A legtöbb le mans-i győzelmet Tom Kristensen tudhatja magáénak.

Adja magát a dolog, hogy egy 24 órás autóversenyen elég sok rekord ki tud alakulni a történelem folyamán. Nézzük meg ezen cikk alatt a legfontosabbakat.

A le mans-i 24 órás autóversenyt a dán Tom Kristensen nyerte meg a legtöbbször, szám szerint 9 alkalommal. Az első győzelmét 1997-ben szerezte, az utolsót pedig 2013-ban. Őt a belga Jacky Ickx követi 6 győzelemmel, a dobogó 3. fokára pedig Derek Bell, Frank Biela és Emanuele Pirro állhat fel fejenként 5 diadallal. Az egyhuzamban megnyert versenyek rekordját is Kristensen tartja, 2000 és 2005 között 6 egymást követő évben bizonyult a legjobbnak. Ami az országokat illeti, Egyesült-Királyság béli versenyző 30 alkalommal nyert, francia 29 alkalommal, míg német 19 alkalommal.

Woolf Barnato az 1928-as győztes Bentley tetején (balra)

A legtöbb indulás rekordját viszont nem a dán, hanem Henri Pescarolo nevéhez köthető, aki 33 alkalommal vágott neki a 24 órás távnak. 100%-os győzelmi aránnyal hárman rendelkeznek: Woolf Barnato a 20-as 30-as évek fordulójáról 3 versenyt, amíg Nico Hülkenberg 2015-ben és Fernando Alonso pici segítséggel 2018-ban és 2019-ben tudott nyerni, több indulásuk pedig nem is volt. Rajtuk kívül még sok pilóta van, akik nyerni tudtak a bemutatkozó versenyükön. Csak néhány ismertebb versenyzőt felosorolva: Tazio Nuvolari 1933-ban, Alexander Wurz 1996-ban, Tom Kristensen 1997-ben pezsgőzhetett az első 24 órásuk után a dobogó tetejéről.

A mindenkori csúcskategória legfiatalabb győztese Alexander Wurz volt, aki 1996-ban 22 évesen és 91 naposan tudott nyerni. Az összes kategóriát nézve Julien Andlauer a rekordtartó, aki 2018-ban a GTE-Am kategóriában 18 évesen és 352 naposan tudott a dobogó legfelső fokára állni. Matt McMurry volt a legfiatalabb versenyző, aki valaha elindult a le mans-i 24 óráson, 2014-ben 16 évesen és 202 naposan vágott neki a távnak, amíg a legidősebb induló a dél-afrikai Jack Gerber volt 68 évesen és 110 naposan még 2013-ban. Még csak belegondolni is meredek, hogy egymás nagyapja-unokája lehettek volna.

Az Audi 2010-es rekordját a mai napig nem sikerült túlszárnyalni.

Térjünk rá a versenyautókra. A 24 óra alatt megtett legnagyobb táv rekordját az Audi R15+ TDI tartja még 2010-ből 5410,713 km-rel, ami 397 körnek felel meg. Ez a rekord természetesen a végig száraz időjárásnak és a kevés Safety Carnak volt köszönhető. Az elmúlt 10 évben hiába gyorsultak tovább az LMP1-es autók, a megtett távolság rekordja különböző okok miatt nem dőlt meg. A verseny alatt futott leggyorsabb kör Andre Lotterer nevéhez fűződik, aki 2015-ben 3:17:475-öt futott az Audi R18 e-tron quattro volánja mögött, a pálya rekordot pedig Kamui Kobayashi tartja 3:14,791-el, a Toyota TS050-el.

Az örökkévalóságnak megmaradó sebességrekord 407 km/h, amit Roger Dorchy állított be a WM-P88 Peugeot volánjánál 1988-ban. Ez a rekord valószínűleg soha nem dől már meg, mivel azóta a Mulsanne-egyenesbe 2 lassítókat építettek be. Idén nagyjából 345 km/h-s végsebességekre kell számítani, nagyobb sebességre már nem is nagyon áttételeznek.

A benevezett autók számát tekintve a tavalyi mezőny volt a legnépesebb, szám szerint 62 autó fog felállni szombaton a rajtrácsra. Idén hosszú ideig úgy nézett ki, hogy 60 autó fog tudni elindulni, de végül ez a szám 59-re csökkent. Még egy érdekes adat: 2013-ban 12 alkalommal kellett kijönni a biztonsági autónak, ami mögött abban az évben 5 órát és 27 percet töltöttek a versenyzők. Reméljük ez a rekord idén sem dől meg.

Sokak szerint az 1998-as Porsche 911 GT1 a valaha épített legszebb versenyautó.

A gyártók közül a Porsche toronymagasan uralja a mezőnyt 19 győzelemmel, a második helyen az Audi áll 13 diadallal, a 3. helyen a Peugeot 6 elsőséggel. A Porsche szinte összes autójával fogunk foglalkozni a közeljövőben, hiszen minden típus megér egy-egy külön cikket. Ami a gumiabroncsokat illeti, a Dunlop 34 győzelmet tudhat magáénak, a Michelin 27 elsőséget, a GoodYear 14-et. A Dunlop 1991 végén kiszállt a sportautó-versenyzésből, így a Michelin hamarosan megelőzi majd őket. Érdekes még, hogy tisztán benzin üzemű autó 73 alkalommal nyert, hybrid 7 alkalommal (ez összesen, tehát benzin-elektromos és dízel-elektromos együtt), míg tisztán dízel üzemű autó 6 alkalommal.

Számos rekord köthető még a 24 órás autóversenyek történetéhez, de úgy gondoljuk, a legfőbbeket és a legfontosabbakat sikerült felsorolnunk. Még egy utolsó adat: csupán 11 alkalommal fordult elő, hogy a leintéskor a 2. helyen álló autó körön belül volt a győzteshez képest és még egyetlen egyszer sem, hogy a 3. autó is körön belül lett volna. Reméljük, az idei lesz a 12. alkalom.

A versenyt az Eurosport 1-2 élőben fogja közvetíteni, valamint az Eurosport Playeren is követhető lesz hazánkban.

0 válaszok

Hagyjon egy választ

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Vélemény, hozzászólás?