Máris lement 3 hétvége a 2020-as WTCR szezonból, ami azt jelenti, hogy a bajnokság felénél tartunk. Egy olyan sorozatot nézve, amely mezőnyének ötöde, mégis hivatalos FIA esemény, kiemelt figyelemmel kellene néznünk. Mégis azt érzem 7 verseny után, hogy az egész sorozat inkább egy rosszul felfüggesztett libikókára hasonlít, mint egy lényegi világbajnokságra és abszolút nem vonzó, hogy a hétvégén leüljek eléje, főleg mikor még MotoGP verseny is van.

Kzedjük azzal, hogy a tavalyi év erőviszonyai egyetlen aspektusban maradtak meg: a Lynk & Co ismételten az élmezőnyben van. A Honda, bár képes futamgyőzelmekre, sokat veszített az új ECU-val, ahogyan a Hyundai-t is lényegében kiherélték. Erről Nagy Danival is sokat beszélgettünk. Az idei, erősen átalakított BoP-re, ami amúgy a bajnokság 3. évében is a meghatározó tényező maradt, még sikeresen rátett a motorvezérlő körüli botrány, ami a Hyundai bojkottját eredményezte, ezzel Norbiék ki is szálltak a bajnokságból. Nem lehet nem észrevenni, hogy a gyári Bosch elektronikát használó Audi a mezőny végéből a második legeredményesebb márkává lépett elő. Ez egyrészt üdvözítendő lenne, mivel a TCR szabályrendszer lényege, hogy az ezek alapján épített autók a konkurenciától függetlenül, győzelemre esélyesek legyenek. Viszont nézzünk már a dolgok mögé!

Elég rápillantani a két autóra: a Hyundai egy toronyház az Audikhoz képest

A német márka tavalyi pilótafelhozatalához képest (Vernay, Vervisch, Langefeld, Shedden) az idei, azért legyünk őszinték, Berthon kivételével nem ér fel. A sorozat megcsúfolása, hogy az elmúlt 5 évben szinte semmilyen eredményt el sem érő Tom Coronell a bajnokság második helyén áll. Igazi közönség kedvenc a holland pilóta, de ha ő bajnokesélyes, akkor ott el kellene gondolkozni azon, hogy Rivotrilre nem iszunk konyakot. És itt szeretném leszögezni, hogy ez nem a ComeToYou hibája. Az új ECU-t, csakis gyári háttérrel lehetne beszerelni az autókba. Nem tehetnek róla, hogy az Audi nem volt erre hajlandó, amíg a többi márkánál a sportprogram kiemelt pontja a TCR-es autó építése. Ne legyenek ábrándjaink: az új Hyundai Elantra a Lynk & Co elleni válasz, más oka nem lenne, hogy 3 vasat is a tűzbe dobnának a koreaiak.

Ugyanígy a sikerességi ballaszt is egy abszurd képet fog festeni a bajnokság további részére. Semmi esetre sem a szívünk csücske, de ami a Lynk & Co-val történt a Slovakiaringen az is vérlázító, csak éppen idehaza nincs szurkolótáboruk, ami felháborodna. Az év első két helyszínen (az év eleji BoP miatt) domináló autókba betettek egy betonkeverőt, két cementes zsákot és kaptak +10 mm-t. Eredmény? Az eddig toronymagasan vezető márka egyetlen autója jutott csak a legjobb 12-be, az is a hármas szélárnyéknak köszönhetően. Most borzalmasan szerepeltek, ki is fogják venni az extra kilókat, átrakják azokat az Audiba, így a Hungaroringen majd Berthonék fognak a célegyenes ráfordítóból indulni.

Girolami a Civic mellett a bajnoki esélyeit is lerendezte

A fennmaradó 3 versenyhétvégén ez a fajta ballasztrendszer azt jelenti, hogy a csapatoknak 1 vagy 2 helyszínre úgy utaznak el, hogy nettó esélytelenek. Ha a Lynk & Co-ban benne fog maradni a mostani súly fele, az Audit hátraküldik, akkor a Hungaroringen egy nagyon jó Tassi-Michelisz csatát láthatunk majd. Az eredményes hétvége után pedig ők fognak a sor végére menni. Kinek jó ez? Nézőként nekünk biztosan nem.

Ahogyan az is elég szánalomkeltő, hogy a rövid bajnokság miatt már az első versenyektől kezdve jönnek a csapatutasítások. No nem a Hyundainál, mert ott a kihagyott versenyek miatt mindenki esélytelen. A svédeknél viszont már a szezon előtt ki lett mondva, hogy idén csak Ehrlacher, a japánoknál pedig az első verseny után lett megmondva, hogy Girolami lesz a bajnoki kihívó. Mint láttuk, Guerrieri ebbe nem ment bele. Miután rommá tört a Civic és Girolami a 3. futamot a kórházból nézte (nincs súlyosabb sérülése), a két argentin fej-fej mellett egyformán 40 pontos hátrányban van. 9 futammal a bajnokság vége előtt egy ilyen darálóban ez nem éppen kellemes helyzet.

Ehrlacher 21 pont előnnyel és 3 hátvéddel elég közel áll a bajnoki címhez

Összefoglalva: az idei rövid szezon miatt a szerencse és a szélsőséges BoP miatt semmilyen formában nem látjuk viszont azt az erősorrendet, ami az elmúlt 2 évet jellemezte, hatalmas darálóba fordulnak át a versenyek és ha idén költöttél az autódra, az hátrányosan érint téged. Na ezekkel a tulajdonságokkal nem nagyon lehet egy sorozatot reklámozni, az én kedvemet pedig már el is vették a hungaroringi fordulótól, ami már az első szabadedzések előtt el is dőlhet egy táblázat formájában.