A képen a WTCC utolsó futamának, a 2017-es Katari Nagydíjnak a rajtját láthatjuk. A mezőny 16 db. TC1-es autóból állt. Ma a WTCR időmérőjére szintén 16 autó fog kigurulni. Ilyen létszámmal egyszer ez a sorozat már tönkrement.


Természetesen ezt nem engedheti meg magának újra a sorozat és annak promótere, az Eurosport Events. Főleg egy olyan népszerű kategóriában nem tehetik ezt meg, mint a TCR. Lehet azt a vírusra , vagy a nehéz gazdasági helyzetre fogni, de a hasonló naptárral működő TCR Europe, holnap 26 pilótával fog rajthoz állni. Egyszerűen az egyes gyártók hozzáállása elrettent minden igazán privát csapatot. Ha ránézünk a mezőnyre 2 ilyet találunk csak: A Zengőt és a Cometoyout. Mindenki más az adott márka legszorosabb partnere, vagy éppen egy olyan kis tuningcég, ami magának rakja össze az autóit. Innen is jött a ma cirkusz alapja.

Címvédő évét nem a 10. helyen tervezte elkezdeni Norbi és ez a márkának is sok volt.

A Lynk & Co tavaly látott trükközésére válaszul, idénre bevezetésre kerültek a széria Magnetti Marelli ECU-k, vagyis motorvezérlő elektronikák. Nem az ördögtől való ötlet, 2013-ig az F1 is a McLaren vezérlőjét rendszeresítette a V8-as motorokra. Csakhogy a túraautóknál ez a művelet jelentősen nagyobb falat a csapatoknak. Nem nehéz ezt megérteni: a Hyundainál mondjuk 25 embert ha foglalkoztat a TCR részleg, amíg egy F1-es motorgyártó 3-400 mérnökét tudta ráállítani a feladatra. Nem is jött össze mindenkinek…

Az Audi (és lényegében minden Volkswagen motoros autó) gyári támogatás hiányában nem tudta ráerőszakolni az új ECU-t a 2 literes TSI-re. Hasonló cipőben járt a Renault és az Alfa. Az egyetlen kivétel az új Cupra, amely friss fejlesztés révén még kapott némi gyári törődést. Ezek a csapatok így egyértelműen motorelőnyben vannak a Magnettivel megfogott társakhoz képest. Kompenzáció? Kaptak 20-30 kg súlyt és el van intézve. Valószínű, hogy ez tett be a Hyundainak.

Nem méretileg, hanem technikailag nem volt megoldható az eltérő motorvezérlés

Azért is gondolom ezt, mert az eredetileg kiírt +40 kg, -5% motorerő és +2 cm hasmagassággal még versenyképesnek volt mondható a Hyundai. Mondom is ezt azért, mert a TCR Europe-ban eddig minden futamon dobogón állt a koreai márka. Bár Nagy Daniék is eléggé szenvedtek a gyorsabb Audik és Peugeotok ellen, de éremért ment a csata. A WTCR-ben a 10. helyért. A bojkottal ezen a helyzeten akarnak azonnali és gyökeres változást a Hyundainál. Teljesen megérthető a helyzetük. Kétszeres címvédőkként ez nem elfogadható eredmény, ahogyan az I30-nak is egy rossz reklám. A futamokat megnézve inkább vennék Civicet…

A WSC szempontjából is nehéz az ügy. Kézenfekvő lenne, hogy visszatérjenek a tavalyi BoP-hez. Jó volt az! 3 márka az utolsó futamig bajnokesélyes volt. Sajnos nem ilyen egyszerű a menet. Két oka van ennek: az új és eltérő motorvezérlő, ami különböző módon fojtotta le a teljesítményt, valamint az új Goodyear abroncsok, amikre még az sem biztos, hogy a megfelelő beállításokat ismerik a csapatok. Ehhez még jön az a tény, hogy pályánként eltérő lesz az erősorrend az autók közötti különbségek miatt. Na ez egy igazi 5 paraméteres optimalizálás! Az ECU-val kapcsolatban pedig, ha azt látják, hogy a mezőny fele nem tudja beépíteni az autójába, akkor el kell engedniük, mert borítja az asztalt.

A cél közös: bent kell tartaniuk a Hyundait és ezt csakis a BoP rendszer átszabásával érhetik el. A Hyundainak is érdeke versenyeztetni a 4 autóját, benne a 4 gyári pilótájukkal. Rájuk nézve a feladat az, hogy ha érdemi lépéseket látnak a másik oldalról, akkor azt hagyják kibontakozni. Az idei év elment, majd jövőre…. De egy kiforrottabb alapfelállással és igazságosabb rendszerrel.