 órás futamra, valamint az ellen sem fogadnék nagy összegbe, hogy az R13-as Orecát erőből meg fogják előzni a pályán. Minimum 10 km/h-s sebességelőnyük lesz. Az pedig különösen fájó, hogy az eredetileg 8 MJ energia visszatöltésére tervezett ERS fele teljesítménnyel sem üzemelhet. Ez kb. 10 éves technikai visszalépés.

Ami a ByKollest illeti, örülhetnek, ha végig tudnak menni a futamon és megelőzik a P2-es mezőnyt. A 2014-re még a Lotus WEC csapatának épített autóban nincs több. Az egy év után visszatérő alakulat méghozzá jelenleg a pilótafelállását sem véglegesítette. Velük együtt pedig ki is fújt az LMP1-es mezőny, amely a WEC legnagyobb szégyenfoltja. Ha 2022-nél tovább csúszik az LMDh kategória érkezése, nagyon keserű éve lesz a sorozatnak.

A japánok számára az egyetlen jó hír, hogy a 24 óráson semmilyen BoP nem elsz az autókban, leszámítva az LMP1 kategória alapvető szabályait. Le Mansba így a privát csapatoknak nem lesz igazi esélye a győzelemre.