Bármennyire is első két helyen végzett Fabio Quartararo és Maverick Viñales a jerezi és az andalúz futamon, a Yamaha nem kis bajban van, és vélhetően ez mutatkozott meg a Cseh Nagydíjon. A korábban látott teljesítménnyel szemben Brnoban ugyanis szenvedtek a hangvillások.

Az első jerezi futamon Rossi, a másodikon Morbidelli esett ki önhibáján kívül.

Az első két futamon a négy Yamahából kettő is kénytelen volt idő előtt feladni a küzdelmet technikai probléma miatt. Viñalesnek pedig eddig nem kevesebb, mint 5 különböző motorblokkot szereltek be versenygépébe, holott mindössze 3 hétvégén vagyunk túl. Ez az 5 egység egyébiránt óriási port kavart a paddockban, hiszen az akkori 13 futammal rendelkező versenynaptár csupán 4 blokkot engedélyezne (egész évre), és csak 14., portimao verseny tegnapi bejelentésével emelkedett utólag ez a szám 5-re. Ennek ellenére Viñalesnél már sokkalta korábban beszerelték az ötödiket is Danny Aldridge, a MotoGP Technikai Igazgatójának engedélyével.

Viñales az FP1-es bukása után egyből rohant lekapcsolni a motort.

Ezzel azonban a Yamaha korántsincs kint a vízből. A MotoGP szabályai szerint évközi fejlesztés nincs, a motorok be vannak fagyasztva, részeiket sem lehet kicserélni alapos indok nélkül. Ilyennek számít, ha biztonsági probléma lép fel, vagy ha a csapat bizonyítani tudja, hogy a problémát okozó és cserélni kívánt alkatrész gyártási hibás.

Esetünkben megbízhatósági problémáról volna szó, ha a Yamaha kérvényt nyújtana be az MSMA-hoz, abban bizonyítania kellene, hogy a cserélni kívánt alkatrész(ek) nem növelnék a motor teljesítményét. Ehhez minden gyártó számára részletekbe menően fel kellene fedniük a probléma okát, nem kevés titkot leleplezve.

A bajnokságot vezető Vinales-Quartararo páros is csak szenvedett Brnoban

Eddig ezt nem lépte meg a japán gyártó, de tekintve, hogy Viñales 5 blokknál tart (de márkatársai is 4-nél), míg a mezőny nagy része 2-nél, valamit rövid időn belül lépniük kell. Talán ezt próbálták a hétvégén? Hivatalos információ persze nincsen, de a bajnoki éllovas és a második helyezett is rettenetesen lassan ment a vasárnapi futamon. Brno-ban persze a gumikkal is varázsolni kell, de talán nem ördögtől való gondolat, hogy megnézték a Yamahánál, mit tudnak kihozni a motorból, ha lejjebb tekerik picit…