Két hét alatt két időmérő, két nagy vereség Leclerctől. Az elmúlt héten még sikerült a Q3-ba jutni, amíg most, a sokkalta kisebb lemaradás ellenére már a Q2-ben elvérzett Vettel. Tegnap már mentséget sem talált a német, nyilatkozatában annyit mondott, hogy elfogytak a szavak. De mégis mi lehet a hatalmas lemaradás mögött? Vettel az elmúlt két hétvégén akkora hátrányt szedett össze Leclerchez képest, amekkora miatt mi már Albon esetleges menesztését firtattuk a Kibeszélőnkben. Vettelnél ez ugye eldöntött tény.

Az időmérőhöz hozzátartozik, hogy hiába a lágyabb gumik, a köridők egy másodpercet lassultak. Hamilton pályarekordja semmilyen veszélyben nem forgott, mivel a melegebb aszfalton nem tudtak olyan teljesítményt kihozni a Pirellikből. A csapatok eltérő gumikezelése miatt ez a lassulás eltérő volt:

  • Haas +0.096s
  • AlphaTauri +0.180s
  • Racing Point +0.243s
  • Renault +0.288s
  • Williams +0.723s
  • Mercedes +0.851s
  • Red Bull +0.851s
  • McLaren +0.996s
  • Ferrari +1.187s
  • Alfa Romeo +1.269s
Vettel természetesen most sem tudott igazán jól felkészülni a futamra, de fél másodpercet nem lehet erre fogni.

De akkor nézzük is, hogy mi okozza Vettel lemaradását!? A versenyző állítása szerint nagyon nem magabiztos az autójában. A vezetési stílusát ismerve ez egy eléggé tömör és elfogadható indok: A Ferrari a motorerőhátrány miatt spai hátsó szárnnyal készült Silverstonera. Az instabil fenék minden pilóta rémálma, Vettelé különösen. Leclerc viszont ezt a beállítást is működésre tudta bírni, bár szombaton már ő is jelentősen visszaesett az erősorrendben.

A két pilóta telemetriájából három dolog szembetűnő:

  • A két autó azonos szárnyállásokkal megy
  • A motorprogramozásuk eltérő
  • Vettel minden kanyarban bukik

Kezdjük az egyértelművel: Vettel végsebessége nagyobb a Hangár egyenesben, Leclercnek elfogy a töltése 325 km/h-nál. Onnantól, mintha egy falba ütközne, Vettel még gyorsul valamennyit. A szárnyállások azonossága abból látszódik, hogy a gyorsulások meredeksége megegyezik, az csakis a végsebességnél vált ketté. Ebből következik, hogy a két autó azonos leszorítóerővel ment.

Utoljára jöjjön a feketeleves: Vettel egy kivételével minden kanyarban veszít! A lenti telemetrián látszódik a deltaidő. Ezen látszik, hogy a 4 tized legnagyobb része már a Luffield kijáratára összejön. Csak a Wellington egyenesre ráfordító “Arena” kombinációban 2,5 tizedet kap Vettel, mert nem tudja átfordítani az autó orrát. 3 kanyar alatt ekkora hátrányt összeszedni a már nem védhető kategóriába tartozik. Ez a két pilóta bekormányzása közötti agresszivitáskülönbségen múlik.

Valószínűleg lenne rá válasza a Ferrarinak, de az új beállítások mellett szinte biztos, hogy méginkább lassabb lenne a Ferrari. Lehet mondani, hogy ez az autó már Leclercre van szabva, de ez nem igaz. A Hungaroringen láthattuk, hogy csak beállítások kérdése, nagy leszorítóerőnél ugyanis Vettel tempója egyszerűen magához tér.